سلامت نیوز : كارشناسان معتقدند كه تغذیه شیرخواران با شیر مادر به طور قابل توجهی چاقی دوران نوجوانی را كاهش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، بنا بر نظر كارشناسان، روندی كه باعث چاقی در دوران نوجوانی می‌شود با تغذیه كودك در سال‌های آغازین زندگی شروع می‌شود. نتیجه مطالعات جدید حاكی از آن است كه تغذیه با شیر مادر احتمال چاقی در سال‌های نوجوانی را كاهش می‌دهد.

مطالعات نشان می‌دهد هر چه شیرخواران مدت زمان طولانی‌تری با شیر مادر تغذیه شوند احتمال ابتلا به چاقی در سن بلوغ در آن‌ها كمتر می‌شود.

همچنین محققان دریافته‌اند كه شیرخواران تغذیه شده با شیر مادر وقتی به سن 3 تا 5 سالگی می‌رسند لاغرتر از كودكان تغذیه شده با شیر مصنوعی هستند.

مطالعات نشان می‌دهد در كودكانی كه در شش ماه اول زندگی به طور عمده با شیر مادر تغذیه می‌شوند احتمال ابتلا به چاقی در سن 14 سال 22 درصد كمتر است و هر چه استفاده از شیر مادر بیشتر باشد احتمال چاق شدن كمتر می‌شود. به عنوان مثال افرادی كه حداقل 7 ماه از شیر مادر تغذیه شده‌اند احتمال ابتلا به چاقی در آنها 20 درصد كمتر از افرادی است كه سه ماه از شیر مادر استفاده كرده‌اند.

هنوز این نكته مبهم است كه چرا تغذیه با شیر مادر ممكن است احتمال ابتلا به چاقی را در بچه‌ها در سنین بالا كاهش دهد. یك احتمال آن است كه شیر مادر و شیر مصنوعی بر متابولیسم شیرخواران اثرات متفاوتی دارند و شیر مادر تاثیرات مثبت‌تری بر ذخیره چربی دارد.

برخی محققان بر این باورند كه كودكان تغذیه شده با شیر مادر، خود تنظیمی مصرف غذا را بهتر از شیرخوارانی كه با شیر مصنوعی تغذیه شده‌اند یاد می‌گیرند چرا كه آنها زمانی كه سیر هستند بهتر می‌توانند خودشان را نسبت به خوردن، كنترل كنند. برعكس، والدینی كه از شیرهای جایگزین استفاده می‌كنند ممكن است هنوز بطری شیر كودك تمام نشده به فكر بطری شیر بعدی باشند و تلاش كنند كه او را به نوشیدن بیشتر ترغیب كنند. به این ترتیب ناآگاهانه شیرخوار را تشویق می‌كنند تا نشانه گرسنگی خود را بروز ندهد و این امر ممكن است سبب ایجاد مشكلات وزنی در آینده شود.

برخی نیز معتقدند كه تغذیه با شیر مادر ممكن است حداقل نوعی حفاظت در مقابل چاقی در آینده را فراهم كند. چاقی نیازمند راه حل‌های ضروری است.

در مجموع كارشناسان معتقدند كه شیر مادر بهترین غذای شناخته شده برای كودكان است و در حقیقت یك استراتژی كم هزینه و قابل دسترس است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha