یك جراح و متخصص ارتوپدی به كسانی كه به طور مداوم با ماوس كامپیوتر كار می‌كنند و دچار درد در ناحیه مچ دست می‌شوند، توصیه كرد پس از اتمام كار، دست خود را در آب گرم ماساژ بدهند.

سلامت نیوز : یك جراح و متخصص ارتوپدی به كسانی كه به طور مداوم با ماوس كامپیوتر كار می‌كنند و دچار درد در ناحیه مچ دست می‌شوند، توصیه كرد پس از اتمام كار، دست خود را در آب گرم ماساژ بدهند.

دكتر خلیل علیزاده در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار كرد: افرادی كه به مدت چندین ساعت پشت میز كامپیوتر می‌نشینند اغلب دچار ضعف عضلات می‌شوند یك راهكار مناسب برای كاهش درد ناشی از این ضعف این است كه پس از اتمام كار یا شب قبل از خواب به مدت نیم ساعت، مچ دستشان را در آب گرم ماساژ بدهند، سپس دستشان را خشك كرده و یك ژل كاهش دهنده درد مانند پیروكسیكام روی آن بمالند و یك حوله داغ دورش بپیچند تا درد كمتر شود.

وی اضافه كرد: اگر این درد آرام نشود معمولا قرص‌های مسكن و داروهای ضد التهابی چون بروفن تجویز می‌شود كه باید توجه داشته باشند این داروها را با معده خالی مصرف نكنند.

این جراح و متخصص ارتوپدی همچنین كار مداوم و بدون وقفه را مطلوب ندانست و اظهار كرد: خوب است پس از هر یك یا 1/5 ساعت كار، پنج دقیقه استراحت در نظر گرفته شود و در این فاصله با شل و سفت كردن عضلات مانند بازوبسته كردن مشت و خم و راست كردن ملایم آن، عضلات مچ دست را تقویت كنند.

وی درباره علت به وجود آمدن درد در این ناحیه توضیح داد: درد علامتی است كه نشان دهنده وارد آمدن فشار بیش از حد و خارج از تحمل به مفصل درگیر و به منزله یك چراغ خطر است كه هشدار می‌دهد میزان تحمل یك عضو كم شده، ساختارش دچار مشكل شده و یا به دلیل ایجاد یك ضربه آزرده شده است و نیازمند رسیدگی و مراقبت است.

دكتر علیزاده اضافه كرد: زمانی كه یك فرد به طور مداوم فعالیتی چون كار كردن با كامپیوتر كه مچ دست را هم به سبب استفاده از ماوس درگیر خود می‌كند را انجام می‌دهد و یا لازم است یك كار سنگین را در یك مدت زمان كوتاه انجام بدهد فشار مداوم، عضلات را خسته می‌كند و چون عضلات نمی‌توانند كار خودشان را به درستی انجام بدهند، این فشار به استخوان‌ها و مفاصل منتقل می‌شود. زمانی كه مفاصل هم نتوانند این فشار مستقیم را تحمل كنند درد در این ناحیه شروع و در موارد شدیدتر متورم می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان كرد: اولین راه جلوگیری از ایجاد درد، تقویت عضلات است. اگر عضلات قوی باشند به كمك مفاصل آمده و باعث می‌شوند فشار كمتری به آنها وارد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha