شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۱
کد خبر: 303013

در رابطه، همیشه انتظاراتی وجود دارد. این یک تصور غلط است که عده‌ای می‌گویند، انتظارات باعث نابودی رابطه می‌شود. خاصیت نزدیکی و صمیمیت همین است. اینکه ناخودآگاه در طرفین یک سری انتظاراتی به وجود می‌آید و وظیفه ما در این رابطه این است که اگر فرد مقابلمان را دوست داریم، انتظاراتی را که او از ما دارد، بشناسیم و تا حدی که به خودمان آسیبی نرسد، آنها را برآورده کنیم.

انتظاراتی که مردان از زندگی مشترک دارند

سلامت نیوز-*عطیه میرزا امیری: در رابطه، همیشه انتظاراتی وجود دارد. این یک تصور غلط است که عده‌ای می‌گویند، انتظارات باعث نابودی رابطه می‌شود. خاصیت نزدیکی و صمیمیت همین است. اینکه ناخودآگاه در طرفین یک سری انتظاراتی به وجود می‌آید و وظیفه ما در این رابطه این است که اگر فرد مقابلمان را دوست داریم، انتظاراتی را که او از ما دارد، بشناسیم و تا حدی که به خودمان آسیبی نرسد، آنها را برآورده کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ضمیمه خانواده روزنامه اطلاعات، در مورد مردان این انتظارات کمتر به زبان آورده می‌شود. بنابراین در این مقاله سعی داریم که انتظاراتی را که مردان هیچ‌گاه به زبان نمی‌آورند، برایتان بگوییم.

دوست داشتنتان را به زبان آورید

چارلز اشمیتز که نویسنده کتاب «ساختن عشقی که می‌ماند: هفت راز غافلگیرکننده در مورد ازدواج موفق»، می‌گوید که تصور نکنید بعد از سال‌ها زندگی زناشویی، همسرتان دیگر می‌داند که چقدر دوستش دارید. عشق‌تان به او را با کلام و رفتار بیان کنید و این کار را هر روز انجام دهید. اشمیتز می‌گوید: «این جمله قدیمی که «لازم نیست بگویم، چون خودش می‌داند» کاملاً اشتباه است. مردان دوست دارند بشنوند که عاشق‌شان هستید. روزی چندین بار گفتنِ «دوستت دارم» و گفتن دلیل این دوست داشتن را به عادتی برای خود تبدیل کنید.»

او را بشنوید

روان‌شناسان معتقد هستند صرف اینکه همسرتان وسط یک جروبحث یا گفتگو دیر پاسخ می‌دهد، به این معنا نیست که کمتر از شما در رفع مشکل یا موفقیت ازدواج‌تان نقش دارد. بعضی‌ها فقط به کمی زمان احتیاج دارند تا مسئله را پردازش کنند. آنها می‌گوید: «همیشه در بحث و دلخوری‌ها ممکن است که زنان حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند و بیشتر وقت‌ها مردان ساکت می‌مانند و اجازه می‌دهند همسرشان حرف بزند. خانم‌ها سریع‌تر از آقایان پردازش می‌کنند، بنابراین در جلسات مشاوره و همین‌طور در جروبحث‌های خانگی و خصوصی، معمولاً خانم چیزی از همسرش می‌پرسد، ولی وقتی آقا سکوت می‌کند تا به پاسخ فکر کند، خانم همچنان به حرف زدن ادامه می‌دهد.»

عموما از طرف آقایان شکایت می‌شود که همسرم اهمیت و گوش نمی‌دهد که من چه می‌گویم. پس در این مواقع اگر واقعا می‌خواهید بدانید همسرتان درباره فلان موضوع چه نظر یا چه حسی دارد، برای پاسخ‌گویی به او فرصت بدهید. او می‌خواهد مشارکت کند و حرفش شنیده شود، آهسته‌تر جلو بروید، برای گفتن عجله نکنید و بگذارید او هم در گفتگو شرکت کند.

به آنها حس مورد احترام بودن، دهید

مشاوران زوجی می‌گویند اگر مرد خوبی در زندگی‌تان دارید، قدر او را بدانید و بر همین اساس با او رفتار کنید تا متوجه این توجه شود و او هم این لطف شما را پاسخ خواهد داد. مردان معمولاً انتظار دارند که همسرشان به آنها احترام بگذارد. هم در مجامع عمومی و هم در خلوت خودشان. آنها می‌خواهند همسرشان برای همان شخصیتی که دارند او را محترم بشمارند. مردان بیش از هر چیز دیگری، می‌خواهند عشق زندگی‌شان به آنها احترام بگذارد و قدرشان را بداند. خانم‌هایی که روی نقاط قوت همسرشان تمرکز می‌کنند و به او می‌گویند که چه خوبی‌هایی دارند، ازدواج‌های موفق‌تری دارند.

نیاز به فضای شخصی

آن کرولی روان‌شناسی است که به خانم‌ها توصیه می‌کند از اینکه همسرشان ترجیح می‌دهد به‌جای گشت‌وگذار در مراکز خرید، در خانه بماند و فوتبال تماشا کند، نرنجید و احساس بدی نداشته باشید. همه انسان‌ها، فارغ از زن و مرد، گاهی اوقات به دور شدن از این فضای دونفری احتیاج دارند. اگر همسرتان پس از جروبحث مختصر یا یک اختلاف‌نظر جزیی می‌خواهد تنها باشد، بهترین کار این است که این فرصت را به او بدهید. وقتی یک زوج جروبحث می‌کنند، عجیب نیست که خانم همچنان بحث را دنبال کند؛ به‌ویژه وقتی همسر عقب‌نشینی می‌کند، اما این حرکت برای هر دو نفر مضر است. خانم به‌دنبال نتیجه است و پیگیری می‌کند، از طرف دیگر آقا احساس می‌کند مورد تهاجم قرار گرفته و عقب‌نشینی می‌کند و این چرخه همچنان ادامه می‌یابد. خانم‌ها باید تحمل پریشانی داشته باشند و کمی دندان روی جگر بگذارند تا همسرشان در این جروبحث خودش را پیدا کند و بتواند حرف بزند.

کرولی می‌گوید بگذارید همسرتان آرام شود و پیش از برخورد با مسئله پیش‌آمده، اتفاقات را تحلیل کند. در نتیجه شما نیز، سعی کنید نگرانی خود درباره این احساس نیاز مردان را مدیریت کنید و با سکوت خود به مرد یک فضای شخصی بدهید.

نیاز به لمس

مردان بخشی از صمیمیت را در لمس کردن و در آغوش کشیدن، می‌دانند. برخی از زوج‌ها زمانی‌که کمی از ازدواجشان می‌گذرد، لمس کردن یکدیگر را متوقف می‌کنند، بوسیدن را ترک می‌کنند و دیگر همدیگر را در آغوش نمی‌گیرند. اگر مدت‌هاست این لمس گاه‌وبی‌گاه را کنار گذاشته‌اید، شاید انجام دوباره آن حس عجیبی داشته باشد، بنابراین بهتر است از گام‌های کوچک شروع کنید تا دوباره در این مسیر قرار بگیرید.

کرولی می‌گوید: «من از زوج‌ها می‌خواهم روزی چهار بار همدیگر را در آغوش بگیرند و ببوسند (یک جور رابطه فیزیکی که به شرایط خودشان بستگی دارد): موقع بیدار شدن، موقع ترک خانه به مقصد محل کار، وقتی به خانه برمی‌گردند و وقتی می‌خواهند بخوابند.»

* کارشناس ارشد روانشناسی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha