سلامت نیوز : خرد كردن زیاد سبزیجات و در معرض هوا قرار دادن آنها باعث از بین رفتن ویتامین‌های موجود در سبزیجات می‌شود.  
دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اعلام كرد: سبزیجات مصرفی باید به دقت شستشو و ضدعفونی شوند و برای از بین بردن تخم انگل باید سبزی‌ها را در یك ظرف تمیز ریخته و به میزان لازم به آن آب اضافه كرد تا روی سطح سبزی‌ها را بگیرد و سپس برای هر لیتر آب مصرفی 3 تا 5 قطره مایع ظرفشویی در آب ریخته و با دست به خوبی هم زده تا تمام سبزی‌ها در كف حاصل از مایع ظرفشویی قرار بگیرد و بعد از 5 دقیقه باید سبزی‌ها را از ظرف خارج كرده و با آب به طور كامل شست.
این گزارش می‌افزاید، برای از بین بردن میكروب‌ها نیز باید سبزی‌هایی را كه در مرحله قبلی با مایع ظرفشویی شسته شده‌اند، در مایع ضدعفونی كننده ریخت و می‌توان از محلول‌های ضدعفونی كننده سبزی‌ها كه به شكل آماده است، استفاده شود و سپس به آبكشی سبزی اقدام كرد.
براساس این گزارش، توصیه می‌شود جهت پخت سبزیجات ابتدا آب را تا حدود 60 درجه سانتی‌گراد گرم كرده و سپس سبزیجات را داخل آن ریخته شود زیرا حرارت آب باعث از بین رفتن آنزیم‌هایی می‌شود كه می‌توانند ویتامین‌ها را از بین ببرند.
این گزارش حاكیست،‌ سبزی ها به دلیل احتمال از بین رفتن مواد مغذی و همچنین ایجاد مواد سرطان زا نباید به مدت طولانی سرخ شوند و اضافه روغن نباید به داخل ظروف اصلی برگردانده شود.
بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه، گوشت سفید یا قرمز را باید به صورت تازه مصرف كرد در غیر این صورت باید آن را به اندازه نیاز مصرف هر وعده در كیسه‌های فریزر قرار داد و همچنین برای رفع انجماد گوشت سفید یا قرمز توصیه می‌شود آن را 24 ساعت قبل از مصرف از فریزر به یخچال منتقل كنند.
بنابراین گزارش،‌ برای مصرف مجدد مواد غذایی پخته شده داخل یخچال، حتماً باید طوری گرم شود تا همه جای آن حدود 70 درجه سانتی‌گراد حرارت ببینند همچنین دوبار گرم كردن غذای پخته شده درست نیست زیرا هم خطرآلودگی آن بیشتر شده و هم ارزش غذایی آن كاهش پیدا می‌كند.
گفتنی است: بهتر است تخته آماده‌سازی گوشت از سبزی‌ها جدا باشد و به جای تخته‌های چوبی از پلاستیك‌های فشرده استفاده شود و در صورت استفاده از تخته‌های چوبی، بعد از كار باید آنها را به دقت شسته و سطح آن را با لایه‌ای نازك از نمك بپوشانند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha