چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹
کد خبر: 303628

فکر تولد نوزاد در تاریخ معین متناسب با تاریخ تولد والدین، تاریخ ازدواج و ... چندی است که در جامعه رواج یافته است و جماعتی در قامت الگوی اجتماعی، مردم را به انجام چنین کاری تشویق می‌کنند؛در حالی که این تصمیم خارج از قاعده و قوانین پزشکی بوده و اثرات سوء بسیاری بر سلامت نوزاد دارد.

فرجام غمبار فرزندار شدن در رؤیائی ترین روز سال!

سلامت نیوز:تفکر تولد نوزاد در تاریخ معین متناسب با تاریخ تولد والدین، تاریخ ازدواج و ... چندی است که در جامعه رواج یافته است و جماعتی در قامت الگوی اجتماعی، مردم را به انجام چنین کاری تشویق می‌کنند؛در حالی که این تصمیم خارج از قاعده و قوانین پزشکی بوده و اثرات سوء بسیاری بر سلامت نوزاد دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، از زمانی‌ که فهمیده  قرار است چند وقت دیگر مادر شود، آرام و قرار ندارد و هر روز سعی می‌کند آرامش روحی و روانی خود را حفظ کرده و چند روز یکبار نیز با هر سختی که شده خود را به مطب متخصص زنان می‌رساند تا تحت معاینه و کنترل او، دوران پر استرس اما شیرین بارداری را بگذراند.

به دلیل بارداری، کمتر در بین اقوام و دوستان حاضر می‌شود و همه کارهایش تحت تأثیر بارداری‌اش قرار گرفته اما یک مهمانی مفصل فامیلی و توصیه‌های آزیتا دختر دایی به اصطلاح با کلاس‌تر از دیگر اقوامش، که خود را فردی به روز می‌داند و برای مرجان یک الگوست، ذهنش را دچار تلاطم و تغییر می‌کند؛ آنچنان که از فردای آن مهمانی، ذکر و فکرش این می‌شود که مدام در فکر این باشد تا در زمان خاصی که دختر دایی‌اش توصیه کرده و تأکید داشته این تاریخ مورد پسند و اقبال بسیاری از خانم‌های باردار است و در فضای مجازی نیز خواهان زیادی دارد، زایمان کند.

حالا مرجان بنا به توصیه آزیتا برای اینکه مادر باردار باکلاس و به اصطلاح همراه با مد شناخته شود، مدام و در هر مراجعه به پزشک خود، از او می‌خواهد تا بگویید چطور می‌تواند زایمان خود را در هشتم آبانماه سال جاری انجام دهد و برای اینکه به خواسته خود برسد، حتی پیشنهاد پرداخت مبلغی اضافه را نیز به پزشک می‌دهد.

با آنکه متخصص زنان او را از انجام زایمان زودرس نهی کرده و عوارض چنین کاری را به او گوشزد می‌کند، اما مرجان پایش را در یک کفش کرده که باید زایمانش در9.9.99 انجام شود تا مبادا از قافله به اصطلاح مادران با کلاس و امروزی جا بماند!

این روایت کوتاه اما واقعی این روزها در بین برخی زنان و خاصه زنان باردار است؛ زنانی که برای تفاخر و با کلاس جلوه دادن خود، دست به هرکاری می زنند و نوزاد به دنیا آوردنشان در زمانی خاص نیز به لیست روش‌های با کلاس شدن اضافه شده است!

تفکر تولد نوزاد در تاریخ معین متناسب با تاریخ تولد والدین، تاریخ ازدواج و ... چندی است که در جامعه رواج یافته است و جماعتی در قامت الگوی اجتماعی مردم را به انجام چنین کاری تشویق می‌کنند.

همانها که برای هر موضوع اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و... به اصطلاح کارشناسانه و البته در بسیاری اوقات ناشیانه و از روی جهالت نظر می‌دهند و دایره پزشکی و تولد نوزادان نیز از نظرات آنها در امان نمانده است و این چنین، افکار عمومی و اذهان عده زیادی از مردم را مدیریت می‌کنند.

جماعتی از خانم‌ها که قرار است در آینده‌ای نه چندان دور طعم شیرین مادرشدن را بچشند نیز تحت تأثیر این موضوع قرار گرفته و تلاش می‌کنند هر طور شده زایمان خود را در این روزهای خاص انجام دهند؛ فارغ از اینکه این تصمیم خارج از قاعده و قوانین علمی و پزشکی چه اثرات سوئی بر سلامت نوزاد دارد.

مریم کاشانیان، مختصص زنان و زایمان و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس در پاسخ به این پرسش که «زایمان زودرس چیست و چه عوارض نامطلوبی به دنبال دارد؟»، اظهار داشت: زایمان زودرس به زایمانی اطلاق می‌شود که قبل از هفته 37  حاملگی اتفاق افتد که تقریبا 70 تا 80 درصد این زایمانها به صورت خود بخود اتفاق می‌افتند و اصلا پزشک نقشی در آن دارد.

[quote-left]در مواردی فقط حق داریم زایمان را زودرس ختم کنیم که یا برای جان جنین یا جان مادر مشکلی ایجاد شده باشد و ضرر و زیان ایجاد کند [/quote-left]

وی ادامه داد: در 20 تا 30 درصد موارد بنا بردلائلی مانند به خطر افتادن جان مادر به خاطر اینکه ممکن است برای جنین مشکلی ایجاد شود؛ مثل مسمومیت دوران بارداری، جفت سر راهی، کنده شدن زودتر جفت یا مسائلی که روی رشد جنین تاثیر می‌گذارد؛ مثلا جنین در داخل رحم خوب رشد نکند و در چند قلویی‌ها اختلال در یکی از جنین به وقوع بیفتد، در این موارد که ادامه حاملگی برای جنین یا جان مادر خطر ناک باشد، ممکن است تصمیم گرفته شود به لحاظ پزشکی زایمان انجام شده و حاملگی ختم شود و جنین یا جنین‌ها خارج شوند و زایمان زودرس اتفاق بیفتد.

این استاد بیماری‌های زنان و زایمان بیان داشت: بنابراین در مواردی فقط حق داریم زایمان را زودرس ختم کنیم که یا برای جان جنین یا جان مادر مشکلی ایجاد شده باشد و ضرر و زیان ایجاد کند.

کاشانیان تصریح کرد: واقعیت اینکه درست است زایمان زودتر از 37 هفته زایمان زودرس نام برده می‌شود، اما جنین باید تا 40 هفته تمام در داخل رحم بماند.

وی با اشاره ابراز داشت: هرچه جنین مدت طولانی تری در داخل رحم بماند، رشد بهتری کرده و ارگان‌های مختلف بدن رسیدگی کامل تری پیدا می‌کنند؛ به همین دلیل است که حاملگی باید در 40 هفته ختم شده و زایمان صورت گیرد.

این استاد بیماری‌های زنان و زایمان متذکر شد: در موارد خاصی که قرار است به صورت انتخابی سزارین انجام شود؛ مثل خانمی که سابقه سزارین قبلی دارد یا در مواردی که جفت سر راهی دارد یا جنین وضعیتش مشکل ساز است و بخواهیم برای آن سزارین انجام دهیم باید در هفته 39 حاملگی انجام شود.

کاشانیان تصریح کرد: این چیزی است که فکر کردند حاملگی به صورت انتخابی در 39 هفته ختم شود؛ تقریبا مشکلات و مسائلی که ایجاد می‌شود، مشابه همان مشکلاتی است که در هفته چهلم صورت می‌گیرد؛ یعنی اگر مشکلاتی اتفاق بیفتد،ممکن است به صورت اتفاقی اتفاق بیفتد و عامل نارس و زودرس بودن جنین نقشی در آن ندارد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در ایران به صورت لوکس و انتخابی بسیاری از خانواده‌ها انتخاب می‌کنند که مثلا جنین شان چه روزی به دنیا بیاید؛ در تاریخ ازدواج شان یا سالروز تولد خودشان یا مناسبت‌های دیگر.

این استاد بیماری‌های زنان و زایمان یادآور شد:گاهی اوقات برخی از افراد اصرار می‌کنند جنین زودتر از 39 هفته به دنیا بیاید. این چیزی است که در هیچ جای دنیا پسندیده نبوده و از نظر علمی مطلقا پذیرفته نیست و باید خانواده‌ها از این موضوع خود را جدا کنند و مطلقا در کار طبیعت دست نبرند.

کاشانیان ابراز داشت:فقط زنده ماندن جنین برای ما مهم نیست، بلکه مهم است که تمام ارگان‌های داخلی بدن جنین کاملا رسیده  و آمادگی زندگی خارج از رحم  را داشته باشند.

وی افزود: همین الان ثابت شده حتی بچه‌هایی که زودرس به دنیا می‌آیند، همان چند روز زودتر آخر تولدشان نیز برای‌شان اهمیت دارد؛ مثلا بعد از 39 هفته نارسایی سیستم تنفسی تقریبا مشابه همان 40 هفته است، اما کمتر از 39 هفته، این نوزادان نیاز به «اِن آی سیو» پیدا کنند و ممکن است ریه رسیدگی کامل نداشته باشد.

[quote-right]هرچه جنین مدت طولانی تری در داخل رحم بماند، رشد بهتری کرده و ارگان‌های مختلف بدن رسیدگی کامل تری پیدا می‌کنند [/quote-right]

این استاد بیماری‌های زنان و زایمان اضافه کرد: به خاطر همین موضوعات است که خیلی تاکید می‌شود زیر 39 هفته مطلقا هیچ جنینی بدون دلیل علمی خارج نشود و خانواده‌ها مطلقا روی این موضوع اصرار نداشته باشند.

کاشانیان اظهار داشت:چند روز آخر تولد برای جنین بسیار اهمیت دارد و حتی یکروز آن نیز گاهی یکروز است.علم در همه دنیا فقط می‌پذیرد که سزارین انتخابی و مواقعی که خودمان بدون هیچ دلیل علمی قرار است جنین را خارج شود، سزارین و یا حتی زایمان طبیعی نباید زودتر از 39 هفته باشد؛ بنابراین باید دورِ انجام زایمان در مناسبتها را خط گرفت.

باید توجه کنیم برخورد با چنین موضوع و ناهنجاری فرهنگی نیازمند تغییر نگاه جامعه و آگاه کردن افراد درباره اثرات سوء چنین رفتاری است و نقش  جامعه پزشکی و متولیان سلامت در کنار فرهنگسازی رسانه‌های دیداری و شنیداری و میدان داری افراد دارای محبوبیت در شبکه های اجتماعی و توجیه آنها در این خصوص، هرچند به صورت بیان عواقب منفی در حد فهم عموم باشد به عنوان رهبران فکری جامعه که مورد اعتماد و علاقه مردم قرار دارند، می‌تواند جامعه را نسبت به عاقب سوء چنین تفکر و اقدام خطایی آگاه سازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha