سلامت نیوز : یک متخصص جراحی با بیان این که میزان بقای مبتلایان سرطان پستان در روش حفظ پستان با ماستکتومی تفاوتی ندارد گفت: احتمال عود بیماری در جراحی حفظ پستان 5 درصد بیشتر از ماستکتومی است که با توجه به حفظ سینه، این روش توصیه می شود.

به گزارش ایسنا دکتر آسیه الفت بخش عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران و متخصص جراحی در اولین کنفرانس روشهای نوین جراحی در سرطان پستان اظهار داشت: طبق اعلام وزارت بهداشت از هز 100 هزار زن 27 نفر به سرطان پستان مبتلا می شوند.

این متخصص جراحی با بیان این که سن ابتلا در ایران یک دهه پایین تر از کشورهای غربی است گفت: زنان اغلب در سنین 40 تا 50 سال به این بیماری مبتلا می شوند در حالی که این آمار و در كشورهای غربی بالای50 سال است.

الفت بخش با بیان اینكه با تشخیص زودهنگام این بیماری امید به بهبود و درمان بیماری افزایش می یابد،‌ ادامه داد: 85 درصد از افرادی كه با داشتن توده در سینه و با علائمی مانند درد به پزشك مراجع نوع توده ها خوش خیم و قابل درمان است.

این عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با اشاره به نقش 10 تا 15 درصدی ژنتیک در ابتلا به سرطان پستان گفت: آگاهی زنان از این بیماری نقش بسیار مهمی در تشخیص زود هنگام و درمان این بیماری دارد، به نحوی که علاوه بر استفاده از روش های غربالگری مانند ماموگرافی سالانه برای زنان بالای 40 سال، خودآزمایی پستان در صورت بروز هرگونه ترشح، فرورفتگی در نوک و یا پوست پستان، درد و غیره باید به پزشک مراجعه کنند.

این متخصص جراحی با ابراز تاسف از اینكه آمار شیوع این نوع سرطان در ایران روبه افزایش است، گفت: با پیشرفت روش های غربالگری و تشخیص زودهنگام ، سن تشخیص این سرطان پایین تر آمده و از این لحاظ تعداد بیشتری بیمار ، تشخیص داده می شوند.

وی خاطر نشان کرد: تحقیقات نشان داده است که سرطان پستان در سنین پایین تر تهاجمی تر است از این رو تشخیص زودهنگام و در مراحل اولیه بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران ادامه داد: در حال حاضر متخصصان بدنبال استفاده از روش های کم تهاجمی در تشخیص و درمان سرطان پستان هستند که استفاده از ماموگرافی،سونوگرافی و...از آن جمله است.

دکتر الفت بخش با بیان این در صورت تشخیص سرطان، برداشت بافت پستان تصمیم اول جراح نیست گفت: به طور کل پزشکان با رعایت سلامت بیمار بدنبال حفظ بافت پستان هستند که با استفاده از نمونه برداری نوع توده را تشخیص و سایر روش های درمانی را اعمال می کنند.

این متخصص جراحی گفت: روش های جراحی روز به روز به سمت روش های کم تهاجمی می رود به نوعی که در گذشته علاوه بر بافت پستان، غدد لنفاوی زیر بغل را نیز برمی داشتند اما امروزه با حاشیه برداری 2 میلیمتری از بافت اطراف توده و بیوپسی از غدد لنفاوی و در صورت نیاز بر می دارند و یا تنها به برداشتن غده لنفاوی نگهبان بسنده می کنند.

وی ادامه داد: امروزه متخصصان هنگام جراحی بافت پستان با استفاده از روش های مختلف مانند بکارگیری عضلات جداره شکم کار بازسازی پستان را برای بیمار انجام می دهند.

این متخصص جراحی با اشاره به میزان بقای عمر و احتمال عود مجدد بیماری در افرادی که جراحی حفظ پستان برای آنها انجام شده است گفت: مطالعات نشان داده از نظر بقا هیچ تفاوتی میان ماستکتومی و جراحی حفظ پستان وجود ندارد و تنها 5 درصد احتمال عود در جراحی حفظ پستان وجود دارد که با توجه به مزیتی که برای زنان دارد(حفظ پستان) ارزشمند است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha