چند هفته‌ای می‌شود که تعداد مرگ‌های روزانه کرونا در کشور بیش از ۴۵۰ نفر است و روند بستری نیز چندان مطلوب نیست و در این شرایط همه چشم انتظار نتیجه موثر محدودیت‌های کرونایی در هفته‌های آینده هستند.

محدودیت‌های کرونایی، چشم انتظار برای نتیجه موثر

سلامت نیوز: چند هفته‌ای می‌شود که تعداد مرگ‌های روزانه کرونا در کشور بیش از ۴۵۰ نفر است و روند بستری نیز چندان مطلوب نیست و در این شرایط همه چشم انتظار نتیجه موثر محدودیت‌های کرونایی در هفته‌های آینده هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، هرچند روند افزایشی بستری و فوت به علت کووید ۱۹ در هفته آخر آبان ماه به میزان اندکی متوقف شد، اما همچنان فاصله تعداد بستری و فوتی‌ها به نسبت تابستان بسیار بالاست. مسیری که چشم انتظار نتیجه محدودیت‌های اجرا شده از اول آذر است تا سراشیبی سقوط نمودارها را طی کند و جان انسان‌ها را نجات بدهد.

کووید ۱۹ تاکنون هیچ داروی اختصاصی و واکسن موثری نداشته و تنها راه مقابله با آن، رعایت فاصله گذاری و بهداشت است. نکاتی اساسی که همه کشورهای جهان بر آن تاکید می‌کنند و حتی گفته می‌شود که پس از تولید واکسن موثر و ایمن نیز باید این روند ادامه پیدا کند تا همه مردم جهان در برابر ویروس کرونا واکسینه شوند.

با محدودیت‌ها کنار بیاییم

در شرایط حاضر چاره‌ای جز کنار آمدن با محدودیت‌های شغلی و تردد وجود ندارد. زندگی بشر دیگر مثل ماه‌های قبل از شیوع کرونا نیست و نمی‌توان به سادگی از کنار رعایت مسائل بهداشتی عبور کرد.

هرچند ممکن بود که قدری محدودیت‌ها شدیدتر از چیزی باشد که تصویب شده، اما ستاد ملی مقابله با کرونا ترجیح داد که بیش از این فشار اقتصادی به جامعه وارد نشود و به همین دلیل برخی مشاغل در گروه یک در مناطق قرمز مشغول به کار هستند تا ارائه خدمات به مردم متوقف نشود.

در عین حال باید به این نکته توجه کنیم که اجرای محدودیت‌های مشابه در ۴۳ شهرستان از پنجم آبان به مدت دو هفته، تا حد زیادی موثر واقع شده و این شهرستان‌ها حالا از وضعیت قرمز خارج شده‌اند.

علی رضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در همین رابطه گفته بود: در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا (اول آذر) گزارشی در زمینه ۴۳ شهر که قبلا محدودیت اجرا شده بود نیز ارائه شد. وضعیت ۴۱ شهر در روند نزولی است و دو شهر دیگر به زمان نیاز دارند. این نشان می‌دهد طرحی که در پنجم آبان شروع شده، موثر بوده است.

مردم و اصناف رعایت می‌کنند

مشاهده‌های میدانی هم نشان می‌دهد که بسیاری از اصناف از شنبه اول آذر به محدودیت‌های کرونایی گردن گذاشته و موضوع را جدی گرفته‌اند. اتفاقی که می‌تواند در نهایت به کنترل ویروس کرونا در شهرهای قرمز کرونایی کمک کند.

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته(یکشنبه) در این زمینه به خبرنگار سلامت ایرنا گفت: همکاری مردم در اولین روز اجرای محدودیت‌های کرونایی مناسب بوده است. بر اساس بررسی‌های انجام شده و مشاهدات میدانی، میزان رعایت اصناف مناسب بوده و همکاری خوبی از طرف مردم و اصناف با این طرح انجام شده است.

معاون وزیر بهداشت بیان: این محدودیت‌ها در مشاغل گروه دو، سه و چهار می‌تواند در صورت همکاری و همراهی جامعه و اصناف تا حد زیادی از ایجاد تجمع در مراکز خرید جلوگیری کند. مهمترین راهکار در زمینه مدیریت ویروس کرونا، جلوگیری از هرگونه تجمع افراد در راستای کاهش خطر انتقال ویروس کروناست. هرچه تجمع افراد کاهش پیدا کند، خطر انتقال ویروس کرونا نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

مبارزه با کرونا همچنان ادامه دارد

این در شرایطی است که بدانیم تاکنون ۴۴ هزار و ۸۰۲ نفر در کشور بر اثر ابتلا به ویروس کرونا فوت کرده‌اند و مبارزه با این بیماری در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور همچنان ادامه دارد.

سید علی دهقان منشادی معاون درمان مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) تهران درباره وضعیت این بیمارستان گفت: روزانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ مورد مراجعه به دلیل کووید ۱۹ داریم و بین ۳۰ تا ۳۵ بیمار مبتلا به ویروس کرونا روزانه در این مجتمع بیمارستانی بستری می‌شوند.

وی اظهار کرد: کووید ۱۹ هنوز درمان قطعی و صد درصدی ندارد و در نتیجه پیشگیری اصل اولیه در زمینه کنترل این بیماری محسوب می‌شود.

آن‌چه می‌توان با اطمینان گفت این است که باید مانند همه ماه‌های اخیر، زندگی با کرونا را ادامه بدهیم. هم آموزش‌های صحیح را یاد بگیریم و هم به دیگران یاد بدهیم. توجهی به جزییات و شایعه‌ها و خبرهای گوناگون نداشته باشیم. قدر مسلم آن‌چه در سطوح مدیریتی اتفاق می‌افتد، حتی پس از عبور لایه‌های مختلف و در صورت رعایت اصول بهداشتی، تاثیر چندانی بر جامعه نخواهد داشت. هرچند نمی‌توان از تاثیر کلان سیاست گذاری‌ها غافل شد، اما اگر هر شخص از خودش شروع کرده و به اصول بهداشتی بی توجه نباشد، ویروس کرونا پشت در می‌ماند. در نتیجه باید محدودیت‌های کرونایی که از اول آذر اجرایی شده را جدی گرفته و چشم انتظار نتیجه این محدودیت‌ها بمانیم و بعدتر هم از آثار این محدودیت‌ها غافل نشویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha