سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3034

مطالعات نشان داده که بیش از 25 درصد از زنان دنیا دچار کم خونی ناشی از فقر آهن هستند و این کم خونی عموما پس از شروع دوره بلوغ در زنان افزایش می یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ای بی سی نیوز، کم خونی ناشی از فقر آهن بیشتر از دیابت و بالا بودن چربی های خون برای بدن خطرناک است.

حدود نیمی از زنان جهان  مبتلا به کمبود آهن و یک چهارم زنان جهان مبتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن هستند. بنابراین اگر ذخایر آهن در حد نصاب نباشد، گردش خون به علت کم خونی آسیب خواهد دید.

در عین حال شیر مادر از آهن کافی برای نوزاد برخوردار نیست، اگر در دوران بارداری در رژیم غذایی مادر، آهن کافی مصرف شده باشد قاعدتا نوزاد در چند ماه اول از ذخایر آهن غنی است و از حدود 4 و 5 ماهگی نیاز به آهن مکمل دارد که به صورت قطره آهن مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

بین دختران و پسران در سنین زیر بلوغ تفاوتی وجود ندارد و اگر از آهن کافی بهره نگیرند دچار کمبود آهن می‌شوند. دخترها از شروع سن بلوغ به علت مصرف غذای کم و از دست دادن آهن در دوره‌ های قاعدگی باید آهن مکمل مصرف کنند.

گوشت و جگر منبع غنی آهن هستند که در صورتی که زنان به اندازه کافی از منابع آهن استفاده نکنند باید از مکمل های دارویی استفاده نمایند. 

بنابراین گزارش، در کودکان، کم خونی باعث اختلال تمرکز و یادگیری، بی قراری و بی توجهی به محیط می شود و در بزرگسالان سبب اختلال در عملکرد فکری، قضاوت، یادگیری می ‌شود. قدرت فیزیکی بدن هم بسته به شدت کم خونی کاهش می ‌یابد. همچنین کم خونی به علت تاثیر بر گردش خون به قلب نیز آسیب می رساند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha