اصلی ترین عضوی که در معرض آسیب دیدگی ناشی از ویروس کرونا قرار دارد، ریه است. در دوره همه گیری کرونا و علم به اینکه ابتلا به کووید ۱۹ تاثیر مخربی روی ریه ها خواهد داشت به کارگیری روش هایی که به تقویت سیستم تنفسی کمک کند از اهمیت بالایی برخوردار است.

۵ روش برای افزایش ایمنی ریه ها

سلامت نیوز: اصلی ترین عضوی که در معرض آسیب دیدگی ناشی از ویروس کرونا قرار دارد، ریه است. در دوره همه گیری کرونا و علم به اینکه ابتلا به کووید ۱۹ تاثیر مخربی روی ریه ها خواهد داشت به کارگیری روش هایی که به تقویت سیستم تنفسی کمک کند از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، ریه ها و سیستم ایمنی ضعیف باعث می شود تا بزرگسالان به میزان  بیشتری در معرض خطر ابتلا به نوع شدید کووید ۱۹ قرار بگیرند. به همین دلیل سلامت و مراقبت از ریه ها و تقویت آنها در این زمان بسیار حیاتی بوده و ایمن نگه داشتن آنها نه تنها فرد را در برابر بیماری خطرناک کووید ۱۹ محافظت می کند بلکه از بیماری های دیگری که ریه ها در معرض خطر هستند نیز پیشگیری می نماید.

انجام پرانایاما: پرانایاما از تمرینات یوگا و از شاخه هاتا یوگا است که برای کنترل تنفس انجام می شود. در واقع این تمرین  برای ریه ها بسیار مفید بوده و باعث تقویت ظرفیت ریه می شود. از آن جهت که پرانایاما از تمرینات یوگا است بنابراین در ایجاد آرامش ذهن نیز بسیار خوب عمل می کند. وقتی استرس داریم یا مضطرب هستیم، تنفس ما تحت تأثیر آن قرار گرفته و میزان تنفسمان را بالا می برد. این مساله باعث می شود تا بر ریه ها فشار مضاعفی وارد شود. پس تمرینات پرانایاما علاوه بر اینکه قطعاً به آرامش ذهن ما کمک خواهد کرد، سلامت جسممان را نیز در پی خواهد داشت.

پرهیز از مصرف غذاهای مضر و غیر مفید: برای افزایش ایمنی ریه ها باید از مصرف غذاهای غیر مفید خودداری کرده و غذاهایی که آنتی اکسیدان طبیعی و زیاد دارند را در رژیم غذایی خودمان قرار دهیم تا ایمنی و سلامت ریه هایمان را تضمین کند. استفاده از مواد غذایی یا غذاهای حاوی ویتامین سی تاثیر مثبتی روی سلامت ریه ها و سیستم تنفسی خواهد داشت. کیوی از میوه هایی است که هم حاوی ویتامین سی بالا و هم دارای آنتی اکسیدان است که باعث تحریک سیستم ایمنی بدن شده و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را کاهش می دهد. مرکبات و انار نیز از میوه های پاییزی هستند که می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.

مصرف مکمل ها: مکمل های ویتامین و مواد معدنی، بخش مهمی از زندگی امروز ما هستند که همزمان با یک رژیم غذایی خوب و متعادل، استفاده از آنها می تواند سلامت جسمی فرد را افزایش دهد. البته باید به خاطر داشته باشیم که برای افزایش ایمنی ریه هایمان باید از مکمل هایی که دارای ان- استیل سیستئین هستند، استفاده کنیم. مصرف ان- استیل سیستئین برای افرادی که از کووید ۱۹ بهبود پیدا کرده اند تجویز می شود تا به بازسازی و سلامت دوباره ریه ها کمک شود. البته باید متذکر شد که استفاده از هرگونه دارو باید با مشورت پزشک باشد.

خودداری از تردد در مکان های بسیار آلوده: آلودگی هوا و همچنین ویروس کرونا صدمه شدیدی به سلامت ریه ها وارد می کنند. در صورت امکان از تردد در مناطق دارای سطح بالای آلاینده های جوی خودداری کرده و اگر امکان آن وجود ندارد استفاده از ماسک بسیار مهم است. ماسک علاوه بر جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا، از ورود آلاینده های هوا به ریه شما نیز پیشگیری می کند.

خودداری از استعمال دخانیات: مصرف سیگار و دیگر دخانیات اثر مخربی روی ریه ها دارد. ایتلا به بیماری کرونا نیز ریه ها و سیستم تنفسی را هدف قرار داده و آسیب بسیار زیادی بر آنها وارد می کند تا جایی که فرد جان خود را از دست می دهد. بنابراین توصیه می شود اگر عادت به سیگار کشیدن دارید، مصرف آن را بسیار کاهش دهید یا به طور کامل از کشیدن سیگار خودداری کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha