سلامت نیوز : یک جراح و متخصص چشم گفت: افرادی که در طول روز دچار اضطراب و استرس و در انتهای روز دچار درد و خستگی ناحیه چشم می‌شوند به سردرد استفراغی مبتلا می‌شوند که به ناحیه پیشانی نیز سرایت می‌کند و با استراحت بهبود می‌یابد.

دکتر محمد کریم اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا  با بیان این که سردرد یکی از شایع‌ترین شکایات بیماران مراجعه کننده به کلینیک‌های چشم پزشکی است، اظهار داشت: عیوب انکساری چشم مانند دوربینی، آستیگماتیسم و پیرچشمی از شایع‌ترین علل سردرد است.

این فوق تخصص پیوند قرنیه گفت: اگر درد در ناحیه چشم‌ها و یا در اطراف ابروها باشد، احتمال این که مربوط به چشم باشد زیاد است، اگرچه ممکن است دلیل دیگری نیز داشته باشد.

این جراح و متخصص چشم گفت: در بررسی سردرد باید مواردی همچون محل دقیق سردرد، سن و جنس بیمار، نوع درد (درد ضربان دار، مبهم، فشارنده)، زمان ایجاد درد و سابقه خانوادگی در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: مكرر بودن سردرد و همراه بودن آن با علائم عصبی و چشمی مانند قرمزی چشم و تاری دید از دیگر مواردی است که باید در تشخیص علت سردرد مورد توجه قرار بگیرد.

این فوق تخصص پیوند قرنیه گفت: قرنیه و عدسی چشم، برای فوکوس تصاویر بر روی شبکیه همکاری می‌کنند و در مواردی این هماهنگی کافی نیست، عضلات کوچک چشم‌ها، مجبور به کار بیشتر می‌شوند که این مسئله موجب ایجاد خستگی و درد در چشم‌ها و تاری دید و در نهایت ایجاد سردرد می‌شود.

دکتر اسماعیلی ادامه داد: این نوع سردرد با استفاده طولانی مدت از کامپیوتر و یا مطالعه طولانی و یا کارهایی که نیاز به دید دقیقی دارد ایجاد می‌شود و با تجویز عینک مناسب و یا لنز تماسی و یا استراحت کافی، این نوع سردرد بهبود می‌یابد.

وی افزود: در مواردی که نمره عینک و یا فاصله کانونی عینک، صحیح نباشد نیز سردرد ایجاد می‌شود که با اصلاح عینک بهبود می‌یابد.

دکتر اسماعیلی اظهار داشت: کار دقیق چشمی به مدت طولانی مانند کار کردن مداوم با کامپیوتر حتی در مواردی هم که فرد دچار عیوب انکساری نباشد ایجاد سردرد می‌کند.

این فوق تخصص پیوند قرنیه با اشاره به اینکه بیماری آب سیاه یکی از علل شایع نابینایی است، گفت: در بیماری آب سیاه به ویژه در نوع زاویه بسته حاد که فشار چشم سریعا بالا می‌رود، علائم قرمزی چشم، کاهش بینایی، تهوع و استفراغ، درد چشم و سر درد وجود دارد که در این موارد با تشخیص و درمان سریع باید مانع از آسیب دیدن عصب بینایی و بروز نابینایی شد.

وی با بیان اینکه التهاب و عفونت لایه‌های مختلف چشم از قرنیه، اسکلرا، عنبیه و غیره سبب درد می‌شوند که اغلب همراه با قرمزی چشم و گاه کاهش بینایی است، ادامه داد: در زونای چشمی گاه بیمار، چند روز درد ناحیه چشم و پیشانی دارد و سپس بثورات جلدی بروز می‌کند.

دکتر اسماعیلی افزود: از دیگر علل سردرد التهاب عصب بینایی که اغلب علائمی مانند کاهش بینایی دارد، سبب بروز درد در پشت چشم می‌شود که با حرکات چشم‌ها، این نوع درد تشدید می‌شود.

این فوق تخصص پیوند قرنیه اظهار داشت: سردرد خوشه‌ای که اغلب در مردان جوان سیگاری با درد شدید در پشت یک چشم شروع می‌شود و کمتر از دو ساعت طول می‌کشد و در روزها و هفته‌های بعدی ادامه می‌یابد از دیگر موارد سردرد با علل چشمی است و از علائم آن اشک ریزش، قرمزی چشم و آبریزش بینی است.

دکتر اسماعیلی با توضیح این که در مواردی درد در ناحیه چشم بروز می‌کند اما مرتبط با چشم‌ها نیست، گفت: به طور مثال باید سینوزیت و التهاب دندان 32 را با بیماری چشم افتراق داد.

وی ادامه داد: میگرن، اغلب در زنان با علائم عصبی به ویژه علائم چشمی مانند کاهش بینایی موقت و یا دیدن اشکال مختلف شروع شده، سپس درد به ناحیه سر منتقل می‌شود و فرد چند ساعت و گاه تا چند روز درد دارد و اغلب با خوابیدن در تاریکی بهبود می‌یابد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: میگرن عود کننده است و مصرف بعضی از غذاها مثل شکلات، پنیر کهنه، کافئین و الکل احتمال بروز حملات میگرنی را افزایش می‌دهد.

این فوق تخصص پیوند قرنیه گفت: در مواردی که سردرد با تهوع و استفراغ و یا علایم عصبی مانند کاهش بینایی، اختلال شنوایی همراه باشد و یا سردردهای عود کننده و مزمن، سردردی که در ابتدای صبح باشد و یا فرد را از خواب بیدار کند و سردردی که با سرفه، عطسه و یا حرکت سر تشدید شود ضروریست علت توسط پزشک بررسی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha