شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳
کد خبر: 303002

اغلب استان‌های کشور هفته گذشته را با کاهش نسبی دما، بارش برف و باران و هوای مطبوع پاییزی سپری کردند. خوزستان، آذربایجان غربی، سمنان، خراسان جنوبی، زنجان، کردستان، خراسان شمالی، البرز، یزد، اصفهان، گیلان، تهران، مازندران، کهگیلویه‌وبویراحمد و چهارمحال‌وبختیاری استان‌هایی بودند که روزهای پایانی هفته گذشته را با برف و باران پشت سر گذاشتند. پیش‌بینی‌های هواشناسی با اعلام استمرار فعالیت سامانه بارشی، از کاهش 4تا 8درجه‌ای دما در روزهای آتی خبر می‌دهند.

بارندگی‌ها ادامه دارد

سلامت نیوز: اغلب استان‌های کشور هفته گذشته را با کاهش نسبی دما، بارش برف و باران و هوای مطبوع پاییزی سپری کردند. خوزستان، آذربایجان غربی، سمنان، خراسان جنوبی، زنجان، کردستان، خراسان شمالی، البرز، یزد، اصفهان، گیلان، تهران، مازندران، کهگیلویه‌وبویراحمد و چهارمحال‌وبختیاری استان‌هایی بودند که روزهای پایانی هفته گذشته را با برف و باران پشت سر گذاشتند. پیش‌بینی‌های هواشناسی با اعلام استمرار فعالیت سامانه بارشی، از کاهش 4تا 8درجه‌ای دما در روزهای آتی خبر می‌دهند.


دنا سفیدپوش شد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،ارتفاعات بسیاری از استان‌ها در روزهای گذشته شاهد بارش بودند. اما شاید زیباترین تصویر برفی در دنا رقم خورد. رشته کوه دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد در پنجاه و یکمین روز از پاییز ۹۹ سفیدپوش و موجب خوشحالی کشاورزان شد. ارتفاعات همسایه جنوبی یعنی چهارمحال‌وبختیاری (قله زردکوه) هم با بارش برف سفیدپوش شد.


جاده‌ها لغزنده است

در خراسان‌ شمالی نیز برف گردنه اسدلی را سفیدپوش کرد. البته در این استان بارش برف موجب لغزنده شدن محور اسدلی (بجنورد-اسفراین) برای ساعاتی شد؛ اتفاقی که در مازندران هم افتاد و بنابر اعلام مرکز مدیریت راه‌های مازندران محور کندوان، هراز و سوادکوه با بارش برف بسیار لغزنده شدند.جواد حق‌لطفی، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قزوین هم از نخستین بارش برف پاییزی در گردنه آوج و محور قزوین-همدان خبر می‌دهد و می‌گوید:

در گردنه‌های قسطین‌لار و بهرام‌آباد در مسیر قزوین-الموت نیز شاهد مه غلیظ بودیم.سرهنگ ایوب شرافتی، جانشین پلیس راه در مجموع از بارش برف و باران در محورهای ۱۶ استان کشور در روز جمعه خبر می‌دهد. ناپایداری جوی همراه با بارش برف و باران در اغلب این استان‌ها تا اوایل روز جمعه ادامه داشت.


مه‌گرفتگی در زنجان و کردستان

هوای زنجان و کردستان با فعالیت سامانه بارشی علاوه بر بارش باران وکاهش دما، مه‌آلود هم بود. طبق اعلام حسین سلطانی، کارشناس هواشناسی زنجان، روند کاهش دمای هوا ادامه دارد و امروز و فردا (شنبه و یکشنبه) هوا نسبت به روزهای گذشته سردتر خواهد شد. به گفته او، دما در اغلب مناطق استان طی هفته جاری به زیر صفر خواهد رسید و احتمال بارش نخستین برف پاییزی دور از انتظار نیست.


هشدار برای ۸ شهرستان خراسان جنوبی

با توجه به تشدید فعالیت سامانه در سمت شرق کشور استان‌های شرقی منتظر بارش‌های بیشتری هستند. مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با توجه به پیش‌بینی شرایط جوی، 8شهرستان این استان را در وضع هشدار سطح نارنجی (آمادگی) اعلام کرده است. سیدابوالحسن میرجلیلی توضیح می‌دهد که تیم‌های امدادی و عملیاتی تا صبح امروز (شنبه) در آماده‌باش هستند.


آبگرفتگی در گیلان وخوزستان

شدید باران در روزهای گذشته در برخی شهرهای گیلان موجب آبگرفتگی شد. در اهواز در استان خوزستان هم شاهد آبگرفتگی در برخی مناطق شهر بودیم.امیر مرادی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان با بیان اینکه بارش باران در رشت موجب آبگرفتگی در نقاطی از شهرهای رشت، بندر انزلی و رضوانشهر شد، می‌گوید: همچنین وزش باد شدید در استان در 2 خیابان شهر رشت موجب سقوط درخت شد.در اهواز هم مناطق قدیمی مثل ملاشیه و حصیرآباد، پاداد و باهنر بیشترین حجم آبگرفتگی پس از باران را داشتند. همچنین بارش باران موجب قطع موقت برق در برخی محله‌های اهواز  شد.


خسارت تگرگ به کشاورزی بوشهر

در بوشهر بارش‌ها برای کشاورزان شیرینی و تلخی را با هم داشت. این استان در چند روز گذشته شاهد بارندگی‌های خوبی بود که موجب خوشحالی کشاورزان شد، اما در مناطقی چون دشتستان، بارش تگرگ سنگین همراه با توفان خسارت‌هایی را به همراه داشت. فتح‌الله نوروزی، فرماندار دشتستان با بیان اینکه میزان خسارت‌های تگرگ و توفان در دست بررسی است از سقوط 7پایه برق بر اثر تندباد و خاموشی مقطعی برخی از مناطق هم خبر می‌دهد.


فعالیت سامانه بارشی در شرق و جنوب‌شرق

سامانه بارشی طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی از امروز شنبه (۲۴ آبان) در شرق و جنوب شرق کشور موجب رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید خواهد شد و تا اواخر وقت از کشور خارج می‌شود. روز یکشنبه در اکثر نقاط کشور جوی آرام حاکم می‌شود، اما از اواخر وقت موج گذرایی از سمت جنوب غرب کشور وارد می‌شود. فریبا گودرزی، کارشناس ارشد سازمان هواشناسی در این‌باره  توضیح می‌دهد:‌

روز گذشته (جمعه) به جز مناطقی از شمال غرب، غرب و جنوب سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و گلستان در سراسر کشور، بارش‌ها ادامه داشت و در جنوب کشور با تگرگ، رعد و برق و در ارتفاعات و مناطق سردسیر با بارش برف همراه بود. در این روز بیشترین بارندگی را در غرب گیلان، کرمان، فارس، بوشهر، خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان در کنار آبگر‌فتگی، لغزندگی جاده‌ها و کاهش دید شاهد بودیم. تهران هم ابری و شاهد بارش‌های پراکنده بود که به‌تدریج از دیشب شاهد کاهش ابر در این کلانشهر بودیم.


ادامه بارش‌ها

کارشناس ارشد سازمان هواشناسی با بیان اینکه امروز (شنبه) سامانه بارشی در شرق و جنوب شرق به‌ویژه کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان موجب بارش می‌شود، می‌افزاید: این سامانه امروز به‌تدریج از کشور خارج می‌شود. از فردا (یکشنبه) سامانه جدید بارشی از جنوب غرب وارد کشور می‌شود و موجب بارش‌هایی در خوزستان، فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، سواحل دریای خزر و بارش‌های پراکنده در شمال غرب خواهد شد.

به گفته گودرزی، این سامانه بارشی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه و به‌صورت پراکنده تا پایان هفته فعال است و با خروج آن و فعالیت‌ سامانه‌های جدید هفته آینده هم شاهد بارش‌هایی در کشور خواهیم بود. براساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی با فعالیت سامانه بارشی جدید از فردا، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و جاری شدن رواناب، لغزندگی جاده‌ها، احتمال بارش برف در ارتفاعات، احتمال آبگر‌فتگی معابر در استان‌های درگیر و در مناطق جنوبی احتمال تگرگ وجود دارد.


۱۵۸ مورد بستری  نتیجه نخستین باران پاییزی خوزستان

بارش نخستین باران پاییزی در خوزستان همانطور که انتظار می‌رفت، افراد زیادی را با مشکلات تنفسی و تنگی نفس به مراکز درمانی کشاند. طبق آخرین اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، 1964بیمار با علائم تنفسی و تنگی نفس به بیمارستان‌های خوزستان مراجعه کرده‌اند که 1782نفر از این تعداد به‌صورت سرپایی درمان شده‌اند. فرهاد ابول‌نژادیان با بیان اینکه ۱۵۸ بیمار به‌صورت موقت بستری شده‌اند و ۲۴ نفر نیز در بخش‌ها بستری هستند  می‌گوید:

اغلب این بیماران مربوط به اهواز، دشت آزادگان، آبادان، خرمشهر و امیدیه بودند، اما بیشترین آمار نسبت به جمعیت در خرمشهر ثبت شد. آن‌طور که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی می‌گویند آمار مراجعه بیماران تنفسی در شهرهایی که درختان کنوکارپوس را کمتر هرس ‌‌کرده‌اند، بیشتر بوده است. برای مثال، در خرمشهر که بیشترین مراجعه را داشت شاهد هرس 40درصد کنوکارپوس‌ها بودیم. رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان هم این موضوع را تأیید می‌کند و به  می‌گوید:‌

بروز نفس‌تنگی پس از نخستین بارش‌های پاییزی در شهرهای خوزستان فقط مربوط به کنوکارپوس نیست. علت اصلی آلاینده‌های صنعتی است به‌طوری که این آلاینده‌ها در طول زمان ریه افراد را تحریک‌پذیر کرده‌اند و در نتیجه با ورود آلرژن‌ها به سیستم‌ تنفسی، ریه تحریک‌شده و واکنش نشان می‌دهد و دچار تنگی نفس یا حساسیت شدید می‌شود.شکرالله سلمان‌زاده می‌افزاید:‌ با توجه به اینکه در فصل پاییز شاهد گرده‌افشانی گیاه کنوکارپوس هستیم، همین موضوع موجب بروز آلرژی شدید در ریه افراد تحریک‌پذیر می‌شود.

البته در شهرهایی که کمتر صنعتی هستند این مشکل را نداریم و برای مثال در شادگان با وجود اینکه مانند خرمشهر فقط 40درصد درختان کنوکارپوس هرس شده است، اما تعداد مراجعه‌کنندگان کم بود.او درباره نظرات مطرح شده از سوی شهرداری و استادان دانشگاه شهید چمران اهواز (کشاورزی) درباره حساسیت‌زا نبودن گیاه کنوکارپوس توضیح می‌دهد: در بسیاری از مناطق دنیا شاهد حساسیت‌زایی این گیاه هستیم. گرده همه گیاهان می‌توانند این مشکل را ایجاد کنند.

وقتی گرده درشت باشد، موجب تحریک بینی می‌شود، اما در بارندگی و صاعقه گرده شکسته می‌شود و امکان ورود به برونش‌ها و ریه را پیدا می‌کند.سلمان‌زاده از انجام مطالعاتی درباره دلیل آلرژی پس از نخستین بارش پاییزی هم می‌گوید و تصریح می‌کند: ما هیچ وقت نگفتیم شهرداری‌ها درختان کنوکارپوس را ریشه‌کن کنند، بلکه همیشه درخواست کردیم با توجه به شرایط آلایندگی شهرها این درختان پیش از گل‌دهی هرس شوند.

اگر این درختان به‌موقع و درست هرس شوند موجب زیباسازی شهر هم خواهند شد. به گزارش گروه ایرانشهر، در روزهای گذشته مرکز تخصصی بیماران حاد تنفسی در ساختمان قدیمی اورژانس بیمارستان شهیدبهشتی آبادان راه‌اندازی شده است و به‌گفته مسئولان این مرکز، بیماران تنفسی آبادان می‌توانند برای درمان به این مرکز مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha