یک متخصص روانشناسی گفت: اسکیزوفرنی با درگیری مستقیم مغز موجب تغییراتی در خلق و خوی افراد می‌شود و استرس یکی از عوامل فعال کننده این بیماری است.

استرس عامل اصلی ابتلا به اسکیزوفرنی است

سلامت نیوز:یک متخصص روانشناسی گفت: اسکیزوفرنی با درگیری مستقیم مغز موجب تغییراتی در خلق و خوی افراد می‌شود و استرس یکی از عوامل فعال کننده این بیماری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حمید خاکباز دکترای تخصص روانشناسی و مشاوره گفت: اختلال اسکیزوفرنی همانند اختلالات دیگر بروز می‌کند با این تفاوت که اختلالی مانند دیابت بخش‌های مختلفی از جسم افراد را درگیر می کند؛ اما در بیماران اسکیزوفرنی فقط مغز این فرد درگیر می‌شود. در واقع بیماری اسکیزوفرنی موجب تغییراتی در خلق، رفتار، تفکر و ادراک افراد می‌شود. همچنین در این بیماری ارتباط فرد با واقعیت‌ها به نوعی قطع خواهد شد.


او افزود: کسی که به اسکیزوفرنی مبتلا شده است، در ابتدا متوجه ابتلای خود به این بیماری نیست و فقط ناراحتی و سردرگمی را تجربه می‌کند. از جمله علائم اصلی این بیماری می‌توان به توهم، هذیان، گفتار و رفتار آشفته، بی حسی، تنبلی و گوشه گیری اشاره کرد.


خاکباز بیان کرد: در واقع این بیماری یک درصد از جمعیت دنیا را درگیر کرده است؛ به صورتیکه از هر ۱۰۰ نفر یک شخص به بیماری اسکیزوفرنی مبتلا می‌شود. هر شخص بدون در نظر گرفتن جنسیت، سبک زندگی و نژاد ممکن است تحت تاثیر این بیماری قرار بگیرد.


او در ادامه افزود: به دلیل اینکه که این بیماری آهسته و به تدریج در افراد صورت می‌گیرد، ممکن است به مدت طولانی افراد متوجه ابتلای خود نشوند. حتی ممکن است اسکیزوفرنی به طور ناگهانی با تغییر شدید رفتاری طی چند روز یا هفته خود را بروز دهد و این تغییر ناگهانی ناشی از مدت طولانی ابتلا به این بیماری است.


این روانشناس مطرح کرد: از دیگر علائم اسکیزوفرنی می‌توان به کم حرفی، اشکال در تصمیم گیری، بی ارادگی، تغییر در احساس و هیجان، از دست دادن دادن علایق و بی انگیزگی اشاره کرد. همچنین عدم رعایت بهداشت شخصی را در این افراد شاهد هستیم و حاضر به پذیرش بیماری خود نمی‌شوند.


خاکباز گفت: یکی از نکات مهم در این بیماری تاکید بر آسیب پذیری و استرس ‌این افراد است. در واقع آسیب پذیری، استعداد ژنتیکی فرد برای ابتلا به بیماری تعریف می‌شود. همچنین آمادگی و واکنش همه افراد در برابر استرس یکسان نیست؛ بنابراین باید مهارت و راهکار‌های لازم برای کنترل استرس در نظر گرفته شود.
او در ادامه افزود: در واقع اسکیزوفرنی را بیشتر در خانواده‌های از هم گسیخته و عدم ارتباط مناسب با فرزند مشاهده می‌کنیم. به طور کلی آشفتگی ارتباطی در این خانواده ها بسیار زیاد است.


راهکارهای درمانی برای مبتلایان به اسکیزوفرنی

خاکباز گفت : خط مقدم درمان اسکیزوفرنی همان درمان دارویی است که تجویز فقط باید توسط روانپزشک صورت بگیرد. همچنین درمان‌های روانشناختی، حمایتی، روانی و اجتماعی بسیار حائز اهمیت است. نقش مشاور توانبخشی برای کمک به درمان این بیماران بسیار کمک کننده است.


این روانشناس بیان کرد: به دلیل نقش میزان استرس در ابتلای افراد به اسکیزوفرنی، لازم است افراد در این زمینه آموزش و آمادگی لازم برای رو به رو شدن با موضوع های مختلف را داشته باشند. افراد به طور متفاوت با استرس کنار می‌آیند اما نکته مهم این است که بیشتر مردم از راهکار‌های نامناسب مقابله با استرس استفاده می‌کنند. به عنوان مثال سیگار کشیدن، رفتار نامناسب با اطرافیان، مصرف مواد مخدر و دارو‌های غیرقانونی را به عنوان راهکار مقابله با استرس استفاده می‌کنند.


خاکباز در پایان تصریح کرد: در صورتیکه افراد بتوانند از راهکار‌های مناسب مقابله با استرس استفاده کنند؛ می‌توانند با قدرت بیشتر از ابتلا به انواع بیماری‌ها جلوگیری کنند. البته باید توجه داشت استرس به تنهایی باعث بیماری اسکیزوفرنی نمی‌شود؛ اما فعال کننده شروع بیمار‌ی اسکیزوفرنی محسوب می‌شود. در واقع استرس باعث افزایش علائم هر نوع بیماری خواهد شد؛ بنابراین توصیه می‌شود مهارت‌های مدیریت استرس و کنار آمدن با مشکلات مختلف را در خود تقویت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha