سلامت نیوز : «خرزهره» سمی‌ترین گیاه است و مسمومیت ناشی از آن، موجب بروز اختلالات قلبی می‌شود.

به گزارش فارس در ادامه بررسی گیاهان آپارتمانی و تأثیر آنها بر سلامت خانواده در این بخش به بررسی گل لاله، گیاه پریمولا، تاج الملوك و گل خرزهره می‌پردازیم.

گل لاله نقش مهمی در طراحی باغچه، ایفا می‌كند و كاشت تعداد زیادی پیازِ لاله در گوشه‌ای از باغچه جذابیت خاصی به باغچه می‌بخشد، ضمناً این گل بسیار مناسبِ پرچین‌های سنگی و قسمت‌هایی از باغچه است كه با قلوه سنگ تزیین می‌شوند.

گل لاله با نام‌ علمی tulipa یا tulip نیز شناخته می‌شود. موطن اصلی این گیاه ایران و آسیا بوده كه رفته رفته به دیگر نقاط دنیا گسترش یافته است.

گل لاله گیاهی چندساله است همچنین پیازدار بوده و متشكل از حدود 150 گونه پیازدار با گل‌های زرق و برق‌دار و متعلق به خانواده سوسنیان است.

انواع گونه‌های لاله در جنوب اروپا، شمال آفریقا و غرب آسیا (آناتولی و ایران) و شرق آسیا (چین) بومی هستند. پیاز آن دائمی است و هر سال رشد می‌كند. از میان برگ‌ها، ساقه‌ای بلند و كشیده سبز شده و گل با 6 گلبرگ رنگی در نوك ساقه گل‌دهنده ظاهر می‌شود. رنگ گل‌ها ممكن است سفید، قرمز، صورتی یا زرد باشد.

تنوع رنگ گل‌ها به دلیل ژن‌هایی است كه در پیاز وجود دارد، در موقع خریداری پیاز می‌توان وضعیت رنگ گل‌ها را از تولیدكننده پیاز پرسید. پیاز در واقع نوعی ساقه زیرزمینی است كه دارای مواد مغذی بوده و موجب رشد و زندگی اندام‌های گیاه می‌شود.

*تماس با لاله موجب بروز حساسیت پوستی می‌شود
---------------------------------------------------------------

محمد صالحی سورمقی استاد فارماكولوژی دانشگاه علوم پزشكی تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار می‌دارد: تماس با "لاله " ممكن است باعث حساسیت پوستی شود.

به گفته وی، مواد سمی این گیاه اكثراً در پوسته خارجی پیاز هستند كه بیشتر برای دفاع از آن به صورت آنتی بیوتیك عمل می‌كند البته سمی بودن قسمت خوراكی پیاز آن، ضعیف است.

** پریمولا
------------

"پریمولا " نوعی پامچال است و با نام علمی primula obconeca شناخته می‌شود. "پریمولا " گیاه بومی چین بوده كه به اروپا راه یافته است.

پریمولا از خانواده پریمولاسه و زادگاه اصلی آن جنگل‌های یونان است كه در مناطق بومی فاقد گل است و در تمام زمستان و بهار دارای گل‌های بسیار متنوع زرد، قرمز و صورتی و گاهی دارای گل‌های چتری بسیار زیباست كه تمام سطح گلدان را می‌پوشاند.

بعضی از انواع آن دارای ساقه بلند است و گل در انتهای ساقه به طور خوشه‌ای ظاهر می‌شود و بعضی دیگر از انواع آن دارای ساقه‌های بسیار كوتاه بوده و گل تقریباً به كف گلدان چسبیده است.

*پرزهای پریمولا موجب التهاب پوستی می‌شود
---------------------------------------------------------

محمد صالحی سورمقی، استاد فارماكولوژی دانشگاه علوم پزشكی تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار می‌دارد: در پرزهای پریمولا موادی وجود دارد كه در تماس با پوست موجب التهاب می‌‌شود و برای درمان آن باید از ضد حساسیت‌ها و ضد التهاب‌ها استفاده كرد.

به گفته وی، یك نوع پریمولا به نام پریمولای سمی وجود دارد كه دارای گل‌های درشت به رنگ سفید، صورتی و آبی با چشمك‌های سبزرنگ در وسط گل است، این گل‌ها به محض تماس با دست، خارش و دانه‌های قرمز رنگی روی پوست ایجاد می‌كند.

**تاج‌الملوك
---------------

گیاه تاج‌الملوك گیاهی بسیاز زیباست كه به لحاظ سمی بودن گیاه و شباهت برگ‌های آن به برگ كرفس، از كاشتن این گیاه در منزل اجتناب می‌شود. اندازه بوته آن در حدود 30 تا صد سانتی متر است و زمین با خاك معمولی و مرطوب و آفتابگیر را دوست دارد.

*خوردن گل تاج‌الملوك موجب اختلالات گوارشی می‌شود
-------------------------------------------------------------------

سورمقی اظهار می‌دارد: گل تاج‌الملوك یك گیاه آپارتمانی زیباست كه مصرف آن توسط كودكان موجب بروز اختلالات گوارشی، تهوع و اسهال خفیف می‌شود.

*خرزهره
------------

برگ خرزهره به برگ بید شباهت دارد ولی از برگ بید بزرگتر است. گل‌های سرخ و سفید دارد و اگر حیوانات برگ آن را بخورند، جان خود را از دست می‌دهند.

خرزهره دارای ساقه بسیار و برگ‌های 3 تایی و گل‌های رنگین است كه در نقاط گرم و خشك می‌روید و همه اجزای آن به واسطه «گلیكوزوئیدهای قلبی» موجود در آن به ویژه اولئاندرین، سمی است.

گل خرزهره شباهت زیادی به درخت زیتون دارد. این گیاه در بیشتر نقاط كشور رشد پیدا می‌كند و اكثراً در پارك‌ها كاشته می‌شود و دارای گل‌های بنفش، سفید و صورتی است.

*گل خرزهره سمی‌ترین گیاه است
------------------------------------------

كامبیز سلطانی‌نژاد، متخصص سم‌شناسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار می‌دارد: خرزهره گیاهی بسیار سمی است. ساقه، گل، شیره و برگ‌های این گیاه همه سمی است. حتی شهدی كه از این گیاه خارج می‌شود، موجب بروز مسمومیت می‌شود.

به گفته وی، اگر این گیاه بسوزد، استنشاق هوای ناشی از سوختن آن نیز موجب بروز مسمومیت می‌شود به دلیل اینكه دارای 2 ماده سمی است.

این متخصص سم‌شناسی اضافه می‌كند: مسمومیت ناشی از خرزهره موجب اختلالات قلبی می‌شود و در ابتدا تهوع، استفراغ و دردهای شكمی بروز می‌كند كه اگر درمان نشود، موجب مرگ می‌شود.

سلطانی‌نژاد می‌افزاید: حتی در طول تاریخ نیز مسمومیت با این گیاه گزارش شده است و در جنگ ناپلئون، سربازانی كه از درخت خرزهره به عنوان سیخ كباب استفاده كرده بودند، مسموم شده و جان خود را از دست دادند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • یاشار ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
    4 0
    واقعا مطلب کاملی بود هیچ جا اینقدر در مورد گل خرزهره اطلاعات موجود نبود.ممنون از زحماتتون :)