یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
کد خبر: 303429

فوق تخصص غدد درون ریز گفت:باید توجه کنیم هر چند تامین ویتامین D برای سلامت انسان بسیار ضروری است، اما استفاده نابجا و بیش از حد این ویتامین می‌تواند اختلالات مهم و ناگواری بر سلامت انسان به جای گذارد.

این ویتامین را بیش از حد نخورید!

سلامت نیوز:فوق تخصص غدد درون ریز گفت:باید توجه کنیم هر چند تامین ویتامین D برای سلامت انسان بسیار ضروری است، اما استفاده نابجا و بیش از حد این ویتامین می‌تواند اختلالات مهم و ناگواری بر سلامت انسان به جای گذارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،فهیمه سهیلی پور، فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم کودکان و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در  پاسخ به این پرسش که «مصرف ویتامین D چه تأثیری در افزایش سطح ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به کرونا دارد؟»، اظهار داشت: امروزه دانشمندان اهمیت زیادی برای تامین ویتامین دی قائل هستند؛ مطالعات نشان داده که ابتلا به هر دو نوع دیابت اول و دوم در افرادی که کمبود ویتامین D دارند، بیشتر است.


وی ادامه داد: علاوه بر این، برخی تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که چربی شکمی و همچنین اندازه‌ دور کمر بالاتری دارند، بیشتر دچار کمبود ویتامین D هستند؛ضمن اینکه در بحث همه‌گیری کرونا نیز جایگاه ویژه‌ای برای ویتامین D تعریف شده است و مطالعات نشان داد که مصرف به اندازه آن می‌تواند در پیشگیری و درمان کرونا موثر باشد.


این فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم اضافه کرد: نکته جالب آنکه کمبود ویتامین D در دختران نوجوان نقش قابل ملاحظه‌ای در وضعیت ماهیچه‌ای دارد؛ به طوری که مطالعات نشان داده دختران جوانی که دچار ضعف عضلانی بوده، دچار کمبود ویتامین D نیز بوده‌اند.  


سهیلی پور ابراز داشت:همچنین ارتباط این ویتامین با جذب کلسیم نیز اثبات شده و کمبود ویتامین D جذب کلسیم را با اختلال مواجه می‌کند؛ضمن اینکه کمبود کلسیم عوارض بسیاری از جمله ضعف در سیستم اسکلتی و عضلانی به همراه دارد. وی تأکید کرد: نکته مهم در خصوص تامین ویتامین D، قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم اشعه خورشید است. کم و یا اصلا بیرون نرفتن از خانه به معنی نگرفتن اشعه‌های خورشید است؛ ضمن اینکه بحث آلودگی هوا نیز مطرح است؛ هرچقدر هوا آلوده تر باشد، امکان دریافت مستقیم اشعه خورشید و تولید ویتامین D کاهش پیدا می‌کند. این فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم افزود: توجه کنید هر چند تامین ویتامین D برای سلامت انسان بسیار ضروری است، اما استفاده نابجا و بیش از حد این ویتامین می‌تواند اختلالات مهم و ناگواری بر سلامت انسان به جای گذارد. 


سهیلی پور ابراز داشت: استفاده از قرص و آمپول ویتامین D با میزان بالا و به طور مکرر و خودسرانه می‌تواند عوارضی از قبیل رسوب کلسیم در بافت‌های نرم، مانند کلیه‌ها ایجاد کند و موجب بروز سنگ کلیه شود؛ همچنین عوارض دیگری مانند سردرد، تهوع، استفراغ  ایجاد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha