سلامت نیوز : نتایج یك مطالعه جدید در آمریكا نشان داده است افرادی كه به طور مرتب چای یا قهوه می‌نوشند كمتر حامل میكروب‌های كشنده و مقاوم به آنتی بیوتیك‌ها هستند.

به گزارش ایسنا، متخصصان دانشگاه كارولنیای جنوبی در این مطالعات متوجه شدند كه این افراد كمتر حامل باكتری‌های مقاوم مثل MRSA (استافیلوكوكوس آئروس مقاوم به متی سیلین) هستند.

این مطالعه دولتی روی بیش از 5500 داوطلب آمریكایی انجام گرفت و نشان داد كسانی كه چای یا قهوه گرم می‌نوشند تقریبا نصف دیگر داوطلبان در مخاط بینی‌شان میكروب قوی و مقاوم MRSA وجود دارد. به عبارت دیگر مقدار این میكروب در سوراخ‌های بینی دوستداران این دو نوشیدنی 50 درصد كمتر است.

به گزارش روزنامه دیلی میل، دكتر اریك ماستون از متخصصان اصلی این مطالعه در دانشگاه كارولنیای جنوبی خاطرنشان كرد: مطالعات ما نشان داده است كه چای و قهوه داغ حاوی خواص ضد میكروبی هستند.

وی تاكید كرد: البته این یافته ثابت نمی‌كند كه نوشیدن چای و قهوه می‌تواند دلیلی برای كاهش خطر آلوده شدن به این میكروب باشد. به بیان دیگر هرچند این رابطه مشاهده شده است و اتفاقی نیست اما نمی‌توان از آن یك اصل علیتی را استخراج كرد. اما شاید بتوان از این یافته‌ها برای دستیابی به روشی موثر و جدید برای كاهش درصد حمل این میكروب در مجاری بینی بهره جست.

شرح این مطالعه در نشریه سالانه‌های طب خانواده منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha