سلامت نیوز : مسئول پایگاه‌های سازمان امداد و نجات دریایی جمعیت هلال احمر گفت: در صورت احتمال آسیب‌ سر و گردن به هیچ عنوان نباید فرد غرق شده را جا به جا كرد زیرا امكان دارد فرد بر اثر شیرجه و اصابت سر وی به بستر آب دچار مشكل شده باشد و جا به جایی وی باعث قطع نخاع و حتی مرگ ‌شود.

محمد كبادی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: نخستین اقدام برای افراد غرق شده اطلاع دادن سریع به مراكز امدادی نظیر اورژانس و هلال احمر است. در مرحله بعد در صورتی كه احتمال آسیب دیدگی سر و گردن فرد غرق شده وجود دارد باید از جا به جای فرد خودداری كرد.

وی افزود: در مرحله بعد باید كسانی كه دوره‌های فوریت‌های امدادی را گذرانده باشند وارد اقدام برای نجات فرد غرق شده شوند و در گام نخست باید تنفس، ضربان قلب و گردش خون فرد غرق شده را چك كنند تا از وضعیت حیاتی فرد مطمئن شوند.

كبادی با اشاره به اینكه چك كردن وضعیت تنفسی در بزرگسالان از طریق رگ گردن و كودكان از رگ نبض دست باید صورت پذیرد، گفت: تنفس فرد غرق شده نیز از جمله جلوگیری از انسداد هوا در ریه فرد با نزدیك كردن گونه به بینی و مشاهده بالا و پایین رفتن سینه باید انجام شود.

مسئول پایگاه‌های سازمان امداد و نجات دریایی جمعیت هلال احمر تصریح كرد: برای باز كردن انسداد بسته فرد غرق شده نیز باید وضعیت دهانی وی چك شود و در صورت لزوم با دو انگشت محتوای داخل دهانی را برداشت و اگر شخص هنوز دچار مشكل تنفسی بود باید سر و دهان فرد به صورتی كه در آموزش‌های امدادی است قرار داد تا مسیر انسداد تنفسی باز شود و در صورتی كه هنوز شخص دچار مشكل تنفسی باشد باید فرآیند CPR یعنی 2 تنفس دهانی و 30 ماساژ صورت پذیرد.

كبادی با اشاره به اینكه فرآیند CPR یعنی 2 تنفس دهانی و 30 ماساژ باید در صورت اطمینان از نبود و عدم هیچ گونه آب در مجرای ریه صورت پذیرد، گفت: برای تخلیه آب احتمالی باید فرد را به شكم خوابانده و دست‌های وی در كنار بدنش قرار داد و فرد امدادگر دست مشت كرده خود را از داخل به سمت شكم فرد به طرف بالا فشار آورد تا آب از داخل دهان غرق شده خارج شود كه این عمل بیشتر مشابهه فن سالتو در كشتی است.

وی با بیان اینكه هرگز در زمان امداد به فرد غرق شده نباید تجمع كرد تا امدادگر تمركز خود را از دست ندهد، خاطرنشان كرد: پوشاندن با یك پتو و در مجموع لباس گرم برای غرق شده پس از احیای فرد باید انجام شود ولی مهمترین مسئله این است كه هرگز نباید تا نرسیدن نیروهای امدادی اقدامات امدادی برای نجات غرق شده را قطع كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha