دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲
کد خبر: 302788

نتایج پژوهشی در خصوص تاثیر عصاره هسته انگور (داروی گراپکس) بر روی بیماری آرتریت روماتویید نشان داد که عصاره هسته انگور شدت بیماری را کاهش می‌دهد و می‌تواند به عنوان مکمل در کنار سایر درمان‌های متداول، استفاده شود.

راهکاری برای کاهش شدت روماتیسم مفصلی

سلامت نیوز:نتایج پژوهشی در خصوص تاثیر عصاره هسته انگور (داروی گراپکس) بر روی بیماری آرتریت روماتویید نشان داد که عصاره هسته انگور شدت بیماری را کاهش می‌دهد و می‌تواند به عنوان مکمل در کنار سایر درمان‌های متداول، استفاده شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، بیماری «آرتریت روماتوئید» یا روماتیسم مفصلی یک بیماری سیستمیک التهابی و خودایمنی است که با التهاب مفاصل، درگیری غضروف‌ها و ساییدگی استخوان‌ها مشخص می‌شود. شیوع جهانی این بیماری حدود ۰.۵ تا یک درصد تخمین زده می‌شود و ابتلای آن در زنان سه برابر بیشتر از مردان است و بروز بیماری با افزایش سن زیاد می‌شود.


برخی مطالعات حاکی از آن است که هسته انگور می‌تواند در بیماری آرتریت روماتویید اثرات مثبت داشته باشد. بررسی‌ها نشان داده که عصاره هسته انگور دارای مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان است و غلظت آن در هسته انگور بیشتر از سایر قسمت‌های میوه مثل پوست و پالپ میوه است.
با توجه به اینکه مطالعات اندکی در این مورد انجام شده است، پژوهشگران تاثیر داروی گراپکس (Grapex) که حاوی عصاره هسته انگور است را بر کاهش فعالیت و شدت بیماری و بهبود علایم بیماران آرتریت روماتویید بررسی کردند.


در این پژوهش «داریوش مکرمیان» و «الهام رجایی»؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز به همراه همکارانشان مشارکت داشتند.
طبق اعلام وب‌سایت «مرکز رشد فناوری‌های دارویی جندی شاپور»؛ داروی «گراپکس» حاوی عصاره هسته انگور قرمز است و در مرکز رشد فن‌آوری‌های دارویی دانشگاه جندی شاپور اهواز تهیه شده است.


این مطالعه بر روی بیماران مبتلا به آرتریت روماتویید مراجعه‌کننده به درمانگاه روماتولوژی بیمارستان گلستان اهواز و یا افراد مراجعه‌کننده به مطب شخصی پزشک روماتولوژیست این مرکز دانشگاهی در سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۷ انجام شد.


بیمارانی که ابتلای آن‌ها به بیماری بر اساس معیارها و توسط متخصص روماتولوژیست تایید شده بود، وارد مطالعه شدند. بیماران واجد شرایط به صورت تصادفی به دو گروه ۳۰ نفره تقسیم شدند. به هر دو گروه درمان معمول روماتویید آرتریت شامل متوتروکسات با دوز ۰.۲ میلی گرم، به همراه پردنیزولون ۱۰ میلی‌گرم روزانه و هیدروکسی کلروکین ۲۰۰ میلی‌گرم روزانه داده شد.


به گروه اول داروی گراپکس به شکل کپسول با دوز ۱۰۰ میلی‌گرم روزانه و به گروه دوم کپسول پلاسبو یا دارونما با همان دوز داده شد در طی آن پزشک روماتولوژیست و بیمار از این انتخاب و تجویز اطلاعی نداشتند.


در پایان این مطالعه پس از انتهای هشت هفته، فعالیت و شدت بیماری بر اساس تفاوت میانگین در هر دو گروه مورد سنجش قرار گرفت و نتایج دو گروه مقایسه شد. برای این ارزیابی، تغییرات نشان‌گرهای التهاب مثل CRP یا پروتئین واکنشی C، سرعت رسوب گلبول قرمز یا ESR مورد بررسی قرار گرفت و نیز تعداد مفاصل دارای خشکی و تورم در بیماران هر دو گروه بررسی شد.


نتایج این مطالعه نشان داد که تجویز داروی گراپکس در بیماران مبتلا به روماتویید آرتریت با شدت متوسط و بالای بیماری منجر به کاهش تعداد مفاصل متورم و دارای درد و کاهش شدت بیماری بر اساس مقیاس‌های کلینیکی می‌شود. همچنین این دارو نشان‌گرهای التهاب CRP و ESR‌ را نیز کاهش می‌دهد.
به گفته پژوهشگران این مطالعه؛ داروی گراپکس به عنوان مکمل می‌تواند یک درمان امیدوارکننده برای کاهش شدت بیماری روماتویید آرتریت در کنار سایر درمان‌های متداول باشد.


نتایج این مطالعه به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «تاثیر هسته انگور (گراپکس) بر روی فعالیت بیماری آرتریت روماتویید» در مجله علمی پزشکی جندی شاپور منتشر شده است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha