سه‌شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 30360
سلامت نیوز : گروهی از پزشكان و متخصصان اروپایی، كانادایی و آمریكایی درآزمایشات جدید، دو جهش ژنتیكی را شناسایی كرده‌اند كه عامل بروز سندرم پای بی قرار (RLS) هستند.

به گزارش ایسنا، پزشكان تاكید كردند كه شناسایی دو فاكتور ژنتیكی مزبور دیدگاه‌های جدیدی را درباره منشا بروز این بیماری شایع عصبی ارائه می‌كند و می‌تواند راه را برای تولید داروهای جدید و موثرتر جهت مقابله با این سندرم هموار سازد.

طبق آمارهای پزشكی، حدود 10 درصد از افراد بالغ در مرحله‌ای از طول عمر خود به این سندرم مبتلا می‌شوند. افراد مبتلا به سندرم پای بی‌قرار اغلب احساسات ناخوشایندی را در پاهای خود تجربه می‌كنند و تنها با حركت كردن، راه‌ رفتن یا دویدن پاهای آنها آرام می‌گیرند.

به گزارش پایگاه اینترنتی ژن ویز، افرادی كه حاصل این دو نوع جهش ژنی هستند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سندرم قرار دارند. متخصصان انستیتو ژنتیك انسان و دانشگاه مونیخ چندین سال است كه به بررسی منشا این سندرم پرداخته‌اند. این بار كنسرسیومی به سرپرستی پروفسور جولیان وینكلمن روی 4867 بیمار مبتلا به این سندرم و 7280 نفر دیگر در گروه كنترل مطالعه كردند و با بررسی ژنوم این افراد دو منطقه ژنتیكی را شناسایی كردند كه در بروز سندرم فوق نقش مهمی ایفا می‌كنند.

این آزمایشات به تفصیل در مجله پلوس ژنتیك منتشر شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha