دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
کد خبر: 302791

باورهای نادرست و گمراه کننده‌ای در مورد مصرف نمک‌های دریا و ید دار وجود دارد که می تواند سلامت افراد را به خطر بیاندازد.

باورهای غلط درمورد نمک‌های دریا و ید دار

سلامت نیوز: باورهای نادرست و گمراه کننده‌ای در مورد مصرف نمک‌های دریا و ید دار وجود دارد که می تواند سلامت افراد را به خطر بیاندازد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،صادق زندی متخصص تغذیه افزود: نمک یکی از مواد مورد نیاز برای سوخت و ساز مواد غذایی در بدن، انتقال پیام‌های عصبی و کارکرد صحیح عضلات است اما مصرف آن بین سلامتی و بیماری قرار دارد.


وی تاکید کرد: بر اساس استانداردهای سازمان جهانی بهداشت، حد پایین تعیین شده برای مصرف نمک دو گرم و حد بالای آن پنج گرم در روز است، اکنون مردم ایران ۲ برابر استاندارد جهانی نمک مصرف می کنند و بطور متوسط روزانه حدود ۱۰ گرم از این مواد غذایی را در تغذیه خود دارند.


زندی اظهار داشت: با توجه به میزان مصرف نمک در میان مردم، باورهای نادرست نیز در مورد نمک های دریا و ید دار وجود دارد و عده ای بر اساس آگاهی غلط تصور می کنند، مصرف نمک دریا به دلیل دارا بودن کلسیم و منیزیم  به جای نمک تصفیه شده ید دار باعث کاهش ابتلا به پوکی استخوان و تقویت سیستم ایمنی می شود.


زندی ادامه داد: برخی افراد بر اساس باور غلط تصور می کنند نمک دریا هیچ عارضه ای برای قلب ندارد بلکه کمک به تقویت سیستم قلبی و عروقی و بهبود فشار خون می شود و باورهای اشتباه در مصرف نمک ید دار آن است که ید به عنوان یک ماده شیمیایی در نمک های تصفیه شده باعث سرطان می شود و باعث کمبود ویتامین دی، سقط جنین می شود.


این متخصص تغذیه تصریح کرد: عده ای نیز بر اساس عدم آگاهی کافی گمان می کنند نمک دریا مانع پیشگیری از سکته مغزی، باعث از بین رفتن کک و مک صورت، ضد ورم و پیشگیری است.


به گفته وی، باورهای درست در خصوص نمک دریا حاکی از آن است که استفاده از این نمک برای مصرف خوراکی ممنوع است و حتی برای خیساندن برنج توصیه نمی شود و همیشه از نمک یددار تصفیه شده استفاده کنید.


زندی افزود: نمک دریا علاوه بر اینکه فاقد ید است، به دلیل انواع ناخالصی ها و آلودگی ها برای مصرف خوراکی مضر است و  افراد خانواده اعم از کودک و بزرگسال باید نمک تصفیه شده ید دار استفاده کنند در عین حال مصرف زیاد نمک یددار هم می تواند موجب افزایش فشار خون شود.


این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: مصرف نمک به مقدار کم در برنامه غذایی ما لازم و ضروری است اما ۱۰ تا ۲۰ برابر مقدار مورد نیاز بدن، نمک مصرف می کنیم.
زندی اضافه کرد: سه چهارم نمکی که طی روز مصرف می کنیم به صورت نهفته در غذاهای فرآیند شده و آماده است و یک چهارم آن را در سر سفره یا هنگام پخت غذا، اضافه می کنیم، کاهش نمک موجود در رژیم غذایی،  نه تنها موجب بالا رفتن سلامت عمومی می‌شود، ‌بلکه ساده‌ترین راه پیشگیری از بروز بیماریها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha