خبر موفقیت بیش از 90درصدی واكسن كووید- 19كه توسط شركت فایزر اعلام شد، خیلی‌ها نفس عمیق‌تری كشیدند. در این ماه‌های پر از التهاب همه‌گیری جهانی كرونا، افت پیدا كردنش در اواخر بهار و اوایل تابستان و بعد خیزش دوباره‌اش در پاییز، خبرهای مربوط به این همه‌گیری شاید روزهایی كمرنگ شده باشند اما یگانه خبری بوده كه از زمستان قبل تا پاییز امسال همراه با تمام مردم دنیا مانده است.

نگاه گروه سردبیری گاردین به تولید و تاثیر واكسن كرونا

سلامت نیوز:خبر موفقیت بیش از 90درصدی واكسن كووید- 19كه توسط شركت فایزر اعلام شد، خیلی‌ها نفس عمیق‌تری كشیدند. در این ماه‌های پر از التهاب همه‌گیری جهانی كرونا، افت پیدا كردنش در اواخر بهار و اوایل تابستان و بعد خیزش دوباره‌اش در پاییز، خبرهای مربوط به این همه‌گیری شاید روزهایی كمرنگ شده باشند اما یگانه خبری بوده كه از زمستان قبل تا پاییز امسال همراه با تمام مردم دنیا مانده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ، پیش از این هم خبرهایی از واكسن روسیه علامت سوال‌هایی ایجاد كرده بود اما منجر به شوق بین‌المللی برای تولید انبوه نشده بود. حالا كه خبرهای مربوط به شركت فایزر، خبرهای تولید واكسن در چین را هم در سایه خودش قرار داده، تیم سردبیری روزنامه گاردین نگاهی انداخته است به این خبر مسرت‌بخش كه برای كامل شدنش باید كشورها و جوامع انسانی بسیاری دست به دست هم بدهند. از دید گروه سردبیری این روزنامه كه از اولین روزهای رسمی شدن خبر شیوع در چین تا همین حالا یكی از جامع‌ترین پوشش‌های خبری خبرهای مربوط به كرونا را داشته، تولید واكسن هرقدر هم مهم باشد تنها قدم اول است، برای به ثمر نشستن آن خیلی‌ها باید آستین بالا بزنند.

آنچه می‌خوانید ترجمه‌ای برگرفته از همین  مقاله  است. پزشكی تنها تا حدی موضوع علمی به شمار می‌رود و تا حد بسیار زیادی حوزه‌ای انسانی. خبر مسرت‌بخش در دسترس قرار گرفتن واكسن كووید -19، با نتایج اولیه‌اش كه نشان از تاثیر بیش از 90درصدی روی داوطلبان آزمایش‌های فایزر/ بیو ان تك و حفاظت از آنها در برابر بیماری داشت، بازگوكننده تلاش‌های خارق‌العاده دانشمندان در سال جاری است. سرعت تهیه این واكسن (و واكسن‌های دیگری كه تنها چند گام عقب‌تر از آن هستند) چشمگیر است.

جزییات هنوز منتشر نشده، بسیاری چیزها را هنوز نمی‌دانیم از جمله اینكه افراد تا چه مدت ممكن است (با تزریق واكسن) ایمن بمانند، اینكه آیا جلوی ورود عفونت را می‌گیرد و اینكه روی سالمندان كه حساس‌ترین گروه در مقابل كووید- 19هستند، چقدر موثر خواهد بود. با وجود اینكه تولید واكسن آغاز شده اما هنوز هم ضمانتی برای اینكه واقعا مورد استفاده قرار بگیرد وجود ندارد. با وجود همه اینها این یك لحظه انقلابی است.  حالا دیگر ادامه كار در دست باقی ما است تا سهم خود را ادا كنیم.

اگر از پایان سال جاری واكسن در دسترس قرار بگیرد كه در حال حاضر بسیار محتمل به نظر می‌آید و بعد خیلی زود سایر واكسن‌ها هم شروع به تولید كنند، توزیع به اندازه كشف واكسن اهمیت خواهد داشت. یكی از دانشمندان گفته است: «واكسن جان آدم‌ها را نجات نمی‌دهد، واكسیناسیون نجات‌بخش است.» فایزر و بیو‌ ان تك، امیدوارند كه امسال بتوانند 50میلیون دوز تولید كنند اما هر بیماری نیاز به دریافت دو دوز دارد و با توجه به اینكه ایالات متحده، اروپا و بریتانیا و سایرین از پیش سفارش‌های خود را ثبت كرده‌اند، هر كشوری تنها كسر كوچكی از آنچه نهایتا نیاز دارد را دریافت خواهد كرد.

حتی اگر حجم تولیدات واكسن بنا بر برنامه‌ریزی‌های انجام شده افزایش پیدا كند، همچنان نیاز به حجم بیشتری خواهد بود. بریتانیا نقشه روشنی دارد كه چه كسانی قرار است اول مصون شوند؛ كار با سالمندترین‌های جامعه شروع می‌شود و كسانی كه از آنها مراقبت می‌كنند و به همین دلیل ممكن است بیماری را به آنها انتقال دهند. پروفسور جان بل (ایمونولوژیست و از اعضای تیم ویژه واكسن وزارت بهداشت بریتانیا) به جامعه حفاظت پزشكی گزارش داد كه اگر مقامات «به توزیع واكسن گند نزنند»

احتمال 70تا 80درصدی وجود دارد كه حساس‌ترین گروه‌های كشور تا عید پاك (اواخر فروردین 1400) واكسن را دریافت كنند. توزیع در میان كشورها به اندازه توزیع منطقی درون كشورها اهمیت خواهد داشت. طرح كوواكس (CVAX از پروژه‌های سازمان جهانی بهداشت) قرار است اطمینان حاصل كند كه دوزهای واكسن به‌گونه‌ای منصفانه‌تر در جهان توزیع شود اما این پروژه هنوز بودجه كافی ندارد و بسیاری از متخصصان نگران هستند كه كشورهای در حال توسعه تا سال‌ها تنها بخش كوچكی از جمعیت‌شان را بتوانند در برابر بیماری محافظت كنند. نیازمندی‌های فنی این واكسن كه باید در دمای منفی 80درجه سانتی‌گراد نگهداری شود، ممكن است در برخی مناطق سبب مشكلاتی مضاعف شود. 

مشكل دوم، هرچند ممكن است كاملا انحرافی به نظر برسد، اما مشكل رویگردانی از واكسن است. برای مقابله با احساسات عمومی ضدواكسن كه در بسیاری از جاها رو به افزایش گذاشته است نیاز به تلاش بیشتری داریم. سایر مردم هم شاید نگرانی‌های منطقی در مورد این نوع خاص واكسن داشته باشند، به‌خصوص كه این واكسن به ‌تازگی و به سرعت تولید شده است.

اطلاع‌رسانی عمومی شفاف، جامع و قابل درك بهترین راهكار است. باید فواید واكسن تشریح شود، شایعات رد شوند و به افراد در مورد امنیت واكسن اطمینان خاطر داده شود. بیش از 20هزار نفر این واكسن را دریافت كرده‌اند و تا اینجا هیچ عوارض جدی گزارش نشده است. نادیده گرفتن این اضطراب‌ها تنها سبب افزایش بی‌اعتمادی خواهد شد.

  اما جدی‌ترین خطر پیش ‌رو، قریب‌الوقوع‌ترین آنها است: خطر اینكه مردم حس كنند یك راهكار معجزه‌آسا به دست آمده است و دیگر نیازی نیست در قید رعایت ملاحظات كرونا باشند كه تا همین‌جا هم از نظر شخصی و اقتصادی به آنها ضربه زده‌اند. شاید وسوسه این حس بر آنها غالب شود كه سالمندان به زودی حفاظت خواهند شد و تا آن زمان بهتر است خودشان توی دست و پا نباشند.

  این خطا، خطای مرگباری خواهد بود كه ختم به مرگ‌های بدون دلیل می‌شود و این پتانسیل را دارد كه ضربات جدی به سلامت جوانان هم وارد آورد. خبرهای مربوط به واكسن در عوض باید مشوقی برای دو چندان كردن تلاش‌ها باشد. این كار برای دولت به معنای احیای سیستم تست‌گیری و ردیابی است و برای باقی ما به معنای پایبند ماندن به قرنطینه و سایر محدودیت‌ها، زدن ماسك و حفظ فاصله از دیگران. باید درك كنیم كه هرچند این شرایط قرار نیست برای همیشه ادامه پیدا كند اما هوشیاری اكنون ما سبب محافظت از خودمان و دیگران می‌شود.

حالا دلیل بهتری داریم تا زمان بیشتری بخریم چون می‌دانیم كه چرا داریم این كار را می‌كنیم، چون می‌دانیم كه همه اینها به پایان خواهد رسید.  به تعداد كمی از ما هوش و تجربه لازم برای خط‌شكنی علمی یا مهارت پزشكی توزیع واكسن اعطا شده است اما همه ما این توانایی را داریم كه نقش خودمان را ایفا كنیم و حالا این دلگرمی را داریم كه شاید راهی برای خروج از این وضعیت باشد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha