دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 303503

در این روزها از فواید امگا 3 بر بدن بسیار شنیده ایم ، آیا از خواص این ماده خوراکی مهم اطلاعی دارید؟

تاثیر فوق العاده امگا3 بر بدن

سلامت نیوز: در این روزها از فواید امگا 3 بر بدن بسیار شنیده ایم ، آیا از خواص این ماده خوراکی مهم اطلاعی دارید؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت سیمرغ " نیروی امگا3" عنوان کتابی است از دکتر میشل لرژریل دربارۀ اسیدهای چرب امگا3؛ در این کتاب دکتر لرژریل تمام فواید اسیدهای چرب امگا3 را بیان می کند و راه حل هایی برای افزایش میزان امگا3 در برنامۀ غذایی روزانه مان ارائه می دهد. خواندن این کتاب به افرادی که می خواهند عمری طولانی همراه با صحت و سلامتی داشته باشند، توصیه می شود.

فواید یک رژیم پر از امگا3

دکتر میشل لرژریل ازمشهورترین پزشکان فرانسوی در جهان به شمار می آید، خصوصاً برای انتشار تحقیق معروفش موسوم به لیون؛ دراین مطالعه او اهمیت اسیدهای چرب در تغذیه برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی را ثابت می کند. این رژیم سهم زیادی در شناخت ما از خواص فوق العاده و سلامت بخش رژیم های مدیترانه ای و کرتوا دارد، در این رژیم های فضای بسیار زیادی برای امگا 3 در نظر گرفته شده است.

ضمناً این مطالعه نشان می دهد که این رژیم سرشار از امگا3، بسیار خطر سکته های قلبی رانسبت به رژیم های کلاسیک مخصوص بیماران قلبی، که فاقد چربی بوده اند، کاهش می دهد. به دیگر سخن، محدود کردن چربی های حیوانی برای از بین بردن کامل خطر کافی نیست، بلکه باید در تغذیه از چربی های "خوب" نیز استفاده شود.

چربی های حیوانی به نفع امگا6 و امگا3 کاهش یافته اند، با این که امگا6 و امگا3 بافت گیاهی یکسانی دارند، اما آثار پزشکی شان متفاوت است. به عنوان مثال، امگا6 تشدیدکنندۀ التهاب ها هستند در حالی که امگا3 خاصیت ضدالتهابی دارد. و این همه چیز را تغییر می دهد!

ما با گذر از یک تغذیۀ سرشار از چربی های حیوانی به تغذیه ای پر از امگا6 می رسیم. و این امر به واسطۀ مصرف روغن آفتابگردان که سرشار از امگا6 است، پیش می آید.  

زنده باد غذای خانگی!

اغلب اوقات، غذاهای صنعتی مناسب نیستند، باید به آشپزی سنتی بازگشت که اجازه انتخاب ترکیبات متنوع را می دهد. در اینجا آنچه برای رژیمی سرشار از امگا3 نیاز است، به شما ارائه می کنیم:

_برای آشپزی و دلپذیر کردن غذاها، از روغن کلزا(همان روغن کانولا) و یا جانشین آن، روغن زیتون استفاده کنید ( می توانید از روغنی که ترکیب 50_50 کلزا و زیتون است، استفاده کنید).

روغن کلزا، روغنی گیاهی و سرشار از امگا3 است، و روغن زیتون هم از لحاظ دارا بودن آنتی اکسیدان ها و طعم خوبش بسیار ارزشمند است. روغن کلزا در برابر حرارت مقاوم است، در فرانسه این مطلب را می توانید روی اتیکت ها بخوانید، (آنچه که به طور مثال در سوئیس انجام نمی شود) و برای سرخ کردن کافی است که از حرارت دادن بیش از 180 درجه سانتیگراد خودداری کنید، حرارت 180 درجه همۀ روغن ها را خراب می کند. مطمئناً، حذف روغن ها و ماگارین آفتابگردان، ذرت، دانه ها، انگور و بادام زمینی ضروری است.

_ ماهی مهم ترین منبع امگا3 زنجیره ای بلند است ( که با امگا3 کلزا متفاوت است، البته امگا3 کلزا نیز لازم است) بنابراین ماهی باید بیشتر خورده شود. ماهی های چرب غنی ترین منابع امگا3 هستند و خوب است که در هفته 2 تا 3 بار مصرف شوند ( ماهی ماکرو، شاه ماهی، ساردین، ماهی آزاد، تن قرمز، سگ ماهی، قزل آلا، ماهی کولی و مارماهی). همه نوع ماهی، از جمله آزاد و پرورشی، خام، پخته، دودی و حتی کنسرو  هم ارزشمند و مفید است. البته کنسرو ماهی در صورتی خاصیت خود را دارد، که بدون چاشنی، یا با روغن زیتون و یا کلزا تهیه شده باشد.

_ تخم مرغ های حاوی امگا 3 غنی تر از تخم مرغ های معمولی است، زیرا مرغ هایی که این تخم ها را می گذارند، با دانه های کتان با امگا3 فراوان ، تغذیه می شوند.

فهرستی از فواید تحسین برانگیز امگا3

این لیست تحسین برانگیز، که فواید امگا3 را نام می برد، توسط دکتر لرژریل تهیه شده است:

    حفاظت از قلب ( در مقابل سکتۀ قلبی، مرگ ناگهانی، مشکلات ضربان قلب)
    حفاظت در برابر برخی سرطان ها (کلون، سینه و غیره)
    سهم داشتن در مبارزه با بیماری های التهابی: التهاب مفاصل روماتیسمی، آسم، اُستِئوپورزیس، دیابت، چاقی مفرط ....
    تأثیر مثبت بر عملکرد مغز و سیستم عصبی ( هوش نوزادان، افسردگی و پیشگیری از تباهی ماهیچه ها متأثر از افزایش سن)

تمام این دلایل باعث می شود که امگا3 را از دست ندهید، حداقل به سلامتی اش!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha