شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
کد خبر: 302962

امروز روز جهانی دیابت است. «پرستاران هستند که در مدیریت دیابت تغییر ایجاد می‌کنند.» شعاری است که فدراسیون بین‌المللی دیابت برای روز جهانی دیابت امسال در نظر گرفته‌است.

آغاز طرح پیگیری بیماران مبتلا به دیابت

سلامت نیوز:امروز روز جهانی دیابت است. «پرستاران هستند که در مدیریت دیابت تغییر ایجاد می‌کنند.» شعاری است که فدراسیون بین‌المللی دیابت برای روز جهانی دیابت امسال در نظر گرفته‌است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،معاون پرستاری وزیر بهداشت به این مناسبت از آغاز طرح پیگیری بیماران مبتلا به دیابت پس از ترخیص از بیمارستان خبر داد و مدیرعامل انجمن دیابت ایران نیز با اشاره به نیاز حدود ۶۰۰هزار نفر در کشور به دریافت انسولین بر حمایت از تولید داخلی این دارو تاکید کرد. ‌به گزارش جام‌جم، آن طور که مریم حضرتی، معاون پرستاری وزیر بهداشت گفته، اکنون تعداد افراد مبتلا به دیابت در کشور پنج میلیون و ۳۸۷هزار و ۲۰۰نفر و میزان شیوع این بیماری در بالغان 9/4درصد است.وی افزود: بیماری‌های غیرواگیر به ویژه دیابت، با سبک زندگی ناسالم مرتبط بوده و اضافه وزن، چاقی و کم‌تحرکی از عوامل خطر این بیماری است.

به گفته حضرتی، به منظور پیشگیری از بروز بیماری غیرواگیر یا مدیریت بیماران مبتلا، آموزش همگانی و نیز آموزش خودمراقبتی به بیماران، راهکاری عملی تلقی می‌شود.حضرتی عنوان کرد: در این راستا، معاونت پرستاری پایلوت طرح «پرستار پیگیری» را از مدتی قبل آغاز کرده که تاکنون بیماران مبتلا به برخی بیماری‌های غیرواگیر شامل بیماری‌های قلبی، بیماری‌های مزمن تنفسی و سکته مغزی جمعیت هدف طرح بوده‌اند که اخیرا پیگیری بیماران مبتلا به دیابت نیز در دستور کار قرار گرفته‌است.

در این طرح، بیماران مبتلا به بیماری‌های نامبرده پس از ترخیص از بیمارستان، توسط پرستار پیگیری مورد ارزیابی‌های دوره‌ای قرار می‌گیرند تا از توانمندی آنها در امر مراقبت از خود و تبعیت از درمان اطمینان حاصل شود.

 نیاز 600هزار بیمار به انسولین

مدیرعامل انجمن دیابت ایران نیز با اشاره به نیاز حدود ۶۰۰هزار نفر به دریافت انسولین، بر ضرورت حمایت از تولید داخلی این دارو تأکید کرد.

 امیرکامران نیکوسخن درباره اهمیت تأمین انسولین برای این بیماران عنوان کرد: بدن افراد مبتلا به دیابت نوع یک، امکان تولید انسولین ندارد و قطعا این افراد باید از انسولین استفاده کنند؛ ولی افراد دیابتی نوع 2، در شروع نیاز به انسولین ندارند اما به دلیل این‌که بیماری پیشرونده است، بعد از مدتی این بیماران هم به انسولین نیاز پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: برآورد کلی نشان می‌دهد حدود صدهزار نفر دیابتی نوع یک در کشور وجود دارند که این افراد حتما باید از انسولین استفاده کنند و از میان بیماران نوع 2 هم حدودا 500 هزار نفر نیاز به دریافت انسولین دارند.به گفته نیکوسخن، برای این افراد، انسولین یک ماده حیاتی محسوب می‌شود و وقفه در تامین آن می‌تواند منجر به خطرات زیادی در این افراد شود.

وی افزود: امسال، تولد صدسالگی انسولین است و در طول این یک قرن، همگام با پیشرفت بشر، انسولین هم تغییرات زیادی کرده‌است تا بتواند تطبیق بیشتری با بدن انسان داشته‌باشد. امروزه انسولین‌های بسیار پیشرفته‌ای تولید شده که به آن انسولین آنالوگ گفته می‌شود و توانسته کیفیت زندگی بیماران دیابتی را افزایش دهد.

به گفته نیکو سخن، انسولین‌های مدرن به کمک قلم‌هایی که امروز وجود دارد، موجب شده زندگی بیماران متحول شود.وی تاکید کرد: تولید انسولین در ایران سابقه زیادی دارد و خوشبختانه انسولین‌های نسل جدید نیز در کشور ما در حال تولید است و امیدواریم در این مسیر به خودکفایی برسیم، طوری که کل انسولین‌های مورد نیاز بیماران در داخل کشور تولید شود تا بیماران نسبت به تأمین آن دغدغه نداشته‌باشند. 

نیکوسخن گفت: در بحث کمبود انسولین قلمی که به صورت موقت در کشور مطرح شده، مسائل متعددی دخیل بود ولی به امید خدا با وجود تولیدکنندگانی که در داخل کشور در حال ادای مسؤولیت هستند، نگرانی بابت تامین انسولین مورد نیاز بیماران کاهش پیدا کرد.وی درباره اثربخشی انسولین بازالین بیان کرد: در خصوص داروها، برای پزشکان دو موضوع حائز اهمیت است.

اول این‌که دارو اثربخشی و توانایی لازم را برای کنترل بیماری داشته‌باشد و دوم این‌که عوارض منفی به دنبال نداشته‌باشد. ما در طول این مدت، از بیمارانی که انسولین ایرانی بازالین را مصرف کرده‌اند، هیچ مشکل خاصی را دریافت نکرده‌ایم. این در شرایطی است که این بیماران، توجه و وسواس بیشتری نسبت به اثربخشی آن داشته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha