شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
کد خبر: 302620

اگر عارضه‌ای مانند خونریزی مغزی اتفاق بیفتد که نیازمند اقدام جراحی برای تخلیه آن باشد، هر چه درمان زودتر انجام گیرد نتیجه بهتری خواهد داشت.

دقایق طلایی در جراحی مغزواعصاب

سلامت نیوز-* دكتر علیرضا طبیب خویی: اگر عارضه‌ای مانند خونریزی مغزی اتفاق بیفتد که نیازمند اقدام جراحی برای تخلیه آن باشد، هر چه درمان زودتر انجام گیرد نتیجه بهتری خواهد داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم، چندی پیش کودکی در مدرسه حین بازی دچار حادثه شده و سر او به‌شدت به زمین برخورد می‌کند. بعد از حادثه کودک دچار تورم روی سر شده و چند نوبت استفراغ می‌کند. پدر و مادر کودک او را به منزل می‌برند اما تهوع و استفراغ همچنان ادامه دارد و سردرد هم به علائم اضافه می‌شود. والدین تصمیم به انتقال کودک به یک مرکزدرمانی می‌گیرند اما در مسیر رسیدن به بیمارستان، کودک دچار افت هوشیاری‌شده و به کما می‌رود. به محض رسیدن به بیمارستان و انجام سی‌تی‌اسکن و تشخیص خونریزی مغزی به اتاق عمل منتقل می‌شود و در نهایت خوشبختانه بعد از مدت طولانی بستری در آی‌سی‌یو و بخش، سلامت خود را به‌دست آورده و مرخص می‌شود.

اما این اتفاق می‌توانست عاقبت ناخوشایندی داشته باشد و به ازدست‌رفتن جان کودک منجر شود. همین‌طور می‌توانست عاقبت بهتری داشته باشد و با انجام عمل جراحی پیش از به‌کمارفتن و بستری چند روزه بیمار مرخص شود. این تفاوت فاحش در سرانجام چنین حوادثی وابسته به «دقایق‌طلایی» پیش از عمل جراحی است.

در واقع اگر عارضه‌ای مانند خونریزی مغزی اتفاق بیفتد که نیازمند اقدام جراحی برای تخلیه آن باشد، هر چه درمان زودتر انجام گیرد نتیجه بهتری خواهد داشت. گاهی چند دقیقه تاخیر در مراجعه و درمان به قیمت جان بیمار یا به‌جا ماندن عوارض‌جبران ناپذیر تمام می‌شود.به دنبال ضربه به سر و خونریزی مغزی، مغز ممکن است بتواند تا مدتی اثر فشاری خونریزی را تحمل کند اما بعد از مدتی توان تحمل مغز تمام شده و آسیب یا مرگ‌مغزی رخ می‌دهد و به‌این‌ترتیب دانستن علائم هشدار بعد از ضربه به سر بسیار کمک‌کننده است؛ بیمارانی که علائم هشدار را داشته باشند باید در اولین زمان ممکن به مراکز درمانی رسانده شوند.

سردرد شدید در تمام سر، استفراغ مکرر، فراموشی، خواب‌آلودگی، خونریزی از گوش یا بینی و تشنج، شایع‌ترین علائم خطر هستند. به‌علاوه، شیرخواران، سالمندان و افرادی که دچار صرع هستند یا از داروهای ضدانعقاد یا به عبارتی رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند مانند آسپرین، وارفارین و پلاویکس نیز در صورت ضربه به سر باید برای کنترل و بررسی به مراکز درمانی مراجعه کنند. حتی اگر نیازی به جراحی نباشد، احتمال وجود عارضه‌ای در مغز در این افراد بیشتر بوده و ممکن است لازم باشد بیمار چند ساعت تا چند روز تحت‌نظر قرار گرفته تا از رفع خطر مطمئن شویم.

*جراح مغز ‌و ‌اعصاب

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha