سه‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶
کد خبر: 303555

در مطلب اصلی همین صفحه به راهکارهای «خودمراقبتی جسم» پرداخته شده است. اما همان‌طور که می‌دانید؛ مراقبت از خود؛ به صورت جسمی و روانی است.

اولویت اول همیشه خود شما هستید

سلامت نیوز: در مطلب اصلی همین صفحه به راهکارهای «خودمراقبتی جسم» پرداخته شده است. اما همان‌طور که می‌دانید؛ مراقبت از خود؛ به صورت جسمی و روانی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، برای مراقبت از روان، نکته‌هایی را با هم مرور می‌کنیم.


1- اول خودتان: خودخواهی بسیار خوب است! همیشه اول خودتان را در اولویت قرار دهید و بعد به دیگران فکر کنید. این کار ممکن است از شما به ‌ظاهر آدم بدجنسی به ‌تصویر بکشد، اما شک نکنید در این‌ صورت خوشحال‌تر خواهید بود.


2- نه بگویید: برای ما ایرانی‌ها «نه گفتن» سخت‌ترین کار دنیاست اما باید تعارف و عادت‌های غلط را کنار گذاشت. برای این کار از نه گفتن به خودتان شروع کنید. سعی کنید با نه گفتن به خودتان، زندگی را اول برای خودتان آسان کنید؛ سپس سراغ نه گفتن به دیگران بروید.


3- خودتان را تشویق کنید: وقتی توانستید به قولی که به خودتان دادید عمل کنید؛ وقتی تازه حقوق گرفته‌اید؛ وقتی دل‌تان چیزی را می‌خواهد؛ حتما آن را برای خودتان بخرید و به خودتان روحیه بدهید. یک بار این کار را انجام دهید و بعد به لذت آن معتاد خواهید شد و حس آرامش آن را احساس خواهید کرد.


4- خلوت کنید: باید روزها یا ساعت‌هایی را تنها باشید تا توان حضور در جمع و خانواده را داشته باشید. آدم‌ها به خلوت نیاز دارند. این خلوت را با پیاده‌روی، چند ساعت استراحت در یک اتاق، قدم زدن در کتابفروشی، یک سانس سینما، یک وعده غذای تنهایی و... تجربه کنید. گاهی حتی سفر هم لازم است. اگر کار و هر مشکلی که وجود دارد شما باید چند روزی را از خانواده دور باشید.


5- تعطیل کنید: در حال حاضر، شرایط طوری است که باید دورکاری کرد و کارها را در منزل انجام داد. اما بعد از بهبود شرایط، سعی کنید هیچ کاری را به منزل نیاورید. منزل فقط مکان استراحت و آرامش است. اگر کار شما به خانه هم کشیده شود، مطمئنا راندمان کاری شما کاهش خواهد یافت.


6- نظم دهید: در شلختگی هیچ نظمی وجود ندارد! ذهن، اتاق، کمد، ماشین یا هر مکان شلخته متعلق به شما باعث کلافگی و عصبانیت خواهد شد. بنابراین سعی کنید مکان، زمان و وسایل مرتبط به خودتان را منظم نگه دارید.


7- تفریح کنید: خوشگذرانی همیشه با بریز و بپاش و هزینه کردن همراه نیست. تفریح می‌تواند انجام یک کار هنری، وقت گذراندن با دوستان یا خانواده، خرید منزل و یا هر کاری باشد که به شما احساس آرامش می‌دهد. بنابراین در طول روز یا هفته حتما چند ساعت کاملا تفریح کنید.


8- حرف بزنید: تربیت خانوادگی ما ایرانی‌ها به شکلی است که فکر می‌کنیم اگر درباره موضوعی که باعث ناراحتی شده، صحبت کنیم، ادب را رعایت نکرده‌ایم. اما واقعیت این است که بسیاری از قهرها، دعواها و جنجال‌ها یا سکوت و گذراندن زندگی، ناشی  از « حرف نزدن» است. پس مهارت حرف زدن، درست حرف زدن و حل مساله را یاد بگیرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha