سلامت نیوز:  مدیركل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سال گذشته نیروی انتظامی 7 هزار پرونده در خصوص تبلیغات ماهواره‌ای با منشاء داخلی تشكیل داده كه منجر به نتیجه شده است.

به گزارش فارس دومین همایش سالانه رسانه، اعتیاد و سلامت اجتماعی با شعار جهانی اقدام برای رسیدن به جوامع سالم و عاری از مواد مخدر صبح امروز در سرای سلامت خاقانی شهرداری منطقه 7 برگزار شد.

حجت الله مقیمی مدیركل معاونت نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشكی در این همایش، افزایش تبلیغات غیرمجاز را زنگ خطری برای سلامت مردم دانست و افزود: تبلیغات غیر مجاز در سال 86 در كشور، به میزان 94 درصد دارای صلاحیت و 6 درصد فاقد صلاحیت بوده و در حال حاضر این رقم به 89 درصد تبلیغات دارای صلاحیت و 11 درصد فاقد صلاحیت افزایش پیدا كرده است.

وی عدم منع قانونی در تبلیغات را باعث آن دانست كه هر نشریه‌ای بدون نظارت تبلیغ پزشكی چاپ كند و گفت: باید خلاء قانونی در این زمینه رفع شود.

مدیركل معاونت نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشكی با اشاره به تبلیغات ماهواره‌ای اظهار داشت: در این شبكه‌ها تبلیغات كاذب موج می‌زند و مردم باید دقت كنند تمامی مواردی كه در این شبكه‌ها تبلیغ می‌شود بدون مجوز وزارت بهداشت بوده و هیچ‌كدام جنبه علمی ندارد.

وی قوانین كهنه و به روز نشده را نیز از دلایل رشد این معضل دانست و گفت: وزارت بهداشت فرد را به دلیل دخالت نابجا در امور پزشكی به قوه‌قضاییه معرفی می‌كند و بعداز سال‌ها پیگیری در دستگاه قضایی، شخص مجرم به اشد مجازات محكوم می‌شود؛ در این قانون كه بیش از 50 سال است تغییر نكرده است، اشد مجازات پرداخت جریمه نقدی به میزان 1500 تومان است.

علیرضا كریمی، مدیركل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این همایش با اشاره به افزایش شبكه‌های ماهواره‌ای از حدود 10 شبكه در سال‌های پیش به حدود 60 شبكه در سال‌های اخیر تصریح كرد: كسانی كه متصدی این شبكه‌ها هستند، تمام مردم كشور را بیمار فرض كرده‌اند و آنها را بر اساس نوع بیماری‌ها به گروه‌های مختلف تقسیم بندی كرده و برای همه این گروه‌ها برنامه دارند.

وی ادامه داد: متأسفانه در كشور ما برخی افراد به سبب نا‌آگاهی به دلایل مختلف شبكه‌های ماهوراه‌ای را مورد توجه قرار می‌دهند؛ رسانه‌های داخلی باید فرهنگ‌سازی و روشنگری كنند تا مردم تصور نكنند كه مطالب پخش شده از این شبكه‌ها كارشناسی شده و علمی است.

مدیركل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به تخصصی بودن حوزه بهداشت گفت: این وظیفه وزارت بهداشت است كه تخلفات مطبوعاتی در حوزه بهداشت را به ما معرفی كنند؛ نمونه‌اش در روزهای گذشته بود كه وزارت بهداشت سه نشریه متخلف در حوزه تبلیغات پزشكی را به ما معرفی كرد و ما نیز در حال پیگیری هستیم.

وی تبلیغات در شبكه‌های ماهواره‌ای بدون مجوز دانست و افزود: طبق مكاتباتی كه با نیروی انتظامی و قوه‌قضاییه انجام داده‌ایم، با تبلیغاتی كه منبع داخلی داشته باشند، برخورد می‌كنیم.

كریمی تأكید كرد: سال گذشته نیروی انتظامی 7 هزار پرونده در این خصوص تشكیل داده كه منجر به نتیجه شده است و این نشان دهنده عزم جدی ما در برخورد با این موضوع است.

وی تصریح كرد: اگر ما نیازهای مردم را به خوبی پاسخ دهیم شبكه‌های ماهواره‌ای نمی‌توانند از خلأ موجود استفاده كنند و برای خود بازار داروهای تقلبی ترتیب دهند.

مدیركل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن دعوت از بخش خصوصی برای ورود در این بازار و پاسخ گویی به نیازهای جامعه گفت: وزارت ارشاد آماده است تا با موسسات خصوصی درجهت پاسخ به نیازهای بهداشتی مردم تعامل داشته باشد؛ نمونه‌اش دی‌ویِ‌دی‌هایی است كه با موضوعات بهداشتی و با تأیید وزارتخانه‌های ارشاد و بهداشت در داروخانه‌ها توزیع شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha