سلامت نیوز : یك چشم پزشك گفت: شست وشوی لنزهای تماسی چشم (کنتاکت لنز) با آب لوله کشی سبب عفونت قرنیه می‌شود كه ضروری است استفاده کنندگان از این لنزها حتماً از محلول استریل استفاده کنند.

سید محمد قریشی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برخی انگل‌ها به وسیله آب لوله کشی منتقل شده و در صورت شست‌وشوی لنزهای تماسی با این آب‌ها موجب ایجاد عفونت در قرنیه می‌شود.

وی با بیان اینکه در حالت عادی، چشم نیاز به شستن ندارد، افزود: اگرچه آب‌های لوله کشی برای آشامیدن مناسب است اما حتی كسانی كه از لنزهای تماسی استفاده نمی‌كنند در صورت نیاز به شست‌وشوی چشم باید از محلول‌های استریل مناسب استفاده کنند.

این متخصص چشم با بیان اهمیت شست‌وشوی و نگهداری لنز در محلولهای نگهدارنده گفت: سرم‌های نمکی تنها برای شست‌وشوی اولیه لنزهای تماسی مناسب هستند و برای نگهداری از این لنزها باید حتما از محلولهای نگهدارنده استفاده شود.

قریشی با بیان این كه محلولهای نگهدارند ممكن است در درازمدت ایجاد حساسیت كنند، تصریح كرد: در برخی موارد می‌توان از سرم‌های نمكی برای نگهداری از لنز استفاده كرد اما در این صورت شانس ابتلا به عفونت قرنیه افزایش می‌یابد.

این چشم پزشك با بیان اینكه استفاده از مواد آرایشی همزمان با لنزهای تماسی با رعایت مسایل بهداشتی هیچ گونه مانعی ندارد، گفت: بهتر است تمام افراد از وارد كردن مواد آرایشی مثل سرمه یا مدادهای آرایشی به چشم خودداری كنند زیرا در این صورت احتمال ابتلا به عفونت قرنیه بیشتر می‌شود.

قریشی با اشاره به خطر تابش خورشید برای چشم در تمام افراد اظهار كرد: افرادی كه از لنزهای تماسی استفاده می‌كنند بیشتر از سایرین در معرض خطرات ناشی از نور خورشید هستند.

وی با بیان این كه مقاومت لنزهای تماسی نرم در شرایط آب و هوایی خشك و آلوده كمتر است، بیان كرد: استفاده از لنز در محیط‌هایی كه گرد وغبار و یا دود وجود دارد و یا در هوای بسیار سرد یا بسیار گرم مناسب نیست.

این جراح و متخصص چشم پزشكی با اشاره به این كه لنزها بر حسب جنس لنز، فاصله زمانی كه برای تعویض لنز لازم است و قابلیت خوابیدن با لنز در شب تقسیم بندی می‌شوند، ادامه داد: در كنار لنزهای روزانه كه طول عمر آنها فقط 24ساعت است لنزهای هفتگی، ماهانه و فصلی نیز وجود دارد.

قریشی با اشاره به این كه بهتر است بیماران موقع خواب لنز را از داخل چشم خارج کنند، اظهار كرد: استفاده از لنزهایی که عمر بیشتری دارند رایج‌تر است و تا زمانی که به چشم آسیب نزده، چشم را دچار خارش نکند، موجب ایجاد حساسیت در چشم و قرمزی چشم نشود می‌توان از لنزهای تماسی استفاده کرد.

وی اظهار كرد: استفاده از لنزهای تماسی در دارز مدت ممكن است عارضه‌ای مشابه قوز قرنیه ایجاد كند كه در صورت قطع استفاده از لنز این عارضه برطرف می‌شود.

این چشم پزشك با بیان این كه افراد باید قبل از استفاده از لنزهای تماسی با چشم پزشك مشورت كنند، تصریح كرد: بررسی وضعیت پلكها، فرورفتگی و یا برآمدگی بیش از حد چشم‌ها، بررسی وضعیت اشك چشم و شوره چشم توسط چشم پزشك قبل از تهیه لنز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی با بیان این كه وجود لنزهای تماسی در چشم، افراد را مستعد ابتلا به بیماریهای چشمی می‌كند، گفت: با تمیز كردن، رسوب‌زدائی و ضدعفونی كردن لنز به طور مرتب و با استفاده از مواد استاندارد احتمال بروز این خطر كاهش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha