بیماران مبتلا به بیماری‌های اختلال در كلسترول، قلبی و عروقی و دیابت باید از مصرف بیش از حد تخم‌مرغ به دلیل چربی موجود در آن اجتناب كنند.

سلامت نیوز: بیماران مبتلا به بیماری‌های اختلال در كلسترول، قلبی و عروقی و دیابت باید از مصرف بیش از حد تخم‌مرغ به دلیل چربی موجود در آن اجتناب كنند.
 دكتر حسن مظفری متخصص علوم تغذیه گفت: ‌تخم‌مرغ یك منبع پروتئینی خوب است كه می‌تواند كالری مورد نیاز بدن را تامین كند.
وی اذعان داشت: یك عدد تخم مرغ كامل متشكل از دو بخش زرده و سفیده 50 گرم وزن دارد كه 17 گرم آن را زرده و 33 گرم آن را سفیده تشكیل می‌دهد.
وی با اشاره به چربی موجود در زده تخم‌مرغ، مصرف بیش از حد این ماده غذایی را توصیه نكرد و تاكید كرد: مبتلایان به بیماری‌های قلبی - عروقی ، اختلال در كلسترول و دیابت، بایست در مصرف تخم مرغ محتاطانه عمل كنند؛ به عبارتی این بیماران باید مصرف تخم مرغ را به یك الی 2 مرتبه در هفته كاهش دهند.
دكتر مظفری توصیه كرد: ‌از آنجا كه ماده غذایی تخم مرغ بهترین غذا به منظور آغاز تغذیه تكمیلی كودك است، بنابراین والدین بایست تغذیه تكمیلی كودك پس از شش ماهگی را با زرده تخم‌مرغ كه انرژی بدن كودك را فراهم می‌آورد، شروع كنند، ولی توجه داشته باشند كه سفیده تخم مرغ محرك و آلرژی زاست.
وی بهترین شكل مصرف تخم مرغ را روش آب‌پز دانست و ضمن توصیه به اجتناب از مصرف تخم مرغ عسلی به خصوص برای كودكان، گفت: تخم مرغ به صورت كاملاً پخته مصرف شود چرا كه هضم تخم مرغ پخته در بدن آسان‌تر انجام می‌گیرد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی یزد خاطر نشان كرد: ‌بعضاً در تخم مرغ‌های آب‌پز شده، رنگ سیاه متمایل به سبز در بین زرده و سفیده قابل مشاهده است، كه این امر به دلیل تركیبات آهن‌دارموجود در این ماده غذایی است و به دلیل آب پز شدن زیاد ایجاد می‌شود و هیچ مشكلی برای مصرف آن وجود ندارد.
 وی پرهیز از مصرف تخم مرغ‌های شكسته، ‌پرهیز از مصرف تخم مرغ‌های دچار تغییر در رنگ و بوی محتویات و دارای لكه خون در زرده یا سفیده ‌،عدم شستشوی تخم مرغ قبل از نگهداری در یخچال را از جمله نكاتی برشمرد كه حین مصرف این ماده غذایی بایست به آن توجه شود.
دكتر مظفری در پایان یادآورشد: شناور شدن تخم مرغ بر روی آب، ‌از هم پاشیدگی تراكم زرده و پارگی آن و مخلوط شدن با سفیده هنگام شكستن را از ویژگی‌های تخم‌مرغ‌های غیر قابل مصرف ذكر كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha