ستاد ملی مقابله با کرونا در آخرین جلسه خود محدودیت‌هایی تکراری را برای مهار کرونا تصویب کرد که همچنان با کلید واژه «از شنبه» قابل توجه و ارزیابی است و به نظر نمی‌تواند سد محکمی در برابر ویروس کرونا باشد.

اجرا از «شنبه»

سلامت نیوز:ستاد ملی مقابله با کرونا در آخرین جلسه خود محدودیت‌هایی تکراری را برای مهار کرونا تصویب کرد که همچنان با کلید واژه «از شنبه» قابل توجه و ارزیابی است و به نظر نمی‌تواند سد محکمی در برابر ویروس کرونا باشد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، تشکیل ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور وزرا و ریاست رییس جمهوری یکی از به موقع‌ترین اقدامات برای مقابله با بیماری کووید ۱۹ بود، اما بر اساس اظهارات مسئولان حاضر در این ستاد و بسیاری از کارشناسان، مصوبات این ستاد گاهی بدون اجرا و گاهی بدون پیگیری مانده است. حتی تصمیم‌هایی که گرفته می‌شود، اما برای اجرا باید منتظر اول هفته یا اول ماه بماند هم جای سوال دارد و دست مایه انتقادات فراوانی شده است.
هرچند ستاد ملی مقابله با کرونا پس از جلسه با مقام معظم رهبری، نسبت به ترمیم قابل تقدیر بدنه خود و اضافه کردن قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا اقدام کرد و حتی این قرارگاه در یکی از اقدامات اولیه خود، بستن جاده‌ها را تا حد قابل قبولی اجرایی کرد، اما حتی همان بستن جاده‌ها نیز به شیوه عالی انجام نشد و انتقادات فراوانی در این زمینه وجود دارد.


رنگ بندی دوباره شهرها برای کرونا
به هر حال ستاد ملی مقابله با کرونا روز گذشته (شنبه) تصمیم گرفت که محدودیت‌هایی تکراری از اول آذر ماه که اتفاقا از شنبه است، اجرایی شود. بر این اساس، باز هم شهرها به مناطق قرمز، نارنجی و زرد سطح بندی شده و سطح سه یا قرمز بیشترین محدودیت را تحمل خواهد کرد.


علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در این رابطه گفت: هدف اصلی از اعمال این محدودیت‌ها، تعطیلی مشاغل نیست، بلکه کاهش بار بیماری است. بر این اساس در شهرستان‌های قرمز یا دارای سطح سه که اکنون حدود ۱۰۰ شهرستان هستند و اکثر مراکز استان‌ها از جمله تهران هم جزو آن است، به جز مشاغل ضروری در اموری که مایحتاج ضروری مردم و مسائل ایمنی و سلامت مربوط می‌شود همه مشاغل تعطیل خواهند بود.
وی ادامه داد: همچنین در شهرستان‌هایی با وضعیت نارنجی یا سطح هشدار دو، مشاغل سطح سه و چهار که جزییات آن اعلام می‌شود، تعطیل خواهند بود. اکنون حدود ۱۵۰ شهرستان در وضعیت نارنجی یا سطح هشدار دو هستند و در سطح هشدار یک که حدود ۱۵۵ شهرستان در این وضعیت هستند، مشاغل سطح چهار به مدت دو هفته تعطیل می‌شوند.


معاون بهداشت وزیر بهداشت اظهار کرد: بر اساس این مصوبه، تعطیلی‌ها فقط شامل مشاغل و کسب و کارها نیست و شامل، مدارس، آموزشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و مراسم فرهنگی و مذهبی نیز می‌شود و در سطوح هشدار یک، دو و سه، آموزش‌ها و مدارس غیر حضوری است و برای دانشگاه‌ها و مراسم مذهبی و فرهنگی نیز فعلا به مدت دو هفته محدودیت ایجاد می‌شود.


همه این موارد شامل مصوباتی هستند که در طول ماه‌های گذشته نیز تا حدی برقرار بود، اما نکته قابل توجه در بخش نظارتی است که اساسا بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیست و در این زمینه باید نهادهای نظارتی مثل تعزیرات و نیروی انتظامی ورود جدی داشته باشند زیرا تا زمانی که محدودیت‌ها فقط در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شود، اما در مرحله اجرا لنگ بزند، فایده‌ای نخواهد داشت.


حضور کارمندان اداره‌ها کمتر شد
نکته مهم دیگر که برای چند ماه از آن غفلت شده بود، دورکاری است. بحثی مهم که برخوردهای سلیقه‌ای در اداره‌ها با وجود مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا همچنان مشاهده می‌شود.
دیده شده که حتی پس از تصویب دورکاری در ستاد ملی مقابله با کرونا که مصوبات آن لازم الاجراست، اداره‌ها و سازمان‌ها در انتظار دستور سازمان امور استخدامی مانده و سپس در انتظار بخش‌های اداری خود می‌مانند و تا زمان اجرا همچنان کارمندان از وضعیت کاری خود اطلاعی ندارند.
اصلا فلسفه دورکاری در واژه دورکاری نهفته است و اگر اداره یا سازمانی می‌تواند امور خود را به صورت دورکاری و با استفاده از بستر اینترنت انجام بدهد و در عین حال اختلالی در امور مردم ایجاد نشود، باید این اقدام را اجرایی کند؛ اما مقاومت مدیران جزء یکی از موارد پیش بینی نشده در مصوبات ستاد ملی مقابله با کروناست که مدیران رده میانی هم اطلاعی از زیرمجموعه خود ندارند و در نهایت با ریزش برگ‌های پاییزی در کارمندان مبتلا به کرونا مواجه می‌شوند و نمی‌دانند از کجا ضربه خورده‌اند.


سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در این رابطه گفت: در مورد فعالیت کارکنان اداره‌ها نیز بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا در شهرستان‌های با سطح هشدار سه و قرمز فقط حدود یک سوم کارکنان در محل کار حضور پیدا می‌کنند. در سطح دو یا نارنجی، یک دوم یا ۵۰ درصد کارکنان حضور پیدا می‌کنند و در شهرستان‌های با وضعیت زرد یا سطح هشدار یک، دو سوم کارکنان حضور دارند. مسئولان اداره‌ها با توجه به ضرورت حضور کارکنان برای نوبت دهی فعالیت آنها بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا تصمیم گیری می‌کنند.


پلاک‌های بومی ممنوع الخروج می‌شوند
البته نباید از انصاف دور شد و باید گفت که در مصوبه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا، یکی از اقدامات تا حدی موثر، همین ممنوع الخروج کردن پلاک‌های بومی از هر استان با وضعیت قرمز و نارنجی است.
رییسی در این رابطه بیان کرد: محدودیت‌های بعدی برای تردد وسایل نقلیه است و در شهرستان‌های با وضعیت دو و سه یعنی قرمز و نارنجی، خودروهای بومی با پلاک هر شهرستان حق خروج از شهرستان را ندارند و خودروهای با پلاک غیر بومی شهرستان‌های دیگر حق ورود به این شهرستان‌ها ندارند. جزییات بیشتر اعلام می‌شود.


هرچند این فقره نیز به واکاوی بیشتری نیاز دارد و باید پرسید که اگر قرار به منع سفر است، چرا اتوبوس‌ها و هواپیماها و قطارها می‌توانند مسافر جابه‌جا کنند؟ آیا ویروس کرونا فقط از طریق اتومبیل‌های شخصی منتقل می‌شود؟


طرح اول آذر هوشمند است
معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره طرح مقابله با کرونا که از اول آذر اجرا می‌شود، گفت: محدودیت راه حل اصلی نیست و یک راه حل موقت است. فرانسه و ایتالیا به سمت محدودیت رفته، زیرا فشار بیمارستان‌ها بسیار زیاد است. طرحی که از اول آذر اجرا می‌شود، هوشمند است و بر مبنای شیوع و بروز بیماری از حالتی به حالت دیگر تغییر می‌کند. اگر شهری در وضعیت قرمز باشد، ممکن است به زرد یا سفید تبدیل شود و محدودیت‌ها برداشته خواهد شد.


آیا این محدودیت‌ها موثر خواهند بود؟
به هر حال مطالبه عمومی و مطالبه روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی از وزیر بهداشت مبنی بر تعطیلی دو هفته‌ای و منع سفر و رفت و آمد همچنان در ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب نشده است. این در شرایطی است که تاکنون تعداد جان باختگان قطعی بیماری کووید ۱۹ با تست مولکولی مثبت، در کشور به ۴۱ هزار و ۳۴ نفر رسیده و آمار بستری و فوت به علت کرونا هیچ نشانه‌ای از کاهش ندارد.
خسرو صادق نیت رییس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) درباره محدودیت‌ها گفت: روز گذشته(شنبه) بیشترین تعداد بستری را طی هشت ماه گذشته داشتیم و این نشان می‌دهد که تعداد بیماران بدحال افزایش یافته و نیازمند اقدام موثری هستیم و باید از روش‌های موثر امتحان شده در سایر کشورها استفاده کنیم.


وی ادامه داد: هرچند هر نوع محدودیتی موثر است و حتی با همراهی مردم در ماه‌های ابتدایی، تعداد بیماران کاهش یافته بود، اما عدم توجه به دستورالعمل‌ها باعث بروز مشکلاتی شد که اکنون همچنان شاهد افزایش بیماران و فوت به علت کرونا هستیم.
رییس مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) تهران گفت: در زمینه تاثیر محدودیت‌ها باید از نیروهای تخصصی مثل متخصصان اپیدمیولوژی استفاده کرد و همچنین باید بررسی کرد که مردم و عوامل اجرایی چقدر می‌توانند با محدودیت‌ها همراهی کنند. تیم درمانی فقط می‌تواند اثر محدودیت‌ها را شاهد باشد و هرچه موثرتر باشد، بار بیماران و مراجعه به بیمارستان کاهش خواهد یافت. در موج اول کاملا به سمت کنترل بیماری رفته بودیم، اما در موج دوم و سوم شاهد عدم موفقیت در محدودیت‌ها بودیم.


به نظر می‌رسد مماشات در برابر کرونا، این ویروس را خوشحال‌تر و بیماران را بدحال‌تر کرده است.
از آن طرف حال و روز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و نیروهای بهداشت و درمان است که زیر بار کووید ۱۹ در پاییز سخت ۱۳۹۹ مثل برگ بر زمین می‌ریزند و چشم انتظار زمستانی هستند که در سایه عدم نظارت، عدم اجرای صحیح مصوبات، عدم توجه جامعه، عدم اجرای محدودیت شدید، از راه خواهد رسید و قابل پیش بینی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha