مردم ایران هیچ‌وقت در تنگناها و بحران‌های کشور پشت هم را خالی نکرده‌اند. در این چند روز اخیر هم با مراجعه به سازمان‌های انتقال خون شگفتی آفریدند.

هنوز خون كافی نیست

سلامت نیوز: مردم ایران هیچ‌وقت در تنگناها و بحران‌های کشور پشت هم را خالی نکرده‌اند. در این چند روز اخیر هم با مراجعه به سازمان‌های انتقال خون شگفتی آفریدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ، ماجرا از آنجا شروع شد که تصاویری از قفسه‌های خالی خون در بیمارستان‌ها در فضای مجازی پخش شد و مسوولان سازمان انتقال خون اعلام کردند ذخیره خونی آن‌ها رو به پایان است. مردم هم در چند روز اخیر به پایگاه‌های انتقال خون سراسر کشور مراجعه کردند و حتی در تصاویری نشان داده می‌شد پایگاه‌ها جوابگوی جمعیت مراجعه‌کننده نیستند.

این هم یکی دیگر از همنوع‌دوستی ایرانی‌ها، اما مسوولان سازمان انتقال خون هنوز نفس راحت نکشیده‌اند و باز هم از کمبود خون در ماه‌های آتی صحبت می‌کنند.عده‌ای از مراجعه‌کنندگان به پایگاه‌های انتقال خون از اینکه پشت در مانده‌اند و نتوانسته‌اند خون خود را اهدا کنند شکایت دارند. اما انگار به‌خاطر شیوع بیماری کرونا دست پایگاه‌ها هم بسته است و باید با انجام پروتکل‌هایی این کار را انجام دهند.

آقای بشیر حاجی‌بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون  می‌گوید: «حضور تدریجی اهداکنندگان خون تا پایان زمستان ضروری است.» او ادامه می‌دهد: «در روزهای اخیر و در پی فراخوان سازمان انتقال خون ایران به منظور جبران کاهش ذخایر خون بسیاری از مراکز با استقبال بی‌نظیر مردم رو‌به‌رو شده است و این در حالی است که مراکز سازمان انتقال خون ایران به‌دلیل ضرورت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی ناچارند با تعداد تخت‌های کمتر داوطلبان اهدای خون را میزبانی کنند.»

سخنگوی سازمان انتقال خون ضمن تقدیر از داوطلبان اهدا که در سخت‌ترین روزهای بحران کرونا و در آستانه اعمال دور جدیدی از محدودیت‌ها در مراکز اهدای خون کل کشور حضور یافته‌اند، می‌گوید: شیوع کرونا که ماه‌هاست کشور را درگیر و موجب کاستن از مراجعه داوطلبان اهدای خون به مراکز شده است شباهتی به بحران‌های مقطعی زلزله، سیل و یا آتش‌سوزی‌های وسیع ندارد و از داوطلبان نوع دوست اهدای خون خواستاریم که به صورت مستمر و دست‌کم تا پایان فروکش این موج از شیوع کرونا با سازمان همراه باشند.

حاجی‌بیگی ضمن پوزش از داوطلبان اهدای خون که به‌دلیل ازدحام در مراکز انتقال خون قدری معطل گشته یا چندین‌بار مراجعه داشته‌اند، ادامه می‌دهد: سازمان انتقال خون خود را ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌داند و در همین راستا ناچار است که میزان تجمع در مراکز اهدای خون را کنترل کند تا سلامت داوطلبان اهدای خون با خطر مواجه نشود.

این مقام مسوول  با بیان اینکه جمع‌آوری حجم بالایی از خون اهدایی و پذیرش مردم در تنها چند روز موجب کاهش آمار اهدای خون در روزهای بعد می‌شود می‌گوید: هر اهداکننده خون پس از اهدا دست‌کم تا سه ماه بعد امکان اهدای خون نخواهد داشت و این موجب می‌شود که در ماه‌های بعد که پیش‌بینی می‌شود روزهای سخت‌تری از نظر شیوع کرونا نیز باشد با مشکل کمبود اهداکننده خون مواجه شویم.


اهدای خون در ماه‌های آتی هم ضروری است

تلاش ایرانی‌ها در این چند روز برای اهدای خون خود ستودنی است اما انگار نگرانی برای ماه‌های بعد در وزارت بهداشت همچنان وجود دارد. روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت از مردم خواست تا اگر شرایط اهدای خون را دارند به صورت مستمر و در هفته‌ها و ماه‌های آینده برای اهدای خون مراجعه کنند.

سیما‌سادات لاری اظهار کرد: از مردم می‌خواهیم در ماه‌های باقی مانده سال به صورت مستمر و در بازه‌های زمانی مختلف برای اهدای خون به مراکز انتقال خون سراسر کشور مراجعه کنند و از اهدای خون به صورت هیجانی و در یک بازه زمانی خودداری کنند. وی گفت: تمامی پروتکل‌های بهداشتی در مراکز انتقال خون کشور رعایت می‌شود و تمامی وسایل و تجهیزات استفاده شده در پروسه اهدای خون و پلاسما استریل و یکبار مصرف هستند.

متاسفانه با شیوع ویروس کووید۱۹ میزان اهدای خون کاهش یافته و این درحالی است که این ویروس از طریق خون منتقل نمی‌شود و با اهدای یک واحد خون می‌توانید جان سه نفر را نجات دهید.لاری در همین راستا از مردم خواست تا اگر شرایط اهدای خون را دارند به صورت مستمر و در هفته‌ها و ماه‌های آینده برای اهدای خون مراجعه کنند، چرا‌که اهدای خون نباید به صورت هیجانی و در بازه زمانی کوتاه اتفاق بیفتد.به گفته وی، هر فرد اهدا‌کننده خون حداقل تا سه ماه بعد قادر به اهدای خون نیست و بهتر است با هماهنگی با سازمان انتقال خون برای اطلاع از نیاز این سازمان به خون و با دریافت نوبت به صورت اینترنتی از سایت‌nobatdehi.ibto.ir انجام شود.


تمامی پروتکل‌های بهداشتی در مراکز انتقال خون کشور رعایت می‌شود و تمامی تجهیزات استفاده شده در پروسه اهدای خون هستند. با شیوع کووید۱۹ میزان اهدای خون کاهش یافته و این درحالی است که این ویروس از طریق خون منتقل نمی‌شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha