سلامت نیوز : در پی اعلام برگزاری جشن تكمیل شبكه‌های اورژانس در پایان سال جاری، رئیس كل سازمان نظام پرستاری گفت: فعال كردن تخت‌های بیمارستانی بدون تامین پرستاران به میزان كافی نه تنها باعث درمان بیماران نمی‌شود بلكه برای سلامت آنان مخاطراتی را به همراه دارد.

به گزارش ایسنا غضنفر میرزابیگی افزود: پیش از راه‌اندازی تخت‌های اورژانس عمومی و ویژه نسبت به تامین نیروی انسانی باید اقدام شود و لازم است كه این كار به یك قاعده تبدیل شود.
رئیس كل سازمان نظام پرستاری گفت: اگر با تعداد پرستاران فعلی قصد داشته باشیم كه تعداد اورژانس‌ها را افزایش دهیم پرستاران نمی‌توانند به وظایف خود به طور مطلوب عمل كنند و با توجه به آنكه اورژانس‌ها به نوعی بخش ویژه محسوب می‌شود باید در آنها پرستاران كافی، ماهر و دارای انگیزه كافی به مردم خدمت‌رسانی كنند.
مبرزابیگی تاكید كرد: در هیچ جای دنیا تخت‌های بیمارستانی را فعال نمی‌كنند مگر آنكه پیش از آن نیروهای انسانی لازم را پیش‌بینی كرده باشند. در ایران نیز دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته‌ پرستاری به اندازه كافی وجود دارد و در این شرایط لازم است مسئولان دولتی زمینه لازم را برای جذب آنها فراهم كنند.
وی افزود: وزارت بهداشت تنها نمی‌تواند به جذب پرستاران اقدام كنند بلكه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهوری باید در این زمینه اقدام كنند و به موضوع سلامت به عنوان یك اولویت مهم بپردازند.
میرزابیگی گفت: وزارت بهداشت اقدامات خوبی را برای افزایش انگیزه فعالان بهداشت و درمان كشور انجام داده است به عنوان نمونه وزیر بهداشت دستور اجرای قانون ارتقای بهره‌وری را در همه دانشگاه‌ها و به صورت یكنواخت داده است.
وی در ادامه با بیان اینكه لازم است به ازای هر تخت بیمارستانی در شبانه‌روز دو پرستار فعالیت كنند،اظهار كرد: معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهوری تلاشهایی را برای جذب نیروی پرستار كرده‌اند.
رئیس كل سازمان نظام پرستاری درباره تعداد پرستاران فعال در بخش‌های اورژانس و ویژه اظهار كرد: آمار دقیقی از تعداد پرستاران فعال در این بخش‌ها وجود ندارد البته تعداد پرستاران ایران حدود یك سوم كف استاندارد جهانی است. در این شرایط در برخی بیمارستان‌ها شب‌ها 18 بیمار اورژانسی با حضور یك پرستار اداره می‌شوند و در بخش‌های عمومی 40 بیمار زیر نظر یك پرستار قرار دارند.
وی افزود: در بسیاری از كشورهای دنیا در بخشهای ویژه 4,6 تا 6 پرستار در شبانه‌روز به ازای هر تخت ویژه فعالیت می‌كنند و در یك شیفت از یك بیمار بستری شده درICU دو پرستار مراقبت می‌كنند این در حالیست كه چنین استانداردهایی در ایران وجود ندارد.
میرزابیگی اظهار كرد: تعداد تخت‌های بیمارستانی در 4 سال قبل 110 هزار تخت بود و در حال حاضر به 130 هزار تخت افزایش یافته است و قرار است تا پنج سال آینده به این مجموعه 25 تا 30 هزار تخت بیمارستانی افزوده شود چرا كه كشور به این تعداد تخت نیاز دارد البته باید پرستاران مورد نیاز برای خدمت در این بخش‌ها نیز پیش‌بینی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha