شمال‌غرب تهران در روزهایی كه آلودگی هوا گریبان شهر را گرفته و كرونا در سراسر كشور جولان می‌دهد، میزبان پرندگانی است كه هزاران كیلومتر را از مدارهای شمالی كره زمین به سمت جنوب پرواز كرده‌اند تا زمستان‌گذرانی كنند.

مهمان داریم؛ چه مهمانانی!

سلامت نیوز:شمال‌غرب تهران در روزهایی كه آلودگی هوا گریبان شهر را گرفته و كرونا در سراسر كشور جولان می‌دهد، میزبان پرندگانی است كه هزاران كیلومتر را از مدارهای شمالی كره زمین به سمت جنوب پرواز كرده‌اند تا زمستان‌گذرانی كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو، از نیمه اردیبهشت 92 كه دریاچه شهدای خلیج فارس یا همان چیتگر در منطقه 22 تهران افتتاح شد، تحول بزرگ زیست‌محیطی به وجود آمد كه یكی از این اتفاقات مبارك، سكنی‌گزینی پرندگان مهاجر با مشاهده دریاچه‌ای بود كه پیش از آن ندیده بودند. حالا مدیران محیط‌زیستی شهرداری تهران خبر داده‌اند كه غیر از پرندگان مهاجرِ هر سال مانند كاكایی‌ها كه بیشتر برای مردم شناخته‌شده هستند، امسال یك نوع پرنده مهاجر كمیاب هم در دریاچه شهدای خلیج‌فارس مشاهده شده است.

دریاچه شهدای خلیج‌فارس از جمله طرح‌های تفریحی و گردشگری تهران است كه در سال 92 و دوره مدیریت جهادی شهردار تهران به بهره‌برداری رسید. اگرچه عملیات عمرانی این طرح بزرگ از چند سال قبل از آن آغاز شده و با جدیت در دستور كار قرار گرفته بود اما طرح ابتدایی آن به سال 1347 بازمی‌گردد. مكان‌یابی این دریاچه و طرح‌های اولیه آن در همان سال‌های پایانی دهه 40 صورت گرفت اما بعدها رها شد. درباره سابقه این طرح نیز دكتر محمدباقر قالیباف كه شهردار تهران بود به یادآوری خاطره‌ای اشاره كرده و گفته بود: زمانی در دهه 60 می‌گفتند كه قرار است در شمال‌غرب تهران دریاچه‌ای ساخته شود و ما تعجب می‌كردیم.

آن زمان نمی‌دانستیم كه این دریاچه را خودمان خواهیم ساخت.اما افتتاح این طرح بزرگ از همان روزهای ابتدایی با واكنش جناح‌های سیاسی مخالف شهردار وقت تهران مواجه شد و هر روز ایرادهایی برای آن در نظر می‌‌گرفتند. این در حالی بود كه با استقبال گسترده مردم از یك‌سو به عنوان محلی تفریحی و مدرن و از سوی دیگر حضور پرندگان مهاجر و وجود ماهی‌های زیاد در داخل دریاچه، دیگر حرف و حدیث‌ها هم فروكش كرد. جالب اینجاست كه در همان سال نخست افتتاح و آبگیری دریاچه، پرندگان مهاجری كه به سمت جنوب در حال پرواز بودند با مشاهده پهنه آبی امن و زیبایی كه پیش از آن وجود نداشت، این محل را برای زمستان‌گذرانی خود انتخاب كردند.

 ورود مهمان جدید

مدیركل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران دیروز با اعلام اینكه نخستین گروه از پرندگان مهاجر به دریاچه شهدای خلیج‌فارس رسیده‌اند، خبر مهم دیگری را هم اعلام كرد. به‌گفته خانم شینا انصاری، یك قطعه اردك ماندارین نیز به دریاچه شهدای خلیج‌فارس رسیده است. او در این‌باره اظهار كرد: اردک ماندارین اردکی است که گونه‌هایی از آن در شرق آسیا وجود دارد و شبیه اردک جنگلى در آمریکاى شمالى است.

این اردک در کناره مرداب، برکه و لابه‌لای بوته‌زار‌ها لانه می‌سازد و خاستگاه اصلى‌اش جزایر ژاپن و نواحى شمالى چین است. وی درباره دیگر پرنده‌های حاضر در این دریاچه نیز گفت: ۸۵ قطعه کاکایی و یک قطعه باکلان در دریاچه چیتگر هم مشاهده شده است. همچنین سهره‌های جنگلی معمولا از اوایل آبان وارد پارک‌های شهر تهران می‌شوند و تا اواخر زمستان در تهران می‌مانند. مدیرکل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به اینکه یکی از رویکرد‌ها در محیط‌زیست شهری، تعامل و ‌همزیستی با طبیعت است، گفت: مرکز پایش و پرنده‌نگری دریاچه چیتگر اواخر سال گذشته با این هدف آغاز به فعالیت كرده است.

 افتخاری برای تهران

 ورود پرندگان مهاجر و به‌خصوص اردك ماندارین نیز با واكنش فعالان محیط‌زیستی مواجه شد. آقای محمد درویش در توییتر خود نوشت: «مشاهده یك مهمان زیبارو و الوان در دریاچه چیتگر احتمالا زیباترین رخداد پایتخت در میانه پاییز و پاندمی كووید19 است.»

آقای دكتر وحید نوروزی هم كه خود سابقه فعالیت به عنوان شهردار منطقه 18 و دیگر سمت‌های محیط‌زیستی در شهرداری تهران را در كارنامه‌اش دارد، دیروز در توییترش در این‌باره نوشت: «دریاچه چیتگر یك پروژه نازنین محیط‌زیستی بود كه متاسفانه با بغض و حسادت تا می‌توانستند به آن تاختند. اكنون دریاچه چیتگر و محیط اطرافش باعث افتخار مردم تهران است.» 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha