سه‌شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۶
کد خبر: 30274
سلامت نیوز : تغییر رنگ در خشكبار به علت تولید نوعی قارچ سمی در این مواد بسیار زیان بار بوده و مصرف آن كشنده است لذا باید در مصرف آن دقت كرد.
ضیاء الدین مظهری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: خشكبار و آجیل تا زمانی كه به صورت خام هستند درصد فسادپذیریشان كمتر و مواد مغذی شان همچنان در حالت طبیعی و مفید خود قرار دارند اما پس از اینكه این خشكبار به شكل بو داده درآیند باید قبل از تغییر رنگ و یا مزه آنها مصرف شوند و در غیر این صورت باید از مصرف چنین خشكباری اجتناب كرد.
وی با اشاره به اینكه مصرف آجیل و خشكبار كهنه تهدید جدی برای سلامت افراد محسوب می شود تاكید كرد: مصرف خشكبار از جمله بادام، پسته و فندوق به علت داشتن مقادیر غنی اسید آمینه ها، پروتئین های مفید و مواد معدنی نقش مهمی در سلامت جسمی و به ویژه قلب و عروق ایفا می كند اما در صورت كهنگی و تغییر رنگ و مزه، نوعی قارچ سمی در این مواد كه عامل این تغییرات است تولید می شود كه در صورت مصرف بالا، كشنده است.
مظهری در خصوص دقت در رنگ خشكبار گفت: خشكبار تازه همچون پسته، فندق و بادام رنگ طبیعی به صورت سبز روشن (در پسته) و سفید (در فندق و بادام ها) دارند كه اگر این رنگ ها تیره و یا به حالت كرمی و شیر قهوه ای تغییر رنگ دهند هشداری جدی در تشكیل قارچ های سمی و سرطان زا محسوب می شوند.
وی با اشاره به اینكه در بسیاری از آجیل فروشی ها و قنادی ها با شور كردن خشكبار و اضافه كردن آبلیمو، جوهر لیمو و یا سركه به خشكبار كهنه آنها را به صورت بو داده درمی آورند تا تغییر مزه در آنها بد احساس نشود و در اینجا خود مصرف كننده باید نسبت به این امر دقت كند.
مظهری گفت: آجیل و خشكبار تا وقتی كه خام هستند و در مرحله چیدن دارای بافت زنده هستند و به هنگام بو دادن، سیستم دفاعی این خشكبار منحل می شود و در نتیجه باید در مدت زمان كوتاهی مصرف شوند.
وی بسته بندی كارخانه ای خشكبار را به علت افزودن گازهای ازت كه با مواد دیگری قابل تركیب نیست راهكار مناسبی در نگهداری خشكبار عنوان كرده كه البته باید دارای مهر وزارت بهداشت در روی بسته بندی ها باشند و در غیر این صورت از خریداری و مصرف چنین خشكباری جلوگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha