چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹
کد خبر: 303636

قیمت مرغ در چند روز گذشته آنچنان بالارفته است که تقریبا دیگر جای این ماده پروتئینی در سفره خانوارها نیز خالی خواهد شد. فعالان صنف تولید مرغ اعلام کرده‌اند که علت اصلی این مشکل مربوط به نهاده‌های دامی است که با توجه به این امر پای سازمان‌های دولتی دیگر نیز به میدان باز شده است.

لبنیات در صف گرانی

سلامت نیوز:قیمت مرغ در چند روز گذشته آنچنان بالارفته است که تقریبا دیگر جای این ماده پروتئینی در سفره خانوارها نیز خالی خواهد شد. فعالان صنف تولید مرغ اعلام کرده‌اند که علت اصلی این مشکل مربوط به نهاده‌های دامی است که با توجه به این امر پای سازمان‌های دولتی دیگر نیز به میدان باز شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،اما حالا چند‌روزی است که لبنیات هم سودای گران شدن دارد و قیمت‌های عجیب آن موجب شده تا مردم از بابت مصرف لبنیات هم به فکر اصلاح باشند. این در حالی است که پیش از این بارها کارشناسان سلامت از بابت حذف لبنیات از سفره غذایی مردم و آسیب‌هایی که به سلامت خانواده‌ها وارد خواهد شد هشدار داده‌اند. اما لبنیات هم ماجرای خاص خود را دارد که سخنگوی انجمن لبنی در این باره مواردی را مطرح کرده است.

سخنگوی انجمن لبنی دیروز در گفت‌و‌گو با  مهر با انتقاد از تصمیم ستاد تنظیم بازار در افزایش نرخ شیرخام بعد از توافقات اولیه، گفته است: وزارت‌جهاد هزینه ناکارآمدی خود را از جیب تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌پردازد. آقای سید‌محمدرضا بنی‌طبا در واکنش به مباحث مطرح شده درباره قیمت شیر خام و تصریح وی مبنی بر اینکه قیمت ۴۱۵۰‌تومان نرخ قطعی و رسمی شیرخام نبوده است، گفته:

چگونه است که تمام قیمت‌هایی که در جلسه سازمان حمایت مورد موافقت قرار گرفته بود، به همان شکل در مصوبه ستاد تنظیم بازار هم مصوب شده و فقط نرخ شیرخام که قرار بود ۴۱۵۰‌تومان باشد با ۳۵۰‌تومان افزایش، به ۴۵۰۰‌تومان رسیده است؟وی با بیان اینکه حدود ۶۵‌درصد هزینه تمام شده تولید لبنیات مربوط به نرخ شیرخام است، افزود: بدون نهایی شدن قیمت شیرخام، تصمیم‌گیری درباره قیمت لبنیات امری غیرممکن است. بنابراین اگر بنا بر اظهارات مطرح شده قیمت شیر خام در جلسه سازمان حمایت قطعی نبوده، قیمت محصولات لبنی نیز نباید قطعی تلقی می‌شد.


قیمت چند در نظر گرفته شد؟

بنی‌طبا در بخش دیگری از سخنان خود به تصمیمات گرفته شده در جلسات ستاد تنظیم بازار اشاره کرد و ادامه داد: در جلسه ستاد تنظیم بازار مورخ ۲۸‌آبان که با حضور نمایندگان تشکل‌های لبنی و دامداری و دولتی‌ها برگزار شد، برای شیرخام قیمت ۴۱۵۰‌تومان مورد توافق قرار گرفت به شرط اینکه وزارت جهاد کشاورزی ۱۰۰‌درصد نهاده‌های مورد نیاز دامداران را تأمین کند.

و براساس همین نرخ ۴۱۵۰‌تومان، قیمت محصولات نهایی را تصویب کردند.این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: نمی‌شود که وزارت جهاد کشاورزی ضعف خود در تأمین و توزیع نهاده‌های دامی را نپذیرد و برای جبران این ضعف به کارخانجات و مصرف‌کنندگان فشار بیاورد و هزینه ناکارآمدی خود را از جیب تولیدکننده و مصرف‌کننده پرداخت کند.

وی با بیان اینکه قیمت ۴۵۰۰‌تومانی شیرخام نسبت به نرخ قبلی ۵۵‌درصد افزایش یافته است، افزود: وقتی که قیمت ۴۱۵۰‌تومان تعیین شد ۳۸‌درصد افزایش داشت و به تبع آن نرخ لبنیات هم حداکثر ۳۸درصد بالا رفت ولی الان که افزایش نرخ شیرخام را به ۵۵‌درصد (۴۵۰۰‌تومان) رسانده‌اند، نرخ محصولات لبنی هم باید به همین تناسب بالا برود.

شیر برای کارخانه گران تمام می‌شود

کارخانجات لبنی برای تولید محصولات خود به شیر نیاز دارند. اما شیرخام با قیمت بالا به کارخانه‌ها می‌رسد. بنی‌طبا با بیان اینکه ۴۵۰۰‌تومان کف قیمت شیرخام است، افزود: با احتساب هزینه حمل و قیمت چربی این رقم به ۵۰۰۰‌تومان می‌رسد و کارخانجات توان پرداخت آن را ندارند.

وی با تاکید بر اینکه کارخانجات لبنی هیچ مشکلی با دامداران که شرکای آن‌ها هستند، ندارند، گفت: مشکل ما قیمت‌گذاری دستوری دولت و عدم پایبندی مسوولان به توافقات جلسات کارشناسی است. به گفته بنی‌طبا این اقدامات دولت منجر به حذف لبنیات از سبد مصرفی خانوار می‌شود و بیش‌از‌گذشته مصرف سرانه را کاهش می‌دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آزاد شدن قیمت کره گفت: انتقال کره از گروه یک تخصیص ارز (ارز ترجیحی ۴۲۰۰تومانی) به گروه دو تخصیص ارز (ارز نیمایی) تصمیم خوبی است و با‌توجه به رقابتی که در بازار میان تولیدکنندگان وجود دارد حتماً از جهت قیمت به تعادل خواهد رسید اما لازم است کل زنجیره صنعت لبنیات از قیمت گذاری دستوری خارج شود تا این تصمیم درست ابتر نماند.

بنی‌طبا توضیح داد: شاید قیمت کره حیوانی اندکی افزایش یابد اما به‌دلیل رقابتی که بین شرکت‌های لبنی وجود دارد مجدداً به ثبات و حتی کاهش قیمت خواهد انجامید اما شرط تحقق آن است که قیمت چربی و شیرخام نیز با دخالت دولت در قیمت‌گذاری مختل نشود و افزایش پیدا نکند. در واقع کل زنجیره صنعت لبنیات باید از قیمت‌گذاری دستوری خارج شود تا رقابت تولیدکنندگان و نظام عرضه و تقاضا به سود مصرف‌کننده عمل کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha