عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی یكی از معضلات سازمان بیمه تامین اجتماعی را درگیری مستقیم با بیمه و درمان دانست و گفت: در كمتر جای دنیا این رسم وجود دارد كه سازمان‌های بیمه‌گر مستقیما و راسا در امر درمان هم دخالت كنند و معمولا نقش آنها به صورت خرید خدمت انجام می‌شود.

سلامت نیوز : عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی یكی از معضلات سازمان بیمه تامین اجتماعی را درگیری مستقیم با بیمه و درمان دانست و گفت: در كمتر جای دنیا این رسم وجود دارد كه سازمان‌های بیمه‌گر مستقیما و راسا در امر درمان هم دخالت كنند و معمولا نقش آنها به صورت خرید خدمت انجام می‌شود.

سیامك مره صدق در گفت‌وگو با ایسنا در آستانه هفته گرامیداشت بهزیستی و تامین اجتماعی گفت: مسلما تامین اجتماعی نقش عمده‌ای در حوزه سلامت دارد، چراكه این سازمان در بخش درمان وظیفه پوشش بیمه‌ای گروه قابل توجهی از مردم را برعهده دارد.

وی در ارزیابی از عملكرد سازمان تامین اجتماعی گفت: خوشبختانه در عرض مدیریت اخیر شاهد بودیم كه میزان تاخیر این سازمان در پرداخت حق بیمه‌ها كاهش پیدا كرده است اگرچه هنوز تاخیر وجود دارد و هنوز هم پرداخت‌ها به روز نشده منتهی روند كلی به سمت بهبود است، اما بدون شك تا زمانیكه صندوق‌های بیمه‌ای از توانمندی‌های كامل برخوردار نشوند امكان انجام تعهداتشان را به صورت مطلوب و در موعد مقرر به دست نخواهند آورد.

عضو كمیسیون بهداشت با تاكید براینكه باید مواظب باشیم كه بار موجود بر روی صندوق‌های بیمه‌ای را افزایش ندهیم و به سمت واقعی شدن حق بیمه حركت كنیم، افزود: متاسفانه هم‌اكنون تعدادی از افراد حق بیمه خود را به صورت واقعی پرداخت نمی‌كنند، از سوی دیگر با وجود اینكه خیلی با این امر مقابله شده گاهی هم شاهد استفاده‌های نابجا از دفترچه‌های بیمه توسط افراد غیر هستیم.

مره‌صدق عدم تعریف الگوریتم‌های درمانی در كشور را یكی از نكات حائز اهمیت در این حوزه دانست و تاكید كرد: به دلیل عدم تعریف الگوریتم‌های درمانی بسیاری از بیماران در مراجعات اقدامات پاراكلینیكی و تشخیصی انجام می‌دهند كه لزوم كاملی برای انجام این آزمایشات وجود ندارد و انجام این اقدامات غیرضروری باعث افزایش هزینه‌های درمان برای سازمان و تامین اجتماعی می‌شود ضمن اینكه به صورت غیرمستقیم باری بر روی دوش سازمان‌های بیمه‌ای است در حالیكه لزومی هم برای پرداخت این هزینه‌ها وجود ندارد.

وی در ادامه خاطرنشان كرد: بنابراین یكی از اقداماتی كه حتما وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌ای پایه باید با كمك یكدیگر انجام دهند تعریف الگوریتم‌های درمان برای علایم و بیماری‌های متفاوت است تا مشخص باشد چه بیماری نیاز به انجام چه اقدامات تشخیصی و درمانی به صورت علمی دارد و بیمه‌ها متعهد باشند فقط در آن چارچوب هزینه‌ها را پرداخت كند.

به گفته نماینده كلیمیان در خانه ملت، فراگیر شدن پزشك خانواده امر خیلی مهم دیگری است كه هم باعث جلوگیری از مراجعات غیرضروری به پزشكان متخصص می‌شود و هم خدماتی كه می‌توان در سطوح ابتدایی‌تر درمان انجام گیرد به سطوح بالاتر ارجاع نمی‌شود كه این خود باعث جلوگیری از اتلاف سرمایه‌های صندوق‌های بیمه‌ای خواهد شد.

وی با تاكید بر اینكه در سیستم آموزش پزشك باید آموزش بر اساس الگوریتم‌های تشخیصی و درمانی باشد، گفت: در نظر گرفتن فاكتور هزینه‌ فایده در آموزش پزشكی نیزباید از ابتدا برای دانشجویان پزشكی مورد توجه قرار گیرد.

مره‌صدق با اشاره به اینكه خدمات سازمان بهزیستی به نحوی خدمات پیشگیری در سطوح دوم و سوم محسوب می‌شود، خاطرنشان كرد: این خدمات می‌تواند نقش عمده‌ای در ارتقای سطح سلامت جامعه داشته باشد در نتیجه خیلی خوب است كه متولی و سیاستگذار در زمینه سلامت و درمان به یك ارگان منتقل شود اما این فقط شامل بیمه‌ها نمی‌شود، كل سیستم‌های بهداشتی درمانی بخش دولتی در كشور باید زیر پوشش یك متولی واحد باشد.

عضو كمیسیون بهداشت افزود: ایجاد بیمه‌های فرعی كه متاسفانه توسط برخی وزارتخانه‌ها صورت می‌گیرد، وجود سیستم‌های مستقیم درمان كه بعضی از سیستم‌های دولتی دارند و طی آنها برای پرسنل خود امكانات خاص درمانی در نظر می‌گیرند با اهداف عالیه دولت كه عدالت در سیستم سلامت است سنخیت كاملی ندارد بنابراین وجود متولی واحد برای سیستم بهداشت و درمان واقعا احساس می‌شود.

عضو كمیسیون بهداشت افزود: از آنجایی كه درسیستم‌های تامین اجتماعی بیماران هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌كنند اگرچه در ظاهر به نظر می‌آید كه این اقدام به نفع بیمار است منتهی در درازمدت هم باعث می‌شود از یكسری روشهای تشخیصی و درمانی تهاجمی بیش از حد لزوم استفاده شود، ضمن اینكه سبب افزایش سرانه مصرف دارو و مراجعه به آزمایشات پاراكلینكی هم می‌شود، البته سازمان تامین اجتماعی هم علاقه زیادی به گسترش درمان مستقیم ندارد چون شدیدا هزینه‌بر است و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است كه اقدام به خرید خدمت كند.

وی در خاتمه خاطرنشان كرد: آنچه نمی‌توان در خصوص سازمان تامین اجتماعی انكار كرد این است كه از زمان تصدی دكتر حافظی وضعیت تاخیر پرداخت‌ها بهبود یافته است، امیدوارم هماهنگی مناسب بین بخش‌های متفاوتی كه در امور درمانی دخالت می‌كنند ایجاد شود چون با ایجاد این هماهنگی بیشترین استفاده متوجه مردمی می‌شود كه مراجعین اصلی سیستم درمانی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha