سلامت نیوز :  وزارت بهداشت اعلام كرد: مصرف مواد مخدر بعد از سوانح و حوادث، سكته‌ها و سوختگی، چهارمین عامل اصلی مرگ و میر در كشور است.

عزیزالله قربانی، كارشناس پیشگیری از اعتیاد مركز بهداشت استان مركزی با بیان این مطلب افزود: هم اینك كشورهای دنیا با معضل مواد مخدر دست و پنجه نرم می‌كنند و این معضل در كنار فقر، رشد سریع جمعیت، نابودی محیط زیست و بیماری‌های واگیر به عنوان یك تهدید علیه سلامت بشر خودنمایی می‌كند.

وی با بیان اینكه شعار امسال روز جهانی مبارزه با مواد مخدر «اقدام جهانی برای رسیدن به جوامع سالم و عاری از مواد مخدر» است گفت: این امر بیانگر اهمیت توجه تصمیم سازان و آحاد مردم به این زلزله خاموش است.

قربانی خاطرنشان كرد: تغییر رویكرد مصرف مواد مخدر طبیعی به صنعتی و شیمیایی یك مخاطره جدی برای قربانیان اعتیاد است و عوارض شدیدتر و عمیق‌تری را همراه دارد.

وی گفت: تاكنون بیش از 2هزار نوع ماده خطرناك شیمیایی و صنعتی مخدر شناسایی شده است كه باید با فرهنگ سازی و آگاهی رسانی به مردم به ویژه جوانان و تقویت مهارت‌های زندگی و ایمن سازی، از افتادن افراد به دام اعتیاد پیشگیری كرد.

وی وجود برخی از باورهای نادرست در خصوص مواد مخدر مانند تسكین درد و التیام ضعف اعصاب و خستگی، هویت بخشی به افراد، كنجكاوی در مصرف مواد مخدر و مشكلات خانوادگی را از عوامل اصلی رویكرد به مواد مخدر دانست و گفت: اعتیاد ریشه و علت بسیاری از بزه‌ها، آسیب های اجتماعی و هنجارشكنی‌ها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha