عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا تعطیلی تهران و اعمال محدودیت های تردد را برای کنترل شرایط فعلی تهران ضروری دانست.

تعداد تست های کرونا در ایران کم است/ رتبه دوم ایران بعد از انگلستان در آمار مرگ و میر کرونا

سلامت نیوز: عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا تعطیلی تهران و اعمال محدودیت های تردد را برای کنترل شرایط فعلی تهران ضروری دانست.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر مختاری عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در برنامه "یه روز تازه" از آخرین اقدامات این ستاد برای پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس منحوس کرونا خبر داد و گفت: در آمار روزانه و هفتگی ابتلا در یک میلیون، ابتدا انگلستان، سپس ایالات متحده آمریکا، آلمان و بعد ایران قرار میگیرد، اما در آمار مرگ و میر متاسفانه ایران بعد از انگلستان است. یکی از دلایل این حالت، تعداد کم  تست هایی است که در ایران گرفته میشود. متاسفانه کشور ما در ابتلا رشد داشته است، از آمار مرگ و میر ۴۷۰ در یک میلیون در روز عبور کردیم، از طرفی باید توجه داشت که ۷۲۶ هزار و پانصد نفر مبتلا تنها ۰/۸ جمعیت ایران را شامل میشود، یعنی هنوز ۹۹ درصد جمعیت ما به این ویروس مبتلا نشده اند که درصورت ابتلای آنها با یک فاجعه رو به رو خواهیم بود.

وی افزود: متاسفانه در ایران ۵ درصد از آمار درگیری فوت میشوند، این آمار در آلمان نیم درصد و در کشورهای دیگر حدود یک تا یک و نیم درصد است.

دکتر مختاری تشریح کرد: ما درباره کووید ۱۹ صحبت می کنیم، یعنی ویروسی که اتفاق خاصی برای ۸۰ درصد مبتلایان به آن نمی افتد، ۲۰ درصد هم اصلا متوجه ابتلای خود نیستند که اینها گروه خطر محسوب میشوند زیرا به راحتی در جامعه تردد و دیگران را آلوده می کنند.  طبق آخرین تحقیقات هم می بینیم که این ویروس فقط ریه را درگیر نمیکند بلکه تارهای صوتی را هم تحت تاثیر قرار میدهد. حتی تعدادی از بیماران بعد از بهبودی هم همچنان با تنگی نفس درگیر هستند.

وی درباره علائم شایع کرونا توضیح داد: نمیتوان گرفتگی صدا را نشانه قطعی کرونا دانست، در حال حاضر درگیری های شکم نظیر اسهال، بزرگ شدن شکم، استفراغ و حتی خستگی های مفرط، گیج بودن و عدم تمرکز هم نشانه کروناست. البته آسیب های اقتصادی این بیماری بعدها مشخص خواهد شد زیرا در چین ۵۰ درصد کسانی که به این ویروس مبتلا شدند هنوز سرکار برنگشته اند. متاسفانه کووید ۱۹ روی سطوح به ویژه سطوح براق از جمله کاغذ، شیشه و پلاستیک تا ۲۸ روز زنده است.

این کارشناس سلامت گفت: در افرادی که ضعف ایمنی دارند از جمله بیماران سرطانی، ویروس کرونا ۱۱۹ روز در سیستم تنفسی آنها زنده بوده است‌. بنابراین غلبه بر این شرایط تنها در صورت تعامل مردم و مسئولین امکان پذیر خواهد بود.
از طرفی استفاده از ماسک تا حد زیادی از ابتلا جلوگیری می کند.

وی در خصوص تعطیلی دو هفته ای تهران و همچنین محدودیت تردد از ساعت ۱۸ به بعد توضیح داد: تعداد مرگ و میرهای مبتلایان امروز تا  دو هفته دیگر مشخص میشود بنابراین درصورت فراهم کردن نیازهای روزمره و دغدغه های اقتصادی مردم که کار دولتمردان است، تعطیلی دو هفته ای تهران میتواند تا حدودی از آمار این پیک خطرناک کم کند.

دکتر مختاری افزود: اروپا هم محدودیت رفت و آمد در ساعت های خاص را امتحان کرد و جواب گرفت. باید گفت هر راهکاری که بتواند فشار را از روی کادر درمان و تجهیزات کم کند موثر خواهد بود.

وی درخصوص قرار گرفتن ۵ واکسن ایران در لیست واکسن های جهانی کرونا گفت: مطالعه یک هفته ای نشان داد که این ویروس در طول یک هفته ۴۸ جهش داشته است، بنابراین فعلا خیلی نمیتوان به واکسن ها دلخوش بود و فقط باید پیشگیری کرد. نقاهتگاه های سیار را توصیه نمی کنیم اما بیمارستان های سیار در صورت فراهم بودن زیرساخت، کمک خوبی به سیستم درمانی کشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha