رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، راه اندازی مرکز خدمات طب سنتی ایران ویژه بیماران کرونایی را گامی در جهت تحقق سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری دانست و گفت: طب سنتی ایرانی به عنوان یک میراث غیرقابل ملموس ارزنده باید مورد حمایت قرار گیرد.

راه اندازی مرکز خدمات طب سنتی ایران ویژه بیماران کرونایی

سلامت نیوز:رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، راه اندازی مرکز خدمات طب سنتی ایران ویژه بیماران کرونایی را گامی در جهت تحقق سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری دانست و گفت: طب سنتی ایرانی به عنوان یک میراث غیرقابل ملموس ارزنده باید مورد حمایت قرار گیرد.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مرکز خدمات طب سنتی ایران ویژه بیماران کرونایی در دانشکده طب سنتی دانشگاه با همکاری دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، شامل اتاق ویزیت حضوری و مشاوره تلفنی راه اندازی شد. این مرکز با بهره گیری از به روزترین سامانه های مربوطه و رعایت پروتکل های بهداشتی برای مقابله با کرونا به کمک تمام ظرفیت های موجود در زمینه طب رایج و طب ایرانی آماده خدمت رسانی به مردم کشور است.

دکتر زالی در این مراسم، راه اندازی این مرکز تحولی نوین در نظام سلامت دانست و بر لزوم پاسخگویی به نیازهای مردم از طریق سیستم علمی، متقن و مبتنی بر شواهد تاکید کرد.

وی ادامه داد: در مهمترین سند بالادستی نظام سلامت کشور، سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، به دو نکته بسیار مهم به صراحت و ابرام فنی اشاره شده است. یکی از این موارد، خودمراقبتی است و مورد دوم که سرفصلی جداگانه در سند دارد، بازشناسی، تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه نمودن طب سنتی ایران است.

رییس دانشگاه راه اندازی مرکز خدمات طب سنتی ایران ویژه بیماران کرونایی را اقدامی در راستای تحقق این بند از سیاست های کلی سلامت اعلام کرد و افزود: باید به پارادایم های موجود در طب ایرانی توجه کافی شود. در کمتر کشوری مشاهده می شود، چه در طب رایج و چه در طب سنتی آن کشور، نگاهی جامع نگر بن مایه اصلی طب باشد.

دکتر زالی اظهار کرد: پدیده قطعه قطعه شدن در طب نوین آفتی محسوب می شود که طب سنتی ایرانی گرفتار آن نیست. در طب سنتی ایران به بیمار به عنوان موجودی با کرامت و صاحب اشرافیت دردمند می نگرند که نگاهی کلی است.

وی تصریح کرد: ۱۵ سال است که در دانشگاه های علوم پزشکی برای ایجاد لعاب منطقی آکادمیک مبتنی بر شواهد در دنیای امروز پررقابت ناشی از دگردیسی های علمی، دانشکده های طب سنتی تشکیل شده است. این اقدام سبب شد فارغ التحصیلان طب سنتی که هم پزشک هستند و هم به مکانیزم های طب نوین و کلاسیک اشراف دارند، به میدان بیایند و فضای علمی پالایش شود.

به گفته رییس دانشگاه، دانشکده طب سنتی به عنوان ژنراتور اصلی تولید علم طب سنتی موجب زدودن فضای مخدوش و پرابهامی می شود که با فریب کاری گره خورده است.

دکتر زالی با اشاره به سه دانشگاه علوم پزشکی پیشتاز در حوزه طب سنتی، عنوان کرد: دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران و ایران از بهترین دانشگاه های علوم پزشکی کشور از لحاظ رنک علمی، پیشتاز راه اندازی دانشکده طب سنتی بودند، بنابراین می توان به متخصصان این حوزه اعتماد کرد.

رییس دانشگاه تصریح کرد: اگر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که در چند رقابت ملی، رتبه اول در حوزه آموزش پزشکی را از آن خود کرده است و جایگاه ممتازی به دست آورد، پس مورد اعتماد است. شکل گیری دانشکده طب سنتی با بضاعت و قوه علمی صورت گرفت و فارغ التحصیلان آن با اطمینان از نظر سلایق علمی، عملی و حرفه ای قابل اقتدا هستند.

وی با بیان تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده و کاربست بهینه طب سنتی در بحرا ن کرونا، شرایط طب ایرانی را تکرارنشدنی خواند و گفت: باید با غرور ملی بیش از هر زمان دیگری بر احیای طب سنتی ایرانی و میراث آن پافشاری کنیم. یکی از مهمترین امتیاز ها در عرصه فرهنگی جهانی، میراث غیرقابل ملموس است؛ طب ایرانی به عنوان یک میراث غیرقابل ملموس ارزنده باید مورد حمایت قرار گیرد و با نگاهی عمیق به این طب تحول گرا، عینی گرا و پویا توجه شود.

دکتر زالی همچنین اقلیم بسیار پیچیده، بکر و استثنایی ایران را غیرقابل چشم پوشی دانست. 
وی تصریح کرد: همچنین باید در پاسخ دهی نظام سلامت به گونه ای عمل شود که کارکرد مغایر با خواست مردم نباشد، چراکه اقبال و جستجوگری در طب سنتی ایران در نهاد همه هموطنان نهفته است و اقدام علمی، یافتن پاسخ درخور است. اگر متخصصان وارد عمل نشوند، فریبکاران گوی را در دست می گیرند، هم اکنون هم فضای مجازی مملو از ادعاهای بی مورد است. 


رییس دانشگاه ، تشکیل تیم فعال علمی با پشتوانه آکادمیک به عنوان منبعی با اصالت را گامی هوشمندانه خواند و گفت: کارشناسانی که در این مرکز شروع به فعالیت می کنند، پیش از این در سامانه ۴۰۳۰ خدمت ارائه داده اند، بنابراین از دانش اجتماعی خوبی برخوردارند. طبق گزارشات، بالغ بر ۴۰ درصد تماس گیرندگان سامانه ۴۰۳۰ در خصوص داروهای طب سنتی سوال می کنند، این مرکز پاسخ به همین خواسته هاست.

وی ادامه داد: قوه مدبره، واژه ای است در طب سنتی که به سیستم ایمنی در طب نوین شبیه سازی می شود. ارتقاین قوه دژ مستحکمی در برابر ویروس کووید-۱۹ است. از طرفی بیماری کرونا مزمن و فرسایشی شده است و همه مردم پذیرفته اند که باید به یک الگوی زیستی با تغییرات شگرف در تغذیه و مراودات اجتماعی برسیم؛ این موضوع نیز با مبانی طب سنتی ایرانی گره خورده است که در جهت اطلاح سبک زندگی حرکت می کند.

فرمانده ستاد مدیریت بیماری کرونا در تهران، عنوان کرد: سازمان بهداشت جهانی نیز اعلام کرده است که دارو یا روش مداخله ای در طب سنتی هر کشور به شرط ایمن بودن، اثربخش بودن و داشتن کنترل کیفی، پشتوانه علمی و سیاسگذارانه دارد.
 
دکتر زالی از در جریان بودن بالغ بر ۸۰ کارآزمایی بالینی زیادی در دانشگاه های علوم پزشکی کشو به ویژه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با همکاری متخصصین اپیدمیولوژیست، متدولوژیست، متخصصین مختلف بالینی و متخصصین طب سنتی خبر داد و گفت: همکاری این افراد خبرهای خوشی را در پی خواهد داشت.  وی ادامه داد: اگر کسی در حوزه طب سنتی برای مقابله با کرونا دعایی دارد، به گفته مقام معظم رهبری نباید به سخره گرفته شود، باید آن ها را به طرح موضوع دعوت کنیم و ادعای آنها را ارزیابی و پاسخ دهیم. 


آغاز فعالیت مرکز طب سنتی ایرانی ویژه بیماران کرونایی از فردا 
دکتر رسول چوپانی، رییس دانشکده طب سنتی دانشگاه، ضمن اعلام آمادگی ۲۵ کارشناس برای ارائه خدمات مشاوره ای تلفنی و ۲۵ پزشک فعال در ۵ اتاق ویزیت حضوری، تصریح کرد:تمامی خدمات این مرکز هیچ تداخلی با طب رایج ندارد و تابع قوانین وزارت بهداشت و پروتکل های ابلاغی است. 
وی هدف از راه اندازی این مرکز را افزایش کیفیت زندگی، کاهش شدت بیماری و کاهش طول بیماری اعلام کرد و گفت: آغاز به کار این مجموعه از فردا ساعت ۸ صبح تا ۸ شب در روزهای شنبه تا جمعه خواهد بود. 


دکتر چوپانی عنوان کرد: اطلاعات تمامی بیمارانی که با مرکز ارتباط برقرار می کند، ثبت و در صورت نیاز وضعیتشان پیگیری می شود. 
رییس دانشکده طب سنتی دانشگاه اظهار کرد: در حال حاضر همه باید در کنار هم برای مقابله با کرونا تلاش کنیم و این بهترین فرصت برای نشان دادن اثربخشی طب سنتی در کنترل بیماری هاست. امیدواریم اتحاد و همدلی دو طب بتواند مشکلی از کشور را حل کند. 


در این مراسم، دکتر زهرا الهیان نماینده مردم تهران و نایب رییس فراکسیون طب سنتی مجلس شورای اسلامی، زهرا شیخی رییس کمیته طب سنتی و سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی و دکتر نفیسه حسینی یکتا مدیر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت حضور داشتند و بر نقش طب سنتی ایرانی در پیشگیری، کاهش میزان بستری و ورودی بیمارستان ها در بحران کرونا تاکید کردند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha