سه‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 303542

بیماری اوتیسم اختلال ژنتیکی است و عوامل محیطی مثل قرار گرفتن مادر در معرض مواد سمی، ابتلای کودک به بیماری های عفونی از جمله بیماری سرخک، اوریون یا سرخجه و همچنین رژیم غذایی نامناسب مادر در طول حاملگی هم در ایجاد آن نقش دارد.در این موارد امکان دارد ناتوانی ذهنی و تشنج خفیف تا متوسط هم در کودک دیده شود.

رژیم غذایی مفید برای کودکان مبتلا به اوتیسم

سلامت نیوز: بیماری اوتیسم اختلال ژنتیکی است و عوامل محیطی مثل قرار گرفتن مادر در معرض مواد سمی، ابتلای کودک به بیماری های عفونی  از جمله بیماری سرخک، اوریون یا سرخجه و همچنین رژیم غذایی نامناسب مادر در طول حاملگی هم در ایجاد آن نقش دارد.در این موارد امکان دارد ناتوانی ذهنی و تشنج خفیف تا متوسط هم در کودک دیده شود. 

اصلاح رژیم غذایی 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ، در کودکان مبتلا به اوتیسم امکان دارد پاسخ به «کازئین» یا همان پروتئین شیر،« گلوتن» یا پروتئین گندم و سویا کاهش یابد و کودک با استفاده از غذاهای دارای گلوتن و کازئین دچار التهاب روده و اسهال مزمن، زخم دستگاه گوارش، نفخ و برگشت غذا به معده شود.  اصلاح رژیم غذایی یکی از برجسته ترین روش‌های درمانی جایگزین برای اوتیسم است.

رژیم فاقد گلوتن( که در گندم چاودار و جو وجود دارد ) و کازئین( که پروتئین اصلی موجود در لبنیات است).  گندم و محصولات تهیه شده از آن باید از فهرست غذاهای کودک مبتلا به اوتیسم  حذف یا به شدت محدود شود و بهتر است کودک مبتلا به اوتیسم گندم را در هر شکلی از آن دریافت نکند.  لبنیات شامل شیر، ماست، پنیر، بستنی و خامه باید حذف یا محدود شود یا از نوع بدون کازئین استفاده شود.

 از مصرف غذاهای دارای شکر، فسفات و مواد افزودنی پرهیز شود.  سویا یکی دیگر از غذاهای مرسوم و آلرژی زاست که استفاده  از آن برای کودکان مبتلا به اوتیسم بسیار مضر است چون دارای فیتیک است.

  غذاهای مفید  اسیدهای چرب امگا- 3

کمبود این موادغذایی نه تنها در کودکان مبتلا به اوتیسم بلکه در دیگر کودکان هم به مقدار زیادی دیده می شود؛ برای ایجاد تعادل در رفتارهای کودکان تامین این ماده غذایی در رژیم غذایی آن ها از طریق استفاده از مواد غذایی طبیعی مثل آبزیان بسیار دارای اهمیت است. 

منیزیم

منیزیم یک ماده معدنی است که استفاده از  آن برای کودکان مبتلا به اوتیسم ضروری است. برای دریافت این ماده معدنی می توانید از منابع طبیعی منیزیم مثل اسفناج، عدس، تخمه کدو و آفتابگردان استفاده کنید.

 ویتامین دی

بسیاری از کودکان مبتلا به بیماری اوتیسم کمبود ویتامین دی دارند. برای بهبود عملکرد مغز ،بدن به  ویتامین دی نیاز دارد.کودکان را تشویق کنید تا بیرون  از منزل بازی کنند تا ویتامین دی بیشتری جذب کنند. 

پروتئین

مصرف انواع گوشت ها از جمله گوشت قرمز ، ماهی، مرغ و تخم مرغ در کودکان مبتلا به بیماری اوتیسم مفید است.

 روغن های گیاهی

روغن های گیاهی مانند روغن کندر و روغن نعناع مغز این کودکان را بهبود می بخشد. از گیاهانی مثل بابونه، علف چای و بادرنجبویه برای درمان کاهش علایم اوتیسم  استفاده  می شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha