دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 303113

به دنبال كاهش 25 درصدی اهدای خون در استان تهران و تنزل 10 درصدی مراجعات اهداكنندگان خون در سراسر كشور، سازمان انتقال خون با هشدار نسبت به خطر كمبود ذخایر خونی، از تمام هموطنان واجد شرایط درخواست كرد برای اهدای خون و نجات جان بیماران نیازمند به پایگاه‌های اهدا مراجعه كنند.

كاهش 25 درصدی اهدای خون در استان تهران

سلامت نیوز:به  دنبال كاهش 25 درصدی اهدای خون در استان تهران و  تنزل 10 درصدی مراجعات اهداكنندگان خون در سراسر كشور، سازمان انتقال خون با هشدار نسبت به خطر كمبود ذخایر خونی، از تمام هموطنان واجد شرایط درخواست كرد برای اهدای خون و نجات جان بیماران نیازمند به پایگاه‌های اهدا مراجعه كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،ظرف روزهای گذشته مسوولان انتقال خون این هشدار را مطرح كرده بودند كه شیوع كووید 19 از ابتدای اسفند سال گذشته و در ادامه سرمای هوا در سراسر كشور، دلیل مضاعفی بود كه بسیاری از اهداكنندگان خون به دلیل نگرانی از آلودگی به ویروس كرونا، مراجعات داوطلبانه برای اهدای خون را كاهش دهند. تداوم كاهش مراجعات اگرچه در ابتدا نامحسوس بود ولی نتیجه آن در ماه‌های بعد از اسفند به تدریج خود را نشان داد و حالا مسوولان سازمان انتقال خون هشدارهای جدی درباره كاهش نگران‌كننده ذخایر خونی دارند. 


مهم‌ترین هشدار را مدیركل انتقال خون استان تهران داشت كه ظرف روزهای گذشته از كاهش 25‌درصدی اهدای خون در استانی كه 25 درصد مصرف ذخایر خونی كشور را  دارد خبر می‌داد. محمدرضا مهدی‌زاده در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایرنا، اعلام كرده بود كه اهدای خون در استان تهران، از زمان شیوع ویروس كرونا و در مقایسه با ایام عادی ۲۰ تا ۲۵ درصد كاهش یافته و در توضیح جزییات این كاهش و شرایط نگران‌كننده برای استان سیاسی كشور افزوده بود: «در شرایط عادی، در تهران روزانه هزار و 200 واحد خون اهدا می‌شود كه خون و فرآورده‌های خونی دریافتی از محل این حجم اهدا، بین ۱۶۰ مركز درمانی و بیمارستانی استان توزیع می‌شود.

با وجود این نیاز اما در حال حاضر میزان اهدای خون در استان تهران، به روزانه 800 واحد كاهش یافته و همچنان هم شاهد افت تعداد اهدا‌كنندگان هستیم.»مهدی‌زاده در صحبت‌های خود، سرمای هوا، دوركاری 50 درصدی كاركنان ادارات و ارتباط این دوركاری با كاهش تردد اهداكنندگان را از جمله دلایل افت آمار مراجعات برشمرده  و گفته بود:

«هنوز به وضعیت بحرانی نرسیده‌ایم، اما با كاهش مواجه هستیم و در حال حاضر، میزان ذخیره خون در تهران، تا ۶ روز است در حالی كه میزان درخواست برای خون و فرآورده‌های خون از سوی مراكز درمانی و بیمارستان‌ها، افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی دارد چون انجام اعمال جراحی همچنان به قوت خود باقی است و مصدومان سوانح و تصادفات، بیماران سرطانی و مصرف‌كنندگان همیشگی خون مانند بیماران تالاسمی و هموفیلی‌ها هم نیاز دایمی به خون و فرآورده‌های آن دارند.»

كاهش مراجعات اهداكنندگان داوطلب ظرف ماه‌های گذشته به اندازه‌ای محسوس و تاثیرگذار بوده كه روز شنبه، مدیرعامل سازمان انتقال خون از راه‌اندازی پایگاه‌های سیار اهدای خون در كشور خبر داد و هدف از این اقدام را تشویق و ترغیب هموطنان به اهدای خون در اقصی نقاط كشور و حتی در مناطق سردسیر و صعب العبور و دورافتاده اعلام كرد. پیمان عشقی به دنبال این اعلام، خبر داد: «اكنون در سراسر كشور ۱۹۰ پایگاه ثابت اقدام به خونگیری می‌كنند و ۱۹۰ پایگاه سیار هم در مساجد و فرهنگسراهای واجد شرایط و حتی اتوبوس‌های سیار هلال احمر راه‌اندازی می‌شود تا در شرایط فعلی و سرمای هوا، راهكاری برای تشویق و ترغیب هموطنان به اهدای خون باشد.»

عشقی در صحبت‌های خود این اطمینان را به اهدا‌كنندگان خون داد كه: «همه پایگاه‌های انتقال خون كشور را موظف كرده‌ایم كه فاصله‌گذاری مناسب و پروتكل‌های بهداشتی و بالاترین سطح استاندارد بهداشتی را در همه مراكز اهدای خون رعایت كنند. داوطلبان و اهداكنندگان خون هم به منظور جلوگیری از ازدحام در مراكز اهدای خون و اتلاف وقت می‌توانند با مراجعه به سایت انتقال خون به نشانی https://www.ibto.ir نوبت اینترنتی دریافت كنند و در زمان و مكان مورد نظر خود خون اهدا كنند.

البته تا امروز هم هیچ گزارشی مبنی بر ابتلای اهداكنندگان خون به كووید-‌19 بر اثر مراجعه به پایگاه‌های اهدای خون یا ابتلای بیماران به كووید-19 بر اثر تزریق خون نداریم چون مراكز اهدای خون، از بهداشتی‌ترین اماكن هستند و سلامت اهداكنندگان هم در زمان اهدای خون ارزیابی می‌شود.» به دنبال این درخواست و تاكید، سخنگوی سازمان انتقال خون هم از دارندگان تمام گروه‌های خونی درخواست كرد كه به علت تشدید نیاز به خون و فرآورده‌های آن در مراكز درمانی، به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه كنند.

بشیر حاجی‌بیگی دیروز با ابراز نگرانی از كاهش 10 درصدی اهدای خون در كشور در مقایسه با مدت مشابه، خبر داد كه در ابتدای شیوع    كووید-‌19، میزان اهدای داوطلبانه خون در كشور با كاهش بسیار نگران‌كننده 35 درصدی مواجه شده بود كه دلیل اصلی این افت هم ترس مردم از ابتلا به كووید- 19 بود اما به تدریج، مراجعات برای اهدای خون آمار بهتری داشت ولی با وجود این، اهدای خون در كشور در مقایسه با مدت مشابه سال 98، 10 كاهش درصدی دارد. 

حاجی بیگی تاكید كرد: «اهداكنندگان خون باید توجه داشته باشند كه نیاز به خون و فرآورده‌های آن، روزانه است و وظیفه سازمان انتقال خون در سراسر كشور این است كه خون مورد نیاز بیمارستان‌ها و مراكز درمانی را تامین كند. این داروی نجات بخش هم فقط در رگ‌های مردم جاری است و خون، تنها دارویی است كه هیچ جایگزینی ندارد و واردات آن در همه جهان ممنوع است و بنابراین، تامین خون فقط از طریق اهداكنندگان خون امكان‌پذیر است.»بنا به اعلام چندباره مسوولان سازمان انتقال خون، در ایامی از سال همچون ماه رمضان یا ماه‌های سرد، آمار مراجعات اهدای خون در كشور كاهش پیدا می‌كند اما از سال گذشته، شیوع كووید- 19 در كشور هم در كاهش آمار مراجعات اهدای خون تاثیرگذار بود. 

اولین شواهد از كاهش اهدای خون، اسفند ماه سال گذشته و كمی بعد از شیوع ویروس كرونا در كشور خود را نشان داد. اسفندماه 98، سخنگوی سازمان انتقال خون در گفت‌وگویی كه با «اعتماد» داشت، خبر داد كه به دنبال شیوع این بیماری ویروسی در كشور، بعضی استان‌ها با كاهش 30 درصدی و بعضی با كاهش 20درصدی اهدای خون مواجه شده‌اند و در برشمردن مصداق‌هایی هم گفت كه استان تهران با وجود نیاز روزانه 1200 واحد خون اهدایی، 35 درصد كاهش مراجعات داوطلبانه اهدای خون را تجربه كرده و پایگاه‌های انتقال خون در استان قم هم كاهش 30 درصدی مراجعات و در استان گیلان، كاهش 40 درصدی مراجعات اهدای خون را گزارش كرده‌اند.

اردیبهشت امسال، مدیرعامل سازمان انتقال خون در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام كرد كه در هفته اول اسفند ماه و در مقایسه با مدت مشابه سال 97، آمار اهدای خون كاهش 35درصدی داشته و در نوروز 99 و در مقایسه با مدت مشابه سال 98 هم كاهش مراجعات اهدای خون به 20 درصد رسیده است. گزارشی كه در اوایل تابستان امسال از وضعیت اهدای سه‌ماهه خون منتشر شد هم، حكایتی از تداوم كاهش مراجعات بود چنان‌كه سخنگوی سازمان انتقال خون در گزارش خود اعلام كرد:

«در سه ماهه اول سال 99، بیش از 562 هزار نفر برای اهدای خون به مراكز انتقال خون سراسر كشور مراجعه كرده‌اند كه 118 هزار و 100 نفر آنان از اهدای خون معاف شدند و بنابراین، از 443 هزار و 900 اهدا‌كننده، 444 هزار واحد خون كامل دریافت شد در حالی كه در سه ماهه اول سال 98 حدود 518 هزار واحد خون در كشور اهدا شد.»

هشدار بعدی، همزمان با روز ملی اهدای خون و 9مردادماه توسط مدیركل انتقال خون استان تهران منتشر شد و مهدی‌زاده در این هشدار خبر داد كه «به علت ترس از ابتلا به كووید -19، مراجعات به مراكز اهدای خون كاهش ۳۰درصدی داشته است.»كاهش مراجعات اهدای خون كه حالا به نگرانی جدی نظام سلامت تبدیل شده، یك تناقض آشكار از رفتار عمومی مردم در قبال انجام یك وظیفه خیرخواهانه است.

در حالی كه ظرف هفته‌های گذشته، مسوولان وزارت بهداشت انتقادات شدیدی از جامعه عمومی به دلیل نادیده گرفتن پروتكل‌های بهداشتی و تاثیر این بی‌توجهی‌ها در سیر صعودی آمار ابتلا و بستری و فوت مبتلایان كووید- 19 داشته‌اند و حالا هفته‌هاست كه آمار روزانه فوت بیماران  كووید- 19 در كشور، از عدد 400 پایین‌تر نیامده، مسوولان سازمان انتقال خون از كاهش مراجعات داوطلبان اهدای خون خبر می‌دهند و می‌گویند این مراجعات به دلیل نگرانی از ابتلا به       كووید- 19 در پایگاه‌های اهدای خون كاهش یافته است.

واقعا كدام رفتار مردم را باید باور   كرد ؟ اوایل تابستان، مسوولان وزارت بهداشت گزارش دادند كه در فاصله اردیبهشت تا خرداد امسال، میزان رعایت پروتكل‌های بهداشتی در كشور به 22.66 درصد و در شهر تهران به 10.54 درصد كاهش یافته در حالی كه گزارش سخنگوی سازمان انتقال خون از وضعیت اهدای حیاتی‌ترین داروی انسانی نشان می‌دهد كه در سه ماه ابتدای امسال، میزان اهدای خون در كشور به دلیل ترس از ابتلا به كرونا، 14.3 درصد كاهش یافته است. كدام رفتارمردم را باید باور كرد ؟

اینكه نادیده گرفتن پروتكل‌های بهداشتی و سفرهای تفریحی بی‌رویه و بی‌توجهی به الزام شركت نكردن در «حراجی‌ها» و «عروسی‌ها» و «مراسم ترحیم» و «مهمانی‌ها» و ماسك زدن و رعایت فاصله اجتماعی، هفته‌هاست مرگ 450 و 460 و 430 و 420 هم‌وطن را رقم می‌زند یا اینكه مردم از ترس ابتلا به كرونا، اهدای خون را به وقتی دیگر موكول كرده‌اند؟ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha