سلامت نیوز : مدیرعامل مركز حمایت از معلولان ضایعات نخاعی با اعلام طرح مناسب‌سازی 10 درصد اتوس‌های موجود و 20 درصد اتوبوس‌های آینده ناوگان اتوبوسرانی تهران  برای معلولان ضایعات نخاعی اظهار كرد: در حال حاضر معلولان آسیب دیده نخاعی به گونه‌ای بسیار نامناسب حمل و نقل می‌شوند و وسایلی برای این كار استفاده می‌شود كه امكان دارد برای آنان خطر جانی داشته باشد.

علی ضرابی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود:‌ ویلچرهای معلولان ضایعات نخاعی به شیوه صحیح وارد خودروها نمی‌شود علاوه برآن صندلی‌های چرخدار، داخل این خودروها به ‌درستی مهار نمی‌شوند این در حالی است كه معلولان ضایعات نخاعی به ویژه بیمارانی كه از ناحیه گردن به پایین آسیب‌دیده‌اند هنگام حركت و ترمز كردن خودرو نمی‌توانند وضعیت خود را كنترل كنند چرا كه قدرت استفاده از دست‌هایشان را ندارند.

وی در ادامه اظهار كرد: مركز حمایت از معلولان ضایعات نخاعی با شركت اتوبوسرانی شهر تهران مذاكراتی انجام داده و قرار است اقداماتی در زمینه مناسب سازی اتوبوسها برای معلولان آسیب دیده نخاعی انجام شود البته این اقدامات در سطح كشورهای پیشرفته نیست بلكه با وضعیت كشورهای همسایه مانند تركیه تطابق دارد.

مدیرعامل مركز حمایت از معلولان ضایعات نخاعی اضافه كرد: قرار است از هر10 دستگاه اتوبوس، یك دستگاه برای استفاده آسیب دیدگان نخاعی مناسب سازی شود. علاوه بر آن 20 درصد از 700 دستگاه اتوبوسی كه در آینده به ناوگان حمل ونقل عمومی تهران اضافه می‌شود متناسب با وضعیت معلولان ضایعات نخاعی تجهیز ‌شود.

ضرابی در ادامه گفت: با توجه به این شرایط سه خودرو ویژه حمل و نقل این معلولان براساس استانداردهای روز اروپا تجهیز كرده‌ایم و قرار است با همكاری امور مناطق شهرداری تهران تا یك ماه آینده استفاده از آنها را آغاز كنند.

وی تاكید كرد: به منظور اجرای طرح‌هایی برای آسیب دیدگان نخاعی با شهردار تهران مذاكراتی را انجام داد‌ه‌ایم و او نسبت به برخی از مسئولان، نگاه ویژه‌تری نسبت به معلولان و جانبازان دارد.

وی در ادامه گفت: براساس مذاكرات انجام شده بین این مركز با بسیج شهرداری تهران، جانبازان و معلولان تمام مناطق شهر تهران شناسایی شده‌اند و بسیج شهرداری تهران طی دو هفته اخیر تلاش كرده است تا محیط زندگی حتی داخل خانه‌های این بیماران را مناسب‌سازی كنند.

ضرابی با اشاره به طرح بزه‌دیدگان اظهار كرد: بزه دیده به فردی اطلاق می‌شود كه به او آسیبی وارد شده است ولی او در آن آسیب دخالتی نداشته است. طرح بزه‌دیدگان یكی از طرح‌های معیشتی مركز حمایت از معلولان آسیب دیده نخاعی است كه با همكاری وزیر دادگستری و دستور مستقیم رییس جمهور اجرا می‌شود.

وی اضافه كرد: دسته‌ای از معلولان براثر حوادث دچار آسیب نخاعی می‌شوند اما آنان نمی‌توانند به حق و حقوق قانونی خود برسند. در این شرایط در قالب این طرح وضعیت این گونه معلولان پیگیری می‌شود. با اقدامات انجام شده سال گذشته حدود 200 نفر را تحت پوشش طرح بزه دیدگان قرار دادیم و 60 میلیون تومان بین معلولان ضایعات نخاعی توزیع شد. درسال جاری نیز 350 نفر زیر پوشش این طرح قرار می‌گیرند و بین آنها 900 میلیون تومان توزیع می‌شود كه حداقل مبلغی كه به آنها پرداخت می‌شود 5/3 میلیون تومان است.

مدیرعامل مركز معلولان ضایعات نخاعی با اشاره به طرح پژوهشی غربالگری ویژه آسیب دیدگان نخاعی اظهار كرد: این طرح با همكاری دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در بیمارستان مدرس اجرا می‌شود. با توجه به آن كه یكی از مشكلات آسیب دیدگان نخاعی ابتلا به بیماریهای اورولوژی و كلیه است این طرح‌ را اجرا می‌كنیم.

وی افزود: معلولان ضایعات نخاعی دچار احساس دفع ادرار نمی‌شوند در نتیجه دچار بیماریهای كلیوی وعفونت‌های ادراری می‌شوند و پس از حدود 6 ماه كلیه خود را از دست می‌دهند.

مدیرعامل مركز معلولان ضایعات نخاعی در ادامه اظهار كرد: در قالب طرح پژوهشی غربالگری هزار نفر در بیمارستان مدرس از نظر سلامت كلیه تست می‌شوند و اگر دچار بیماریهای اورولوژی باشند، اقدامات لازم برای درمان آنان صورت می‌گیرد.

ضرابی در پایان گفت: در حال مذاكره با وزارت بهداشت برای تامین بودجه این طرح هستیم و طی هفته‌های آینده اجرای این طرح آغاز می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha