سیاست‌های غلط شیلات در مدیریت صید فانوس‌ماهی‌ها به دریاهای جنوب کشور و اکوسیستم‌های آبی آسیب‌های جبران‌ناپذیر وارد کرده است. ورود کشتی‌های خارجی عمدتا چینی برای صید صنعتی فانوس‌ماهی‌ها از سال 92تاکنون معاش ذی‌نفعان بومی ساحل جنوب کشور را مانند اکوسیستم‌های آبی آن به خطر انداخته است اکنون رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس به همشهری خبرداده است که در چند هفته آینده 4 کشتی باقیمانده خارجی صید ترال آب‌های ایران را ترک خواهند کرد.

اخراج کشتی‌های خارجی صید ترال از خلیج‌فارس

سلامت نیوز:سیاست‌های غلط شیلات در مدیریت صید فانوس‌ماهی‌ها به دریاهای جنوب کشور و اکوسیستم‌های آبی آسیب‌های جبران‌ناپذیر وارد کرده است. ورود کشتی‌های خارجی عمدتا چینی برای صید صنعتی فانوس‌ماهی‌ها از سال 92تاکنون معاش ذی‌نفعان بومی ساحل جنوب کشور را مانند اکوسیستم‌های آبی آن به خطر انداخته است اکنون رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس به همشهری خبرداده است که در چند هفته آینده 4 کشتی باقیمانده خارجی صید ترال آب‌های ایران را ترک خواهند کرد.


25کشتی می‌مانند و مابقی اخراج می‌شوند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،اخیراً توافقنامه ممنوعیت دوساله صید ترال فانوس ماهیان از اول آذرماه، امضا شد. اما استثنائاتی نیز وجود دارد. سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس که در روزهای گذشته برای بررسی موضوع صید ترال به جنوب کشور سفر کرده بود در گفت‌وگو باهمشهری اعلام کرد: هیچ مجوز جدیدی برای صید ترال صادر و یا تمدید نشده است و هفته آینده نیز 4،3 کشتی باقی مانده خارجی نیز از آب‌های ایران خارج خواهند شد. همچنین مجوز 25کشتی داخلی نیز به‌دلیل موافقت‌های اصولی برقرار خواهد بود که در رویه فعالیت آنها تجدیدنظر خواهد شد.

او با اشاره به سیاست اشتباه شیلات در مدیریت صید در آب‌های جنوب کشور می‌گوید: سیاست‌های شیلات باعث شده است که لنج‌دارهای بومی دارایی خود را فروخته و با هم شریک شوند و کشتی صید صنعتی خریداری کنند تا بتوانند مانند کشتی‌های چینی از دریاهای جنوب صید کنند. با این حال مرکز تحقیقات شیلات قرار است با تأکید بر ممنوعیت صید ترال برای 2 سال در آب‌های داخلی، راهکار ارائه کند تا ذی‌نفعان محلی نیز آسیب نبینند.

به گفته او، مجوز صید ترال فانوس ماهی‌ها برای برخی از صیادان بومی که اخیرا کشتی صنعتی خریداری کرده بودند، 6‌ماه پیش صادر شد. ولی آنها سابقه چند ده ساله برای صید ترال دارند. البته برخی از صیادان بومی که مغلوب راهنمایی غلط شیلات شده‌اند، توانسته‌اند در این فاصله، با صید فراسرزمینی و قرارداد با شیلات سایر کشورهای منطقه، در آب‌های آنها صید ترال انجام دهند تا ضرر مالی کمتری ببینند.

رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس به نقل از بومیان محلی به می‌گوید: آنها به تجربه دریافته‌اند، روزی‌شان از دریاست و نباید بیش از توان دریا از آن برداشت کنند. ماهیگیران بومی همچنین می‌دانند در سال‌هایی که ماهی و میگو کمتر است، باید کمتر راهی دریا شوند و به دریا فرصت احیا بدهند. درحالی‌که خارجی‌ها و صیادان تهرانی، معادله صید را برهم زده‌اند و هرکسی تجهیزات بیشتری داشته باشد، بیشتر صید می‌کند.

صیادان بومی به آب‌های دور می‌روند

در همین زمینه فریدون همتی، استاندار هرمزگان در نشست بررسی فعالیت‌های شیلاتی به اولویت بومی‌ها برای دریافت مجوز صید اشاره کرد و گفت: اگر بنا به اعطای مجوز صید ترال است، این مجوز باید به بومیان داده شود. البته نظر او معطوف به مجوز صید در آب‌های دور است که در قالب تعاونی‌ها باید صادر شود.آنطور که خبرگزاری مهر از نشست بررسی فعالیت‌های شیلات گزارش داده است، او معتقد است:

باید فعالیت‌ها را به سمت آب‌های دور برد، چرا که ثروت خوبی در آنجا نهفته است و بسیاری از کشتی‌های صید ترال به‌خصوص در حوزه خلیج‌فارس می‌توانند برای فعالیت در این آب‌ها تغییر کاربری دهند وآسیب کمتری به دریا تحمیل کنند.اظهارات رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس و استاندار هرمزگان در شرایطی مطرح شده‌است که سازمان شیلات تاکنون هیچ واکنشی نسبت به این اظهارات نداشته و همواره از صدور مجوزهای صید ترال دفاع کرده است.

صید ترال به اعتقاد کارشناسان محیط‌زیست روشی است که به اقتصاد پایدار منطقه آسیب وارد می‌کند. در این روش، هدف صید حداکثری است و از تور ماهیگیری بزرگی به شکل قیف استفاده می‌شود که به پشت شناور بسته شده و در اعماق مختلف آبزیان را با ضریب پوشش 90درصدی صید می‌کند. صید ترال «میان‌زی» و «کف‌زی» هر دو به اکوسیستم‌های دریایی آسیب وارد می‌کند و با توجه به شرایط مدیریت و نظارت کنونی باید به‌طور کلی برچیده شود. حال سیاست شیلات باعث شده که ماهیگیران محلی نیز تجهیزات لازم برای صید حداکثری را داشته باشند.


تخلف 100کشتی ترال از ضوابط محیط‌زیستی

سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس بر آثار تخریبی صید ترال تأکید دارد و با این روش مخالف است. ولی به همشهری می‌گوید: مسئله‌ای که به دریا آسیب وارد کرد، فعالیت بیش از 100کشتی ترال در منطقه است. این کشتی‌ها هیچ‌وقت مطابق ضوابط رفتار نکرده‌اند، به‌طور مثال ادوات این کشتی‌ها اصلا برای صید فانوس‌ماهی نیست و متأسفانه در سایه عدم‌نظارت شیلات این رویه رخ داده است.

صید میگو در سواحل بوشهر نیز به‌صورت ترال کف است. روش صید ترال در کشور منطبق با تکنولوژی روز نیست و روش‌هایی وجود دارد که تا 90درصد صید هدف را تضمین کند. اما سازمان شیلات به شرکت‌ها اجازه داده است 40درصد صید ضمنی داشته باشند.اعداد و ارقام صید فانوس‌ماهی‌ها نشان می‌دهد فروش این آبزی، به تنهایی صرفه اقتصادی ندارد و هیچ شرکتی نیز حاضر نیست زیر بار این صید برود.

به گفته سمیه رفیعی، شرکتی که مجوز صیدش را حداقل 4میلیارد تومان خریداری می‌کند و حدود 12میلیارد تومان نیز هزینه هربار صید آن می‌شود، حاضر نیست به قاعده 6درصد صید ضمنی رضایت دهد. به همین دلیل شیلات با این شرکت‌ها قرارداد حجمی 40درصد بسته است.

درحالی‌که وظیفه شیلات محافظت از تنوع‌زیستی است. او با اشاره به اینکه وزیر جهادکشاورزی نیز به‌دنبال اصلاح رویه‌های پیشین است، می‌گوید: در بحث ساماندهی صید ترال دو اولویت، حفظ کسب‌وکار ذی‌نفعان عمومی و حفظ، حراست و احیای ذخایر آبی با استفاده از تکنولوژی‌‌های روز مدنظر است. با این اظهارات و تصمیم‌های جدید در ممنوعیت صید ترال، باید دید آیا بازپس‌گیری آب‌های جنوب از خارجی‌ها قادر به ایجاد بهبود در اکوسیستم شکننده آب‌های جنوب کشور خواهد بود؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha