سلامت نیوز : یک متخصص پوست و مو گفت: از میان راهکارهای درمانی رایج برای کنترل تعریق بیش از حد کف دست، پا و زیر بغل، تزریق بوتاکس تاثیرگذار و قابل اطمینان‌تر است.

دکتر رقیه شمس الدینی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه تعریق بیش از حد یا هایپرهیدروزیس، بیماری شایعی است که معمولا کف دست، کف پا و زیر بغل را درگیر می‌کند، اظهار کرد: تعریق در زمان انجام فعالیت‌های روزانه، تحریکات عاطفی و هیجانی تشدید می‌شود و فرد را در انجام فعالیت‌های روزمره‌اش دچار مشکل می‌کند.

وی اضافه کرد: سیر این بیماری مزمن و عودکننده است و برخلاف باور عموم که تصور می‌کنند میزان تعریق با افزایش سن تخفیف پیدا می‌کند، این گونه نیست مگر آن که فرد درمان شود.

دکتر شمس الدینی، درمان هایپرهیدروزیس را مرحله‌ای دانست و بیان کرد: در ابتدا درمان‌های کم هزینه و سبک‌تر آغاز و در ادامه درمان‌های سیستمیک و دارویی چون آتروپین به کار گرفته می‌شوند.

وی درباره درمان دارویی تعریق بیش از حد توضیح داد: دارویی چون آتروپین برای برخی موارد موثر است اما به گونه‌ای نیست که برای بیمار کاملا رضایت بخش باشد و با عوارضی چون خشکی دهان، کاهش اشک و کاهش ترشحات بدن همراه است و برای مدت طولانی تجویز نمی‌شود.

این متخصص پوست و مو، استفاده از دئودورانت‌ها را برای بهبود هایپرهیدروزیس زیربغل چندان موثر ندانست و افزود: گام بعدی درمان سیستمیک، استفاده از داروهای موضعی نظیر آلومینیوم کلراید است که باید چندین شب پشت سر هم و به صورت پانسمان بسته استفاده شود. پس از استفاده از این محلول در چندین شب متوالی، توصیه می‌کنیم بیمار هفته‌ای 2 یا 3 روز از این دارو استفاده کند تا شدت تعریق کنترل شود.

دکتر شمس الدینی از دیگر راهکارهای درمان این عارضه را روش جدید "یونتوفورزیس" عنوان و در توضیح آن ذکر کرد: در این روش جریان الکتریسیته به کمک دستگاهی از آب عبور داده می‌شود و فرد کف دست و یا پای خود را هفته‌ای 2 یا 3 مرتبه و به مدت 15 دقیقه در این آب قرار می‌دهد و این گونه میزان تعریق کاهش می‌یابد اما این روش دائمی نیست.

وی اضافه کرد: یونتوفورزیس عارضه بخصوصی ندارد، تنها سوزش مختصری در این نواحی احساس می‌شود که آن هم موقتی است.

این متخصص پوست و مو، در ادامه بوتاکس را جزو درمان‌هایی که به تازگی مورد استفاده قرار گرفته و طرفداران بسیاری نیز پیدا کرده، دانست و در این باره توضیح داد: سم بوتولینیوم یک واسطه عصبی را که علت اصلی تعریق است مهار می‌كند.

وی تاثیر درمانی بوتاکس را بیش از سایر موارد دانست و گفت: اثردهی بوتاکس برای کف دست و پا، 4 تا 6 ماه و برای زیر بغل بین 8 ماه تا یک سال خواهد بود. به محض برگشت تعریق پس از این مدت، می‌توانیم این ژل را مجدد تزریق کنیم.

دکتر شمس الدینی هشدار داد: اگر این تزریق توسط متخصص انجام نگیرد ممکن است موجب فلج موقت عضلات کف دست و پا شود.

وی جراحی را آخرین راه برای درمان هایپرهیدروزیس خواند و اظهار کرد: اعصاب سمپاتیک که در ناحیه کف دست و پا باعث تعریق می‌شوند در این روش به کمک آندوسکوپیک قطع و به طور مقطعی باعث کاهش تعریق می شود اما نباید فراموش کرد که هر جراحی عوارضی دارد. برگشت جبران ناپذیر تعریق و افت فشار خون پس از عمل از جمله عوارض این عمل جراحی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha