تیمی از محققان روسیه دریافتند ویروس کرونا علاوه بر اختلالات عمده ای که برای بیماران به وجود می آورد، در انعقاد خون برخی افراد نیز تاثیر گذاشته و موجب خونریزی مغزی می شود. به این ترتیب باید این عارضه را به فهرست طولانی تاثیرات جانبی کووید ۱۹ اضافه کرد.

کووید ۱۹ در انعقاد خون اختلال ایجاد می کند

سلامت نیوز: تیمی از محققان روسیه دریافتند ویروس کرونا علاوه بر اختلالات عمده ای که برای بیماران به وجود می آورد، در انعقاد خون برخی افراد نیز تاثیر گذاشته و موجب خونریزی مغزی می شود. به این ترتیب باید این عارضه را به فهرست طولانی تاثیرات جانبی کووید ۱۹ اضافه کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، ویروس کرونا طی یک سال گذشته به موضوع اصلی مطالعه پژوهشگران و پزشکان سراسر دنیا تبدیل شده و کشف واکسن و روش درمان قطعی بیماری از یکسو موجب بروز مشکلاتی در این پژوهش ها شده است و از سوی دیگر تاثیرات جانبی این ویروس که به طور بسیار گسترده بخش های مختلفی از بدن شامل پوست و سیستم اعصاب و ریه تا قلب و کبد را درگیر می کند، مشکلات مبارزه با این ویروس را دو چندان کرده است.

ویروس کرونا در برخی بیماران به طور خاص بر سیستم دینامیکی گردش خون تأثیر گذاشته و باعث بروز اختلالات انتقال خون (thromboses) می شود. در این حالت مغز بیماران ممکن است دچار اختلالات ایسکمیک (ischemic) و خونریزی شود. به گفته پژوهشگران این تیم تحقیقاتی، اختلالات فوق الذکر ممکن است تظاهرات عصبی جدی در بیماران مبتلا را در پی داشته باشد و لازم است پزشکان معالج بیماران کرونایی به این موضوع نیز توجه داشته باشند.

 برخلاف آنفلوانزا که معمولاً فقط اندام تنفسی را آلوده می‌ کند، ویروس کرونای جدید به بخش های مختلفی از جمله سلول ‌های دستگاه گوارش، سیستم قلبی - عروقی، پوست، کلیه‌ ها و سیستم عصبی حمله می‌ کند.

به تازگی تیمی از پژوهشگران کشور روسیه دریافتند ویروس کرونا باعث ایجاد اختلالات انعقاد خون نیز  شده و در همین رابطه نیکولای کنووالوف (Nikolai Konovalov)، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات ملی پزشکی جراحی مغز و اعصاب بوردنکو  و از اعضای این تیم تحقیقاتی، اعلام کرد: عفونت ویروس کرونا ممکن است باعث ایجاد عارضه ترومبوز شود زیرا در مطالعات اخیر ما مشخص شد این ویروس بر سیستم خون رسانی بدن افراد مبتلا تأثیر می گذارد.

وی در مصاحبه ای با کانال تلویزیونی RBK گفت: بدون شک ویروس کرونا در برخی بیماران به طور خاص بر سیستم دینامیکی گردش خون تأثیر گذاشته و باعث بروز اختلالات انتقال خون (thromboses) می شود. در این حالت مغز بیماران ممکن است دچار اختلالات ایسکمیک (ischemic) و خونریزی شود. به گفته پژوهشگران این تیم تحقیقاتی، اختلالات فوق الذکر ممکن است تظاهرات عصبی جدی در بیماران مبتلا را در پی داشته باشد و لازم است پزشکان معالج بیماران کرونایی به این موضوع نیز توجه داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha