موضوع نصب تله‌کابین در جنگل هیرکانی مدت‌هاست فعالان محیط‌زیست را نگران کرده. با وجود اینکه بخشی از جنگل‌های هیرکانی بیش از یک‌سال است که ثبت جهانی شده‌اند اما همچنان پیگیری‌ها برای نصب تله‌کابین در منطقه ثبت جهانی‌شده ادامه دارد.

اصرار به ساخت تله‌کابین در محدوده جنگل‌های ثبت جهانی شده هیرکانی

سلامت نیوز:موضوع نصب تله‌کابین در جنگل هیرکانی مدت‌هاست فعالان محیط‌زیست را نگران کرده. با وجود اینکه بخشی از جنگل‌های هیرکانی بیش از یک‌سال است که ثبت جهانی شده‌اند اما همچنان پیگیری‌ها برای نصب تله‌کابین در منطقه ثبت جهانی‌شده ادامه دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ، در صورت بروز این اتفاق، ممکن است این جنگل‌ها از لیست جهانی یونسکو خارج شوند.تابستان سال گذشته ۳۱۰ هزار هکتار از جنگل‌های هیرکانی پس از ۱۳ سال انتظار ثبت جهانی شد. بر اساس اطلاعات موجود، این جنگل‌ها قدمتی بیش از ۴۰ میلیون سال دارند و یکی از ارزشمندترین جنگل‌های جهان از نظر پوشش گیاهی و جانوری هستند که پس از ثبت جهانی توسط یونسکو به‌عنوان میراث بشر شناخته شده‌اند.

هرچند انتظار می‌رفت پس از ثبت جهانی این ۳۱۰ هزار هکتار، حفاظت از آن با استفاده از کمک‌های بین‌المللی و حتی اعتبارات داخلی بیشتر شود اما از همان روزهای ابتدایی پس از ثبت، زمزمه‌های نصب تله‌کابین در آن به گوش رسیده است؛ البته موضوع نصب تله‌کابین در جنگل‌های هیرکانی جدید نبود و از مدت‌ها پیش شهرداری علی‌آباد‌کتول، پیگیر نصب آن در پارک جنگلی کبودوال بود اما پس از ثبت جهانی این قسمت از جنگل‌های هیرکانی، کارشناسان بسیاری تاکید ‌کردند که فارغ از آثار زیست‌محیطی اجرای این پروژه، نصب تله‌کابین می‌تواند این جنگل‌ها را از لیست یونسکو خارج کند.کامران پورمقدم، رییس شورای عالی وقت سازمان جنگل‌ها نیز همان زمان اعلام کرده بود نصب تله‌کابین می‌تواند شاخص‌های ثبت جهانی هیرکانی را با مشکل مواجه کند.

 آقایان به فکر جیب خودشان هستند

فعالان محیط‌زیست نظر‌‌های متفاوتی در رابطه با نصب تله‌کابین در جنگل‌‌‌های هیرکانی دارند. آقای حسین عبیری، فعال محیط‌زیست به  می‌‌گوید: «هیرکانی باید بکر بماند.اگر قرار باشد تله‌کابین در بخشی از این جنگل نصب شود، مفهوم بکر بودن خود را از دست می‌‌دهد.» او ادامه می‌‌دهد: «قرار دادن وسایل تفریحی و صنعتی در بخشی از یک جنگل که ثبت جهانی شده است چه مفهومی دارد جز اینکه سیاست‌هایی پشت این ماجراست؟» عبیری با اشاره به اینکه هرچند وقت یک‌بار آقایان یکی از منابع طبیعی ایران را برای از بین بردن زیرنظر می‌گیرند، می‌گوید:

«سال 85‌_86 بود که قرار بود تله‌کابین  در دماوند نصب شود و تا بخشی از قله برود! آنجا هم صدای فعالان محیط‌زیست درآمد که چرا نمی‌گذارید طبیعت به حال خودش باشد، در صورتی که همه ما می‌‌دانیم کسانی که این ایده‌‌ها را می‌‌دهند به فکر درآمدهای کلان برای خودشان هستند. لازم است سد‌‌سازی را یاد‌آوری کنم. مدتی سد‌‌سازی بسیار باب بود و بعدها مشخص شد چه پول‌های کلانی به جیب برخی از افراد رفته است. در حال حاضر هم می‌‌خواهند با ایده ساخت تله‌کابین در هیرکانی پول‌‌‌های کلان به جیب بزنند.»  

با رعایت مسائل محیط‌زیستی باشد اشکالی ندارد 

اما تمام فعالان محیط‌زیست مخالف نصب تله‌کابین در هیرکانی نیستند. آقای حر منصوری، یکی دیگر از فعالان محیط‌زیست که در زمینه گردشگری هم شخصیت نام‌آشنایی است، به  می‌گوید:«اگر مساله نصب تله‌کابین با حساسیت اجرا شود، حتی می‌‌تواند برای جوامع محلی رشد اقتصادی هم به همراه داشته باشد. من مخالف این کار نیستم چراکه هیچ‌وقت نمی‌توان رد پای انسان را در محیط‌زیست حذف کرد، البته اگر با رعایت مسائل محیط‌زیستی و خردمندانه انجام شود.» او ادامه می‌دهد: «متاسفانه اعتماد جامعه محلی و فعالان محیط‌زیست به تصمیمات دولتی از بین رفته است چرا که مسوولان به فکر منفعت‌‌‌های خودشان هستند.

فکر می‌‌کنم با یکسری تغییرات و اصلاحات پروژه در جلساتی که فعالان محیط‌زیست هم حضور داشته باشند، می‌‌توانند این طرح را به بهترین شکل اجرا کنند، به شرطی که مسوولان به مواردی که در ابتدا متعهد شدند تا انتها متعهد بمانند.» او در آخر می‌گوید: «می‌توان در کنار بهره‌برداری از محیط‌زیست با رعایت پروتکل‌‌‌های زیست‌محیطی گردشگری را توسعه داد.» 

شاید طرح را اصلاح کنیم

از زمانی که پروژه نصب تله‌کابین در میانکاله مطرح شده است، رسانه‌ها آن را به شدت پیگیری و هر روز مسوولی را مجبور به پاسخگویی می‌کنند.روز گذشته سرپرست شورای عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری در این رابطه اظهار کرد: پیش از آنکه بخشی از جنگل‌های هیرکانی در استان گلستان ثبت جهانی شود، مجوزهایی برای اجرای طرح گردشگری در پارک جنگلی کبودوال صادر شده و موضوع نصب تله‌کابین نیز از پیش از ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی مطرح بود اما اکنون پس از ثبت جهانی ۳۱۰ هزار هکتار از جنگل‌های هیرکانی گفته می‌شود که ۹ پایه تله‌کابین کبودوال در منطقه ثبت جهانی شده قرار می‌گیرد که این مساله می‌تواند شاخص‌های ثبت جهانی را با تهدید مواجه کند.

سرپرست شورای عالی جنگل با بیان اینکه اشتباه ما از ابتدا این بود که برای بخشی از جنگل‌های هیرکانی در استان گلستان دو برنامه متفاوت -ثبت جهانی و اجرای طرح گردشگری- داشتیم، تصریح کرد: مشخص است که این دو برنامه را نمی‌توان همزمان با هم اجرایی کرد و اکنون باید اشتباه خود را جبران کنیم، چراکه نمی‌توانیم به مراکز بین‌المللی بگوییم ما اشتباه کرده‌ایم و برای یک منطقه، دو برنامه مدیریتی متفاوت از هم داشتیم. به گفته وی چنانچه موسسات بین‌المللی ازجمله یونسکو مخالفت خود را با نصب تله‌کابین در جنگل‌های ثبت جهانی شده هیرکانی اعلام کنند، ما باید طرح گردشگری خود را اصلاح کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha