وقتی زنی باردار می‌شود به دلیل رخ دادن فعل و انفعالات هورمونی، احساس شکنندگی می‌کند. ممکن است زنی که الان باردار است از نظر روحیه خیلی با قبل از خودش فرق کند. برای همین شناخت روحیات زنانه هنگام بارداری یکی از الزاماتی است که مردان باید آن را یاد بگیرند.

بایدها و نبایدهای مردانه برای رفتار با همسر باردار

سلامت نیوز-*عطیه میرزا امیری: وقتی زنی باردار می‌شود به دلیل رخ دادن فعل و انفعالات هورمونی، احساس شکنندگی می‌کند. ممکن است زنی که الان باردار است از نظر روحیه خیلی با قبل از خودش فرق کند. برای همین شناخت روحیات زنانه هنگام بارداری یکی از الزاماتی است که مردان باید آن را یاد بگیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ضمیمه خانواده روزنامه اطلاعات، از هفته سوم بارداری یعنی زمانی که می‌فهمید همسرتان باردار است تا زمانی که بارداری تغییراتی در خلق و خو و جسم او ایجاد می‌کند باعث می‌شود تا کمی برای ارتباط با او دچار مشکل شوید. نکاتی که در ادامه آورده‌ایم بهتان کمک می‌کند بهتر رفتار کنید و دوران بارداری را با خوشی سپری کنید. با ما همراه باشید.

بارداری با فراموشی همراه است

بعضی فکر می‌کنند این شایعه است اما خانم‌های باردار در این دوران کمی فراموشکار می‌شوند. در ابتدا ممکن است بامزه و حتی غیرجدی به نظر برسد. مثلا اینکه خانمتان دنبال عینکش می‌گردد در حالی که روی سرش است. یا دنبال گوشی‌ای می‌گردد که در دستش است. اوضاع وقتی وخیم می‌شود که موضوعات مهم‌تری را فراموش می‌کند مثلا در خانه را باز می‌گذارد و بیرون می‌رود یا کلید را جا می‌گذارد و پشت در می‌ماند. وقتی از همسرتان بخواهید مثال‌هایی از این فراموشی‌ها را بهتان بگوید، نمی‌تواند چون یادش رفته است! لازم است در این مواقع آنقدر فاجعه سازی نکنید و به او نشان دهید در این دوران این مدل کارها طبیعی است و با همدلی با او برخورد کنید.

تعادل داشته باشید

با اینکه توجه به همسرتان یک موضوع همیشگی است اما در دوران بارداری قطعا این توجه به خاطر اینکه او فرزندی را حمل می‌کند، بیشتر می‌شود. معمولاً آقایان در دوران بارداری همسرانشان، نمی‌گذارند همسرشان بار سنگین بلند کند یا کارهای سخت انجام دهد و در هر لحظه‌ای که کنارش هستند دائما از او مراقبت می‌کنند. شاید گاهی این همه توجه چندان برای خانم‌ها خوشایند نباشد و او بیشتر احساس ضعف کند و نسبت به چنین رفتارهایی واکنش خوبی نشان ندهد. اگرچه این را هم بدانید که اگر کم توجهی هم بکنید حرف‌های دیگری می‌شنوید. پس تعادل را فراموش نکنید.

به چاقی او اشاره نکنید

هر چیزی که به ذهنتان می‌رسد را به زبان نیاورید به خصوص در مورد چاق شدن همسرتان در این دوران! زنان به خودی خود روی اندام، چاقی و لاغری و در کل هرچیزی که به بدنشان مربوط است، حساس هستند. حالا حساب کنید در دوران بارداری به او اشاره کنید که چاق شده است. مشخصاً ناراحت و عصبانی می‌شود. ممکن است در ذهنتان این طور بگذرد که شکم او که هر ماه بزرگتر می‌شود بامزه است و او زیباتر به نظر می‌رسد اما شنیدن اینکه «داری چاق می‌شوی.» از نظر همسرتان خوشایند نیست و قطعاً با این جمله روبرو خواهید شد: «میدونم که چاقم ولی دوست ندارم این جمله رو از زبون تو بشنوم! پس دیگه تکرارش نکن!» او نمی‌داند که شما در ذهنتان او را تحسین می‌کنید و منظورتان چیز دیگری است. در این دوران از کلمات مناسب استفاده کنید.

سرد شدن در روابط زناشویی

در این دوران به ویژه در سه ماهه اول بارداری ممکن است حس طردشدگی از جانب همسرتان داشته باشید. اما اشتباه نکنید حالت تهوع‌هایی که صبح و گهگاهی شب به سراغ همسرتان می‌آید و همچنین تغییرات هورمونی باعث می‌شود تا رابطه‌تان محدود شود. اما سه ماهه دوم اوضاع کمی بهتر می‌شود و پیشنهاد می‌کنیم هردویتان از این فرصت استفاده کنید. چون در سه ماهه پایانی به دلیل افزایش وزن و کمردرد همسرتان فرصت کمی برای رابطه دو نفره‌تان خواهید داشت. درثانی آنقدر استرس و نگرانی همراه همسرتان است که دیگر او شبیه گذشته نمی‌تواند با شما وقت بگذارد و حتی ممکن است درخود فرو رفته و منزوی هم بشود.

شکایتی نکنید

بسیار سخت است که در این ۹ ماه بارداری حرف بشنوید، وزن اضافه کنید، کار خانه را انجام دهید و رابطه زناشویی‌تان هم کم شود به علاوه تنهایی بار بزرگی از استرس داشته باشید، اما نتوانید گله و شکایتی داشته باشید. اگر مرد عاقلی باشید این کار را نمی‌کنید چون خودتان می‌دانید که فرزندی که در شکم همسرتان وجود دارد تمام این شکایات را بی‌معنی می‌کند. به علاوه می‌دانید که در صورت اعتراض چه جوابی خواهید شنید. مثلا کافی است یک کلمه از دهانتان بپرد: «ظرف‌ها رو نشستی؟» چیزی که خواهید شنید احتمالاً جوابی شبیه این است: «درباره ظرف‌ها حرفی زدی؟ در حالی که من یه بچه اندازه هندوانه توی شکمم دارم و به سختی می‌تونم کاری انجام بدم و البته قراره زایمان هم داشته باشم…!» پس حواستان را در این ۹ ماه به خوبی جمع کنید! شکایت و گله‌های شما می‌تواند تا ابد در یاد همسرتان بماند و حتی بعدتر هر چقدر جبران کنید اما اثر این حرف را نمی‌برد.

*کارشناس ارشد روانشناسی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha