زندگی با فردی که کرونا دارد نه تنها می‌تواند استرس‌زا باشد؛ بلکه شما را در معرض خطر ابتلا به ویروس قرار می‌دهد.

۸ راه برای محافظت از خود هنگامی که فردی در خانه به کرونا مبتلاست

سلامت نیوز: زندگی با فردی که کرونا دارد نه تنها می‌تواند استرس‌زا باشد؛ بلکه شما را در معرض خطر ابتلا به ویروس قرار می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا زندگی، راه‌هایی برای محافظت از خود وجود دارد که در عین حال می‌توانید به بیمار خود نیز رسیدگی کنید. دکتر دیوید هیرشورک، پزشک داخلی در نورث ول بهداشت، گفت: «این وضعیت مهمی است که باید در نظر گرفت؛ زیرا زمانی که کسی که در خانه به ویروس کرونا مبتلا می‌شود، تقریبا ۵۰ درصد اعضای خانواده در خطر عفونت قرار دارند.» به منظور کمک و مراقبت از فرد دارای کرونا نباید خود را فراموش کنید. می‌توانید درحالی که به بیمار خود رسیدگی می‌کنید یا با او زندگی می‌کنید از خود نیز مراقبت کنید.

۱. تست دهید

دکتر اسکات براونشتاین، مدیر پزشکی سلامت سولیس در لس آنجلس، گفت: « اگر کسی در خانه شما جواب آزمایش مثبت کرونا دارد، در اسرع وقت برای خود یک وقت آزمایش کرونا بگیرید و شما هم تست دهید.» براونشتاین به Healthline گفت: « حتی اگر منفی باشد، نمی‌توان گفت شما در امان هستید. متاسفانه ممکن است ویروس زیر سطح تشخیص باشد و جواب آزمایش منفی، کاذب باشد.» براونشتاین می‌گوید: «اگر به هر دلیلی می‌خواهید آزمایش ندهید تا ۱۴ روز باید خود را قرنطینه کنید.» هر کسی که با فرد مبتلا به کرونا در تماس بوده است باید از این موضوع اطلاع داشته باشد و در اسرع وقت برای تست کرونا به بیمارستان مراجعه کند. براونشتاین گفت: «اعضای خانواده و تمام افرادی که با فرد مبتلا به کرونا تماس داشتند باید کرونا مثبت فرض شوند.»

۲. محدود کردن تماس

فرد دارای کرونا باید خود را از دیگران در خانه جدا کند. در صورت امکان فرد مبتلا به کرونا باید از یک اتاق خواب و حمام جداگانه استفاده کند. باید حداقل ۱.۵ تا ۲ متر با افراد خانواده فاصله داشته باشد. براونشتاین می‌گوید: «فرد مبتلا به کرونا باید به مدت حداقل ۱۴ روز از شروع علائم یا آزمایش مثبت قرنطینه شود و در موارد شدید طولانی تر باشد.» اگر در فضای کوچکی قرار دارید، فرد مبتلا به کرونا را تا حد امکان از دیگران دور نگه دارید. اگر این فاصله رعایت شود و به کرونا مبتلا شوید به شدت فرد اولیه نیست و دوز کمی از این ویروس به بدن شما راه یافته است که سیستم ایمنی بدن به راحتی می‌تواند با آن مقابله کند. با این حال، شما هنوز هم می‌توانید از بیمار مراقبت کنید، اما تنها برای موارد ضروری وارد فضای متعلق به فرد بیمار شوید. برای مثال، هنگامی که برای فرد بیمار غذا می‌برید از گذراندن زمان طولانی در اتاق او پرهیز کنید.»

۳. پنجره‌ها را باز نگه دارید

برای بهبود تهویه در محل زندگی خود، پنجره‌ها را به اندازه قابل تحمل باز نگه دارید؛ حتی اگر مجبور بودید از وسایل گرمایشی استفاده کنید، پنچره‌ها را نبندید. این امر بسیار اهمیت دارد زیرا در داخل خانه ویروس می‌تواند در قطره‌های بسیار کوچک در هوا باقی بماند و به طور بالقوه دیگران را آلوده کند.

۴- ماسک بپوشید

بیش از پیش به پوشیدن ماسک اهمیت دهید. تمام افراد خانواده و از جمله بیمار نیز باید پوشیدن ماسک را بسیار جدی بگیرند. استفاده از ماسک (تا حد امکان) در میان همه اعضای خانوار به ویژه فرد آلوده باید رعایت شود. ماسک‌ها به مهار عفونت‌های تنفسی از بینی و دهان فرد آلوده کمک می‌کنند. پوشیدن ماسک حفاظت ۱۰۰ درصدی را تضمین نمی‌کند؛ اما انجام این کار می‌تواند احتمال ابتلا را کاهش دهد. همچنین به پوشیدن عینک یا شلف نیز توجه کنید که راهی برای ورود ویروس به مخاط چشم خود باقی نگذارید.

۵- دست ها را بشویید و سطوح را ضدعفونی کنید

دست هایتان را اغلب با صابون و آب حداقل به مدت ۲۰ ثانیه بشویید، به خصوص پس از نزدیک بودن به فردی که بیمار است. اگر دسترسی مدام به آب و صابون ندارید می‌توانید از مواد ضدعفونی کننده‌ی حاوی ۶۰ درصد الکل استفاده کنید. از تماس چشم، بینی و دهان با دست های شسته نشده اجتناب کنید. بیمار هم باید نسبت به شستن مرتب دست‌های خود توجه نماید. همچنین تمیز کردن و ضدعفونی کردن سطوح و اقلامی که لمس شدند، هر روز توصیه می‌شود مانند میزها، درها، سوییچ لامپ‌ها، دسته‌ها، دستگیره‌ها، توالت‌ها، سینک‌ها.

۶. تغذیه سالم

با دکترتان در مورد اینکه آیا باید مکمل مصرف کنید یا نه صحبت کنید. داشتن یک رژیم غذایی سالم و اجتناب از افزایش وزن بسیار مهم است. به گزارش سی‌دی‌سی، بزرگسالانی که شرایط پزشکی خاصی دارند، با رژیم غذایی سالم به تسریع روند درمان خود کمک می‌کنند.

۷- تکیه بر منابع مورد اعتماد

گوش دادن به آنچه دوستان، خانواده و کسانی که در رسانه‌های اجتماعی می‌گویند می‌تواند شما را در دردسر بیندازد. در این مورد تنها به منابع موثق، کارشناسان و رسانه‌های معتبر اعتماد کنید.

۸. صحبت کردن با یک دوست

دوستان و خانواده می‌توانند برای بیان احساسات در دوران سخت قرنطینه، موثر باشد. جواب آزمایش مثبت کرونا می‌تواند شما و خانوادتان را دچار اضطراب، افسردگی، ترس و تنهایی کند که صحبت کردن با یک دوست، مشاور یا اعضای خانواده می‌تواند از نظر روانی شما را ساپورت کند.

منبع: هلث لاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha