دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸

سیر صعودی ابتلای روزانه و مرگ و میر ناشی از شیوع کرونا در کشور ادامه دارد و حالا ابتلای روزانه به کرونا در کشور به رقم ۱۲ هزار و ۵۰۰ مبتلا در یک روز و فوت ۴۵۹ بیمار رسیده است.

هتل‌ها در نقش بیمارستان!

سلامت نیوز:سیر صعودی ابتلای روزانه و مرگ و میر ناشی از شیوع کرونا در کشور ادامه دارد و حالا ابتلای روزانه به کرونا در کشور به رقم ۱۲ هزار و ۵۰۰ مبتلا در یک روز و فوت ۴۵۹ بیمار رسیده است. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،این بالاترین آمار ثبت شده موارد ابتلا در کشور ما و طی یک شبانه روز است، عدد ترسناکی که روند صعودی آن می‌تواند در چند روز آینده، به آمار ۲۰ هزار ابتلا و مرگ و میر هزار نفر در روز برساند. از روز گذشته ده‌ها واحد صنفی (مانند مغازه پوشاک در شهرک غرب تهران که با حراجی ۳۹ هزار تومانی باعث ازدحام مردم شده بود) به خاطر عدم رعایت مقررات در نقاط مختلف ایران پلمب شدند.

مسئولان اما ضمن اعلام محدودیت‌های تازه برای مقابله با کرونا، همچنان با قرنطینه و تعطیلی سراسری کشور مخالفت کرده‌اند.محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در جلسه روز گذشته به صورت تلویحی از تصمیم رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر مخالفت با تعطیلی انتقاد کرد و گفت: «پیشنهاد تعطیلی تهران کاملا پخته و کارشناسی شده است، از رئیس‌جمهور می‌خواهیم که آن را اجرا کند.

احتمال رسیدن به آمار هزار کشته کرونایی در روز وجود دارد.» به مانند هاشمی، دیگر کارشناسان و مسئولان استان‌ها نیز بر این باورند که در صورت عدم تعطیلی کشور، آمار کشته‌های کرونا به یک هزار نفر در روز می‌رسد. در این بین رئیس‌جمهور موضوع تعطیلی تهران را مسکوت گذاشته، اما حالا خبرهایی به گوش می‌رسد که مجلس با یک طرح دوفوریتی، کشور را تعطیل می‌کند و شاید این طرح به‌زودی به صحن علنی مجلس برود.

در این رابطه رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از عملکرد ستاد ملی کرونا و تاکید بر دولتی بودن این ستاد و اینکه ملی نیست، می‌گوید: اگر ستاد دولتی کرونا وظایفش را انجام ندهد و توصیه‌های خبرگان و دلسوزان جامعه پزشکی را در رابطه با کنترل این بیماری انجام ندهد، چاره‌ای نمی‌ماند جز اینکه مجلس وارد شود. اگر ستاد کرونا و دولت اقدامی انجام ندهند قطعا در جلسه علنی هفته بعد وارد این قضیه خواهیم شد. 30 نفر نماینده استان تهران به آقای دکتر قالیباف نامه نوشته‌اند و حجت‌الاسلام تقوی رئیس مجمع نمایندگان تهران چند روز قبل آن را به رئیس مجلس داده‌اند و خواستار این شده‌اند که تهران دو هفته بسته شود.


سرریز بیماران به هتل‌ها
آمار روانه ابتلا به کرونا در شرایطی به رقم 12 هزارو 500 نفر رسیده که به‌طور میانگین حدود دوهزارو 500 بیمار جدید، روزانه در بیمارستان‌های کشور بستری می‌شوند و همین امر موجب شده که بیمارستان‌ها برای پذیرش بیمار جدید تخت خالی نداشته باشد. در سوی مقابل بسیاری از هتل‌ها در دوران شیوع کرونا با کاهش شدید مسافر مواجه شده‌ و حتی بسیاری از آنها در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند. حالا در یک اقدام مشترک از سوی وزارت میراث فرهنگی و وزارت بهداشت، قرار است هتل‌ها محل سپری دوران نقاهت بیماران کرونایی شود.

این درحالی است که چندی پیش مینو محرز، عضو علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته بود: «ما به اندازه کافی تخت و پرستار نداریم و باید این مسأله را مد نظر قرار دهیم که نیروهای فعلی ما نیز نیاز به استراحت دارند. در حال حاضر در بیمارستان‌ها عده زیادی بیمار به خصوص افراد مسن و دارای بیماری‌های زمینه‌ای بستری هستند که ریسک بالای مرگ و میر دارند.»

در این شرایط روزگذشته وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام کرد که وزارت بهداشت آمادگی اجاره هتل‌های درجه یک، دو و سه به‌ عنوان نقاهتگاه بیماران کرونایی و استقرار کادر پزشکی را دارد. علی‌اصغر مونسان افزود: این موضوع قبلا در جلسه هیات دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شده بود و وزارت بهداشت برای اجاره و پرداخت اجاره‌بهای این اماکن آمادگی دارد.

وی با اعلام هرچه سریع‌تر این موضوع به هتل‌ها و اقامتگاه‌ها در استان‌ها، فهرست هتل‌های درجه یک، دو و سه را که به این امر علاقه‌مند هستند در اختیار وزارتخانه قرار دهند تا اسامی هتل‌ها به وزارت بهداشت اعلام شود تا دانشگاه‌های علوم پزشکی هر شهر برای انعقاد قرارداد با هتل‌ها اقدام کنند.


قرنطینه سالمندان با همکاری بسیج
وزیر بهداشت نیز روز گذشته صحبت‌های مونسان را تایید کرد و گفت: با همکاری بسیج، هلال‌احمر و استفاده از ظرفیت مسافرخانه‌ها و اقامتگاه‌های گردشگری، برخی بیماران و سالمندان را قرنطینه و با استفاده از سامانه‌های ارتباطی همه بیماران مثبت قرنطینه را رصد می کنیم. سعید نمکی افزود: در کنار این کار با کمک وزیر گردشگری و صنایع دستی مسافرخانه‌ها و اقامتگاه‌هایی برای قرنطینه افرادی که امکان نگهداری آنها در خانه یا محل‌های عمومی نیست به کار گرفته می‌شود.

رئیس‌جمهوری روز شنبه (24 آبان) و در جلسه ستاد ملی مقابله با كرونا در حالی دستور به بازاجرای محدودیت‌های اعمال‌شده در هفته‌های اول آبان ماه داد كه خواسته متخصصان حوزه سلامت، تعطیلی دو هفته‌ای كشور و پایتخت بود. با این حال، حسن روحانی دیروز موافقت كرد كه از ابتدای آذر ماه به مدت دو هفته برای مناطق قرمز، زرد و نارنجی، ممنوعیت فعالیت‌های صنفی و اجتماعی كه در هفته اول آبان جاری بود، دوباره در مناطق قرمز و نارنجی و زرد اجرایی شود.

بنا به آنچه حسن روحانی اعلام كرده، از شنبه اول آذر ماه و به مدت دو هفته، همان محدودیت‌های اجرا شده در هفته‌های اول آبان ماه، دوباره در آخرین ماه پاییز و به مدت دوهفته در سراسر كشور اجرا می‌شود و با این شرایط در واقع هیچ اتفاق جدید و تازه‌ای برای كند كردن چرخه ویروس كووید 19 رخ نداده است.

طبق اعلام وزارت بهداشت و درمان، استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند. و فقط استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز وضعیت نارنجی و زرد را تجربه می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha