سلامت نیوز : معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: كشور ما یك كشور خشك و كم آب است. خشكسالی امسال موضوع جدیدی نیست و ربط مستقیمی هم با خطر شیوع وبا ندارد، مردم البته باید صرفه‌جویی كنند اما نه تا آن اندازه كه بهداشت فردی و عمومی آسیب ببیند.

علیرضا مصداقی‌نیا در گفت‌و‌گو با فارس در پاسخ به این پرسش كه خشكسالی امسال تا چه اندازه بر شیوع بیماری‌ها در كشور به خصوص در فصل تابستان تأثیر می‌گذارد، افزود: كشور ما معمولاً یك كشور كم آب است، خشكسالی امسال هم چیز جدیدی نیست و از سالهای گذشته دچار كم آبی در كشور هستیم.

وی ادامه داد: وقتی آب كم است، مردم به طور طبیعی ناچارند صرفه‌جویی كنند كه كار پسندیده‌ای است اما نباید صرفه‌جویی در مصرف آب تا آن اندازه پیش برود كه بهداشت و سلامت مردم را به خطر بیندازد.

معاون وزیر بهداشت گفت: خشكسالی البته به طور مستقیم با شیوع بیماری وبا ارتباط ندارد و شیوع این بیماری بیشتر به علت آلوده بودن آبها و رعایت نشدن اصول بهداشت فردی از سوی مردم است.

وی اضافه كرد: از سالهای گذشته با اقدامات وزارت نیرو سلامت آب شرب در بسیاری از نقاط كشور زیر نظر است و درصد بالایی از جمعیت كشور زیر پوشش آب سالم قرار دارند، بنابراین از نظر تأمین آب شرب سالم برای مردم آن قدرها مشكل نداریم، دولت می‌تواند و باید آب شرب سالم برای مردم تهیه كند اما نمی‌تواند بهداشت فردی مردم را هم رعایت كند و دست مردم را هم بشوید.

وی ادامه داد: با وجود این امسال خبر غیر عادی از شیوع بیماری‌ها از جمله وبا در كشور نداریم و هیچ وضعیت فوق العاده‌ای در كشور حاكم نیست، اما هشدارهای وزارت بهداشت برای رعایت بهداشت فردی، مصرف آب مطمئن و سالم و شست و شو و ضدعفونی سبزی‌ها و میوه‌ها همیشه وجود داشته و امسال هم وجود دارد.

مصداقی‌نیا گفت: عوامل بیولوژیك در فصل تابستان به طور طبیعی رشد می‌كنند و مردم را مریض می‌كنند اما اگر مردم اصول بهداشتی را رعایت كنند بدون شك هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

وی ادامه داد: پدیده خشكسالی بیشتر می‌تواند به علت افزایش گرد و غبار و كاهش رطوبت هوا روی افزایش بیماری‌های ریوی و آسم تأثیر بگذارد كه در این زمینه نیز هنوز با وضعیت نگران كننده‌ای رو به رو نیستیم.

وی درباره میزان خشكسالی در سال جاری گفت: در این مورد بنده آماری ندارم و باید وزارت نیرو در این زمینه اظهار نظر كند اما به هر حال كشور ما یك كشور خشك است و با كمبود منابع آبی مواجه هستیم و اگر مردم رعایت نكنند نسل آینده با مشكلات بیشتری مواجه خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha