سلامت نیوز : وزیر بهداشت گفت: پزشكان زیرمیزی بگیر در بخش دولتی از محل كار اخراج می‌شوند البته این كار باعث اختلال در خدمت رسانی به مردم در مناطق محروم می‌شود زیرا ممكن است پزشك جایگزین نباشد با این حال حل ریشه‌ای مسئله منوط به پرداخت به موقع بیمه‌ها و واقعی شدن تعرفه‌های پزشكی است.

مرضیه وحید دستجردی در گفت‌و‌گو با فارس در پاسخ به این پرسش كه چرا با پدیده زیرمیزی پزشكان برخورد جدی نمی‌شود، افزود: زیرمیزی گرفتن پزشكان یك پدیده زشت است كه حتماً وزارت بهداشت با آن برخورد می‌كند اما به دلایلی ما این برخوردها را در رسانه‌ها منعكس نمی‌كنیم و بنا هم نداریم كه این كار را انجام دهیم.

وی اضافه كرد: به طور مرتب پزشكانی كه از آنها این عمل زشت سر می‌زند و از مردم زیرمیزی می‌گیرند و گزارش آنها به وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشكی می‌رسد با آنها برخورد می‌شود، به بسیاری از آنها تذكر داده می‌شود و اگر به تذكر داده شده توجه نكنند از محل كارشان جدا و اخراج می‌شوند.

وزیر بهداشت گفت: ما این موارد را در رسانه‌ها منعكس نكرده‌ایم و به دانشگاه‌های علوم پزشكی هم گفته‌ایم كه این كار را نكنند اما مطمئن باشید كه برخورد صورت می‌گیرد و خود من شخصاً مواردی را كه به من منعكس می‌شود، پیگیری می‌كنم.

وی ادامه داد: برخوردهای وزارت بهداشت با پزشكانی كه زیرمیزی می گیرند بیشتر به این صورت بوده كه از محل كار اخراج شده‌اند اما این برخورد ظاهری با این مسئله است برخورد جدی و ریشه‌ای برای اینكه بخواهیم این مشكل را به صورت ریشه‌ای حل كنیم یكی این است كه تعرفه‌ها را واقعی كنیم یا به سمت واقعی شدن برویم هر چند شاید نتوانیم در مرحله اول تعرفه‌ها را واقعی كنیم، دوم اینكه پرداخت‌های پزشكان را به موقع انجام دهیم.

وحید دستجردی اضافه كرد: طبق قانون هر فردی از جمله هر پزشك و پیراپزشكی كه در یك جا كار می‌كند باید سر ماه حقوق او را پرداخت كنیم، اگر ما بتوانیم علاوه بر آن برخوردها این مسائل را هم جدی بگیریم و حل كنیم در حقیقت برخورد ریشه‌ای با این مسئله داشته‌ایم و می‌توانیم این مسائل رابه طور كامل ریشه‌كن كنیم و براندازیم.

وزیر بهداشت گفت: برای حل این مسئله نیاز است كه دستگاههای مختلف كه در این زمینه باید كمك كنند وارد این فعالیت شوند و همزمان دانشگاههای علوم پزشكی و وزارت بهداشت هم برخوردهای جدی را انجام می‌دهد اما برای حفظ شئون جامعه پزشكی و نظام درمانی كشور برخوردها را رسانه‌ای نمی‌كنیم.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم تعرفه‌ها را واقعی كنیم نیاز است كه تصمیم گیران اعتبارات درمانی كشور را وارد این قضیه كنیم ضمن اینكه باز هم تأكید می‌كنم با توجه به تعرفه‌های فعلی هم باید پرداختها را به روز كنیم. 58 درصد درآمد بیمارستانها و مراكز درمانی كه درآمد اختصاصی است به پرداخت به موقع بیمه‌ها بستگی دارد كه در بسیاری از موارد بین 6 تا 10 ماه در پرداخت آنها تأخیر وجود دارد.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار فارس كه با این وجود به نظر می‌رسد برخی پزشكان در یك حاشیه امن قرار دارند و كمتر با آنها برخورد می‌شود بلكه بیشتر برای نگهداشتن پزشكان با آنها مدارا می‌شود، گفت: هیچ حاشیه امنی وجود ندارد، سیستم بهداشتی و درمانی كشور طوری طراحی شده است كه با همه متخلفان برخورد می‌شود اما همان طور كه گفتم باید این مسئله را ریشه‌ای حل كنیم اما وقتی پزشكی كارانه و اضافه كار خود را با 12 ماه تآخیر دریافت می‌كند و نمی‌تواند زندگی خود را با حقوق دولتی اداره كند، نمی‌شود انتظار حل این مسئله را داشت.

وحید دستجردی افزود: ما سالانه حدود 1500 پزشك متخصص را به مناطق محروم اعزام می‌كنیم اما واقعی نبودن تعرفه‌ها و پرداخت‌های دیر هنگام باعث شده كه بسیاری از آنها نتوانند زندگی خود را اداره كنند و برخوردهای ما با متخلفان هم كه به صورت اخراج صورت می‌گیرد گاهی باعث می‌شود كه ما پزشك جایگزین نداشته باشد و در عمل سرویس دهی و خدمت رسانی به مردم در آن منطقه با مشكل مواجه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha