دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱
کد خبر: 303487

بارش‌های رگباری و پراکنده از روز جمعه در کل کشور آغاز شد و در برخی از محورها به‌صورت برف و در برخی دیگر نیز با بارش باران همراه شد. بارش‌ها در برخی محورهای استان‌های اردبیل، اصفهان، البرز، تهران، قزوین، مازندران، خراسان رضوی، مرکزی، همدان و کردستان به‌صورت برف و در برخی از محورهای استان‌های آذربایجان غربی، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، فارس، قم، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان و یزد بارانی بود.

هوا سردتر می‌شود

سلامت نیوز:بارش‌های رگباری و پراکنده از روز جمعه در کل کشور آغاز شد و در برخی از محورها به‌صورت برف و در برخی دیگر نیز با بارش باران همراه شد. بارش‌ها در برخی محورهای استان‌های اردبیل، اصفهان، البرز، تهران، قزوین، مازندران، خراسان رضوی، مرکزی، همدان و کردستان به‌صورت برف و در برخی از محورهای استان‌های آذربایجان غربی، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، فارس، قم، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان و یزد بارانی بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،در استان خوزستان اما بارندگی شدت بیشتری داشت و موجب بسته شدن راه‌ها و آبگرفتگی برخی مناطق شد. در نیمه شمالی کشور نیز جاده‌های لغزنده و مه گرفته، پلیس راهور را بر آن داشت تا درباره تردد در محورهای کوهستانی و برفگیر هشدار دهد. حالا کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که با ورود سامانه جدید بارشی در روزهای آخر هفته و شدت گرفتن بارندگی‌ها، احتمال بسته شدن جاده‌ها و سیلابی شدن مسیل‌ها در نیمه‌غربی کشور دور از انتظار نخواهد بود.


جانشین رئیس پلیس‌راهور از بارش برف و باران در جاده‌های ۲۱ استان کشور خبر می‌دهد و به همشهری می‌گوید: بارندگی در روزهای گذشته باعث بسته شدن برخی مسیرها در استان‌ها شد که بلافاصله توسط نیروهای راهداری بازگشایی صورت گرفت و اکنون ترافیک روان در آنها جریان دارد. سردار تیمور حسینی با اشاره به کاهش ترددها به‌علت محدودیت‌های کرونایی می‌افزاید: به‌علت شرایط ویژه کشور در پی اعمال محدودیت‌ها و تعطیلی‌ها، خوشبختانه شاهد افزایش تصادفات و حوادث جاده‌ای نبودیم. وی به سایر اتفاقات در محورهای کشور مانند ریزش کوه در محدوده انارک در محور چالوس اشاره می‌کند و می‌افزاید:

این حادثه منجر به انسداد موقت مسیر شد که با تلاش عوامل پلیس‌راه و راهداری بازگشایی شد و اکنون تمامی راه‌های کشور باز است. جانشین رئیس پلیس‌راهور در ادامه می‌گوید: با توجه به پیش‌بینی هواشناسی برای آخر هفته بارانی، عوامل و تیم‌های راهداری و پلیس راهور در استان‌های غربی به‌صورت آماده‌باش درآمده‌اند و برای رفع هرگونه مشکلی، آمادگی کامل داریم. اما به‌دنبال بارندگی‌های چند روز گذشته، مشکلاتی در برخی شهرها و استان‌های کشور به‌وجود آمد. آبگرفتگی، سیلاب‌ و انسداد موقت برخی از مسیرها ازجمله این موارد بودند.


شدت بارندگی‌ها در شمال خوزستان

رئیس مدیریت بحران خوزستان با اشاره به‌شدت بارندگی‌ها در ۴۸ساعت گذشته می‌گوید: دیروز میزان بارش‌ها در شمال استان خوزستان زیاد بود. در شهرستان لالی به‌دلیل کوهستانی بودن و شدت بارش مسیر دسترسی به سمت مسجدسلیمان با ریزش صخره مواجه شد. ماشین‌های راهداری که در آماده‌باش بودند بلافاصله اقدام به پاکسازی کردند. امید بن‌عباس می‌افزاید:

در شهرستان هفتگل نیز به‌دلیل حجم بارش‌ها جاده به سمت رغیوه آبگرفتگی داشت که این مسیر نیز بسته شد تا حجم آب خالی شود و تا باز شدن راه، جاده جایگزین درنظر گرفته شده است. جاده‌های روستایی در اندیکا در تاراز و مناطق کوهستانی نیز به‌علت حجم بارش‌ها مسدود شد که تا اواخر روز گذشته اقدام به بازگشایی کردیم و این جاده‌ها اکنون مشکلی برای رفت‌وآمد ندارند.

وی با بیان اینکه هیچ‌گونه خسارت جانی و مالی گزارش نشده است بیان می‌کند: تمهیدات مسدود کردن مسیرها هم پیشگیرانه بوده است تا سانحه‌ای اتفاق نیفتد. اما در پی بارندگی‌های چند روز اخیر و افزایش دبی رودخانه کارون، اثر تاریخی و ثبت جهانی «بند میزان» و بوستان‌های شهرداری در بستر و حاشیه رودخانه کارون در شهرستان شوشتر زیر آب رفت.


شمال‌غرب دوباره برفی می‌شود

دمای هوا در 3استان آذربایجان‌های غربی و شرقی، اردبیل و البته زنجان سردتر می‌شود. براساس پیش‌بینی‌ها با ورود سامانه جدید بارشی از روز چهارشنبه شاهد بارش‌ پراکنده برف و باران در این 4استان خواهیم بود. مهدی صابری، رئیس اداره پیش‌بینی هواشناسی آذربایجان غربی درباره آخرین وضعیت جوی استان می‌گوید:

بارش‌های پراکنده در استان به‌علت رطوبت موجود در هوا تا امروز (دوشنبه) ادامه خواهد داشت و بارش برف در ارتفاعات و مناطق سردسیر نیز دور از انتظار نیست. رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مهاباد هم با اشاره به بارش برف و باران در گردنه‌ها و مناطق کوهستانی جنوب استان از شروع طرح راهداری زمستانی خبر می‌دهد. محسن خادمی به انباشت ۶ هزار تُن نمک و ماسه در راهدارخانه‌ها و تعمیر و تجهیز ادوات راهداری هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: با توجه به پیش‌بینی تداوم بارش‌ها و احتمال بارش برف در گردنه‌ها و محورهای کوهستانی این شهرستان، رانندگان باید زنجیرچرخ، سوخت کافی و جیره‌غذایی به همراه داشته باشند.


تداوم بارش‌ها در شمال‌شرق

در منطقه خراسانات هم طی روزهای آینده دمای هوا کاهش خواهد یافت و بارش‌های پراکنده برف و باران پیش‌بینی می‌شود. اداره کل هواشناسی خراسان رضوی هم از تداوم بارش‌های فراگیر تا امروز خبر می‌دهد که همراه با کاهش محسوس دمای هوا، ایجاد رواناب و احتمال آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها، مه‌آلودگی و کاهش دید پیش‌بینی می‌شود. ابراهیم نصری، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی هم با اشاره به سفیدپوش و لغزنده شدن جاده‌های استان بر اثر بارش برف و باران بیان می‌کند:‌ همه راه‌های بین شهری و روستایی استان باز است.


افزایش راهدارخانه‌های لرستان در روزهای برفی

لرستانی‌ها هم روزهای پربارشی را پشت سرگذاشتند و برخی محورهای روستایی و گردنه‌ها بر اثر بارش برف بسته و بازگشایی شد. اما از روز چهارشنبه با ورود سامانه جدید کاهش دمای هوا و آغاز مجدد برف و باران پیش‌بینی می‌شود. طی چند روز گذشته سیدموسی خادمی، استاندار لرستان نسبت به وقوع سیلاب در رودخانه‌های لرستان هشدار داده و عنوان کرده بود: با توجه به تجاربی که در این زمینه داریم احتمال سیلابی شدن این بارندگی‌ها فراوان است و ممکن است خساراتی به همراه داشته باشد. در این‌باره بهروز مرادپور، مدیرکل هواشناسی استان لرستان بیان می‌کند:‌ موج اصلی سامانه بارشی از جو استان خارج شده اما وقوع بارش‌‌هایی به‌صورت خفیف و پراکنده پیش‌بینی می‌شود.


بازگشایی راه ها در بوشهر

مدیرکل بحران بوشهر نیز با اشاره به بارندگی‌های خوب در گناوه و دیلم می‌گوید: باد و بارندگی شدید در آب‌پخش شبانکاره در شهرستان دشتستان منجر به آبگرفتی خیابان‌ها و معابر و تعدادی از منازل شد که نیروهای امدادی آب را از نقاط درگیر خارج کردند. جهانگیر دهقانی می‌افزاید: خسارت‌ها در حد سقوط تیر برق بود که در حال تعمیر است. قطعی آب و برق هم نداشتیم و فقط محور گناوه به برازجان به‌دلیل آبگرفتگی مسدود شد که اکیپ راهداری آن را بازگشایی کردند.


کرمانشاه؛ آبگرفتگی معابر

جلیل بالایی، مدیرکل بحران کرمانشاه هم از آماده‌باش همه نیروهای استان خبر می‌دهد و می‌گوید: بالاترین میزان بارش‌های استان در کنگاور و دالاهو بود اما خوشبختانه سامانه را بدون خسارت پشت‌سر گذاشتیم. فقط در برخی شهرها گزارش‌هایی از آبگرفتگی معابر داشتیم که سریع رفع شد.


مازندران؛ کاهش تردددر محورها

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مازندران نیز از آماده‌باش کامل نیروهای راهداری در همه مسیرهای برفگیر این استان طی هفته جاری خبر می‌دهد و می‌گوید: از ابتدای این هفته عملیات برف‌روبی و نمک‌پاشی در محورهای برفگیر آغاز شده و همه راهدارها نیز در راهدارخانه‌ها و مسیرها مستقر هستند. عباسعلی نجفی می‌گوید:

هرچند که حجم ترددها با اجرای محدودیت‌های کرونایی کاهش یافته، اما عملیات راهداری به‌طور مستمر در محورها انجام می‌شود. 33اکیپ راهداری تحت مدیریت 22راهدارخانه در جاده‌های برفگیر مازندران به‌طور آماده‌باش تا پایان این هفته مستقر هستند.


عشایر چهارمحال و بختیاری گرفتار در برف

گردنه عسل‌کشان در محور بازفت کوهرنگ به مسجدسلیمان خوزستان امسال هم در پی بارش‌های اخیر بسته شد. این محور سخت‌گذر که راه ارتباطی اصلی ۱5روستای بخش بازفت با شهر چلگرد به شمار می‌رود، تا بهار سال آینده مسدود می‌ماند. مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری با اعلام اینکه سایر محورهای ارتباطی استان باز است، می‌گوید: روز گذشته بارش برف و باران در شهرستان کوهرنگ موجب خسارت به عشایر در منطقه بازفت شد. عزیزالله روشن می‌افزاید: بارش برف و باران تعدادی از عشایر را که هنوز کوچ نکرده بودند، غافلگیر کرد که نیروی هلال‌احمر به آنها امدادرسانی کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha